Jan Hřebejk

Jan Hřebejk
Český režisér Jan Hřebejk se narodil 27. června 1967 v Praze. Po absolvování Akademického gymnázia v Praze nastoupil ke studiu scenáristiky a dramaturgie na katedře pražské FAMU. Během studií realizoval s Petrem Zelenkou originální krátkometrážní hříčku Co všechno chcete vědět o sexu a bojíte se to prožít (1988) a odvážnou komedii Nedělejte nic, pokud k tomu nemáte vážný důvod (1991). Mimo Petra Zelenku na FAMU potkal také Petra Jarchovského, s kterým posléze vytvořili jeden z nejplodnějších tandemů scenárista-režisér, ačkoliv jejich první spolupráce na rodinném filmu Pějme píseň dohola (1990) spočívala pouze ve společném psaní scénáře. I přes vystudování scenáristiky se ihned po vysoké škole Hřebejk začal angažovat jako režisér. Natočil televizní dramatizaci Egona Hostovského Dobročinný večírek (1992) a několik epizod kultovní České sody (1993 - 1996). Na filmovém plátně debutoval retro muzikálem zasazeným do 60. let Šakalí léta (1993), s kterým opanoval první ročník Českých lvů a dostal cenu za nejlepší film i režii. Vracení se do socialistické minulosti se pro režisérovu tvorbu stalo klíčovým prvkem, který prostupuje napříč celou jeho filmografií. Následujících šest let tvořil televizní projekty, například dokumentární portréty z cyklu GENUS (1996) či Jak se žije (1998), nebo mikrokomedie z úspěšného cyklu Bakaláři (1972 - 1999). Do kina se navrátil melancholickou komedií Pelíšky (1999), která líčí osudy dvou rodin na pozadí roku 1968. Ta se postupem let stala kultovní záležitostí a díky televizním reprízám se stala již nedílnou součástí Štědrého dne. Navázal hořce komediálním Musíme si pomáhat (2000) z 2. světové války, kterému se dostalo mezinárodního ocenění, Českých lvů za nejlepší film, režii a tři další a dokonce i nominace na Oscara. Na veleúspěšný start navázal komedií z období normalizace Pupendo (2003), která byla jednou z prvních u nás, do které byl investován nevídaný kapitál na reklamu, včetně partnerství s benzínovou pumpu. Pověst jednoho z nejúspěšnějších tvůrců potvrdil i o rok později, když na Českých lvech zabodoval tragikomickou mozaikou lidských osudů Horem pádem (2004). Následovala řada smutně laděných komedií Kráska v nesnázích (2006), Medvídek (2007), Nestyda (2008) a multižánrová krimi U mě dobrý (2008), z nichž většina okupovala přední pozice návštěvnosti. Na čistě vážnou vlnu přesedlal dramatem Kawasakiho růže (2009), kde řeší staré křivdy a stranickou minulost. Tísnivé drama Nevinnost (2011) si pak bere na paškál téma znásilnění. Oba snímky se stylem i tematikou vymykaly jeho dosavadní tvorbě, což se dá říct i o jeho dalším snímku Odpad město smrt (2012), který vychází z nerealizovaného scénáře Reinera Wernera Fassbindera. Ve stejném roce natočil partnerskou komedii Svatá čtveřice (2012), kterou později označil za svou osobně nejslabší. V dramatu Líbánky (2013) rozkrývá pokřivenou povahu násilnického manžela, o kterém žena během svatebního víkendu zjistí nepříjemné skutečnosti. Vztahová komedie Zakázané uvolnění (2014) byla původně určena pro televizní obrazovky, nakonec se však podívala do kina. Na obrazovkách už ale zůstala oceňovaná minisérie HBO Až po uši (2014), čímž Hřebejk pomalu začal svou tvorbu směřovat do tohoto odvětví. Pro kina však ještě natočil drama Učitelka (2016) o prospěchářské kantorce v období socialismu. Posléze přišla výpravná trilogie Zahradnictví (2017), jejíž díly šly do kin ve stejný rok. Tento tah se ukázal jako poněkud nešťastný a z ambiciózního projektu se stal komerční propadák. Od té doby se věnuje především televizní tvorbě. Natočil detektivní minisérie z cyklu Detektivové od Nejsvětější Trojice Případ pro exorcistu (2015) a Živé terče (2019). Jeho nejoceňovanějším počinem je devadesátkově temná krimi Rédl (2018). Spolupracoval na detektivních sériích Místo zločinu a natočil komediální detektivku Boží mlýny (2021). Velkou diskuzi vzbudil detektivkou ze školního prostředí Pozadí událostí (2022), kde tematizuje sexuální obtěžování na akademické půdě. Na Slovensku natočil minisérii Iveta (2022), z které se stal tamní hit. Mimo televizní a filmovou režii se věnuje i té divadelní, především pro Divadlo Na Jezerce, kde realizoval například komedii After Life, která je na motivy seriálu Ricka Gervaise. Aktivně prezentuje své politické i společenské názory a diskutuje na Twitteru.
Narození:
27. 6. 1967
Praha, Československo

Znáte z


Jan Hřebejk: Filmy a pořady 67

Režie
Od nejnovějších

Film


Seriál


Minisérie


TV film


FAMU film


TV pořad


Divadelní záznam


Dokumentární film


Hudební videklip