Zabiják

72%

Komentáře a recenze 34

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
30 208 bodů
8
Ani jsem nevěděl, že jsem viděl všechny režijní díla Davida Finchera a chyběl mi jen ten nejnovější kousek. Zážitky z jeho filmů mám až na jednu výjimku vysoce nadprůměrné, či vynikající. Zabiják není rozhodně z jeho díla na vrcholu, ale je to parádní chladná podívaná, která si klidně může potykat se Skandinávskou tvorbou. Vše dokonale strojové, o d režie, scénáře až po výkonu hlavního "hrdiny". Scéna boje muž proti muži nejlepší po akční stránce. Ale film hlavně působí skvěle po celou dobu, je kompaktní, přehledný a poutavý - 80%.
lamps
lamps
15 156 bodů
9
Melvilleho Samuraje, k němuž lidé Fincherova Zabijáka tak často otrocky vztahují, nemám úplně v živé paměti. Je to ale dost pomalé a meditativní dílo, které rozkrývá protagonistovo postavení ve společnosti hlavně skrze odcizenost projevující se v dost úsporném stylu a jednoduchých kompozicích. Delonovo odloučení je posmutnělé až tragické. Zabiják oproti tomu vypráví o muži, jenž svou odcizenost považuje za doklad své výjimečnosti. Lépe se mají ti, kdo nejsou součástí stáda. Na druhou stranu, profesionální vrah stojící za hranou zákona se musí začleňovat do masy, aby se propracoval ke svým vyčnívajícím a občas podobně smýšlejícím cílům. Jenže i takový precizní člověk, který tráví veškerý čas racionálním plánováním a subjektivní analýzou okolí, může udělat chybu jako každý jiný člen stáda. Všichni jsme lidi a bojujeme za užití vlastních praktik. Fincher buduje absolutně pohlcující svět, v němž jsou všichni a všechno propojení, v pozadí neustále hučí zvuk dopravy a létají letadla, jež mohou kohokoli přenést na takřka jakékoli místo, a každý člověk může být potenciální obětí s identitou táhnoucí se v lejstrech, k nimž můžeme získat přístup jen za využití zfalšovaných identit. Zabiják je neskutečně soustředěný a precizně strukturovaný film, jehož pointa se formuje za pochodu a vyznění provokuje tím, jak je na první pohled neokázalé. Stačí dávat pozor a nespokojit se s jediným zhlédnutím.
hrumsrt
hrumsrt
9 382 bodů
7
Kdysi to vypadalo na nejsilnější spolupráci v rámci filmového prostředí, když Netflix spojil síly s jedním z nejlepších režisérů všech dob Davidem Fincherem.. Vypadalo to snově, když si dal za úkol zrealizovat americkou populární knižní sérii Mindhuntera, kde v retro hávu ukazuje další pomalou kriminální studii a rozpracovává svoji fascinaci zločinem, kterou už nějak zkoušel nastavit v dřívějším a geniálním Zodiacovi... Ovšem, aby si opravdu mohl točit co chce, musel se vykoupit. Musel dát streamovacímu gigantovi něco na oplátku.. Dostal možnost zrealizovat nudného Manka, aby dal tatíkovi nesmrtelnost, aby následně Netflixu splnil rok 2023 a nadělil mu něco, co budou moc poslat dál.. Zabijáka. Fincher sice s tímhle kouskem dokazuje, že ještě něco v rukávu má, pro tradičního diváka služby to muselo být zjevení, ale současně prohlubuje názory, že má to nejlepší za sebou.. A já bych vlastně od kteréhokoli režiséra byl nadšený za takový film, ale David Fincher je jiná liga a měl by to dokazovat.. V téhle jednohubce rozkrývá neoriginální námět, kdy se nájemný zabiják vzepře svým zadavatelům, aby ukázal, kdo je tady pánem.. Dokonalý úvod vrcholící zmáčknutím spouště, který je možná jednou z nejlépe seskládanou scénou v roce, se postupně začne větvit a seskládavat příběh ve stylu vážnějších Mr.&Mrs. Smith a artovějším Johnu Wickovi 3.. A stejně jako tam, i tady, jak jde o akci, žeru to.. Každý pěstní souboj je energickým dezertem toho lahůdkového předkrmu v podobě úvodní zakázky. Jen stejně jako večere není kompletní bez hlavního chodu, je i Killer trošku okraden o zápletku, která by táhla celý film.. Je tady sice geniální Fassbender, jehož voiceovery jsem s každým dalším rozezněním hltal, ale je na to zoufale sám.. Fincher se nechal ukolébat a vsadil všechno na peckovní napětínavozující hudební doprovod a na svého koně v hlavní roli.. Ale nepřináší víc než líbivou cetku, která zoufale postrádá cokoli navíc.. Není to největší Fincherův omyl, ale okamžitě bych se od Netflixu snažil odepsat a šel zase kopat sám za sebe. Protože tohle není ten David Fincher, který nezklame a má na kontě ty nejlepší filmy všech dob.. 70%
Klajnik
Klajnik
8 634 bodů
4
Mám rád Fincherův styl, Fassbendera i rád se podívám na film, který dává nahlédnout do života nájemného vraha ve 21. století, jenže Killer mi nabídl poměrně nezáživný děj: Po jedné nevydařené misi však Zabiják zjistí, že jeho zaměstnavatel poslal čistku do jeho domova, načež bylo ublíženo jeho milé. Zabiják tedy musí zabít všechny ty (4 lidi), kdož věděli o jeho selhání, aby se z toho vysekal - po většinu času má však vše plně pod kontrolou. Z traileru jsem nenabyl dojmu, že by to měl být myšlenkově bohatý nebo významný film, ale předpokládal jsem podstatně lepší práci s gradací děje a více vhledu (víc detailů, kuriozit, zajímavostí) do toho, jak by nájemný vrah současnosti mohl pracovat. Nepovažuji ten film tedy za toliko tematicky hutný či psychologicky prokreslený navzdory vhledu do protagonistovo myšlení skrze vnitřní monology. Sám bych ve výsledku řekl, že je to docela ničem, protože v tom, o čem je, je příliš povrchní na to, abych mu připsal kredity. Zabiják říká, že nic co v životě udělá nijak nezanedbatelně nezmění statistický průměr úmrtí lidí za vteřinu, že ve skutečnosti je to texy člověk člověku vlkem, empatie je překážkou a on upřednostňuje vrchol potravního řetězce - kontrolu. Všechny tyhle kecy mají spíše dělat dojem na diváka, než aby nabízely nějaký významný vhled nebo význam. Pokud by protagonista chtěl kontrolu, fajn život a bezpečí, tak s tím volba takto nebezpečného zaměstnání příliš nekoresponduje. Většina lidí (protagonista by je nazval ovcemi) zvolí cestu, která je nikdy neuvede do tak nebezpečné situace, v jaké se ocitl Zabiják. Záhy tedy o kontrolu přijde a pak porušuje svou mantru (bojuje boj, za který není placen i vyhoví poslednímu přání své oběti a více tím riskuje), aby té kontroly nad vlastním životem opět dosáhl. Osobnímu aspektu jeho života (soužití s jeho milou) není věnována prakticky žádná pozornost. Divák si může klást otázku, jestli to není trochu nekonzistentní, protože se mi nechce moc věřit, že by taková chladná a metodická osobnost mohla být schopna nějakého intimního soužití. Na druhou stranu víme, že různí nájemní vrazi mafie (Iceman nebo Irishman) měli rodinný život, ale taky měli jinou osobnost než tento Zabiják. Mně to každopádně přijde nedostatečně prokreslené. V uspěchaném závěru vidíme, jak Zabiják žije někde v poklidu a luxusu se svou milou (pravděpodobně si zabíjením vydělal dost na to, aby konečně mohl) a označí se za jednoho z mnoha, protože taky vlastně chce jen komfort. V posledním momentu mu ale divně zaškube oko, což značí, že tak úplně normální není - což ovšem divák ví už od začátku (jde to znát jen z toho, jak se protagonista hýbe). ___Skoro mi přijde, že Netflix dal Fincherovi prachy na "nediváckého" (ač skvělého) Manka a výměnou za to chtěl, aby pro ně pak udělal něco mainstreamového. Výsledkem je Killer, kterého řadím k tomu nejslabšímu a nejméně vydařenému, co Fincher dosud vyprodukoval. Působí to jako něco, čemu Fincher nedal toliko úsilí. Manka natočit chtěl a za mě to jde znát - u Killera si toho nejsem jist a jsem přesvědčen, že ani mainstreamový divák to příliš neocení.
kknk2
kknk2
2 989 bodů
7
Pokud se už zase chystáte zrušit si Netflix, tak Zabiják a jména jako David Fincher a Michael Fassbender vás ještě chvilku pozdrží. Naprosto skvostný začátek tohoto snímku nasadil laťku hodně vysoko, takže zbytek prostě zaostává; časem se charakter ze satiry mění na standardní akčňák. Nicméně řešení některých situací mi připadalo zajímavé. 75 %
JaraSlama
JaraSlama
2 070 bodů
9
Tvůrce pecek jako Social Network, Se7en nebo Fight Club David Fincher, přináší jeho další film na Netflix. Spojil se tentokrát s bezvadným Michaelem Fassbenderem v mysteriózním thrilleru o nájemným vrahovi, jenž nám po celou stopáž předává svoje myšlenky. Celé dílo je vzaté z komiksu a je doopravdy propracované. Napínavé scény drží diváka na uzdě téměř po celou stopáž. Je to také způsobené velice kvalitními kamerovými záběry a nasvícením, které snímku dodává určitou atmosféru. Přestože to nedosahuje na režisérovy uznávaná díla, tak jde stále o kvalitní podívanou, kterou byste neměli minout.
Duffman97
Duffman97
1 618 bodů
8
Totálně chladný a nekompromisní thriller. Rozhodně nečekejte variaci na Johna Šička. Fincherův Zabiják je daleko pomalejší, temnější a chladnější. Bohužel s tím se pojí i jistá odtažitost kterou divák může špatně vnímat. Nedostatky ovšem vynahrazuje skvělý Michael Fassebender, scénář a Fincherova režie.
  • Nekompromisnost, herecké výkony, scénář a režie
  • Film je k divákům odtažitý, což byl nejspíše záměr. Nicméně lidi to tak vždy brát nemusí.
dfarky
1 145 bodů
7
napinave, atmosfericke filmove cviceni bez presahu.
ZaS
ZaS
632 bodů
3
Další variace na Leona, která mu nesahá ani po kotníky. Důvodem je zjevně komixová předloha, která svou zkratkovitostí přdurčuje děj a oslovit může leda tak teenagery. Hrdina ze sebe sype moudra s kadencí kulometu, nicméně naplňovat se mu je nějak nedaří. Bodejť by ano - většina z nich jsou bláboly ze školení na rozvoj osobnosti.
Je to slabé; tři body jsem dal jen za Fassbendera a za scénu s puškohledem, která je zjevnou reminiscencí na Tři dny Kondora.
RafCapone
RafCapone
530 bodů
6
Aaaah, to je škoda. Fincher vždycky dokázal vzít skvělý scénář a proměnit ho v nezapomenutelný film. Tohle nemá ani jedno. Je to béčko se vším všudy. Momenty kdy se vám zvýší tep a sledujete chytře vystavěnou scénu tam jsou, ale jinak nic.