Průzkumy trhu si žádají rozličné statistiky a agentura Talker Research si v zámoří posvítila na věčný problém filmového fanouška – kolik minut by měl trvat perfektní snímek? Jednoznačná odpověď se vylučuje pod nánosy přidružených diskuzí kolem tématu, ambicí díla a také žánru, neboť například životopisné portréty zkrátka vyžadují víc tahů štětcem než oddechové komedie či strašidelné horory. Dvě tisícovky Američanů přesto poskytly nosný vzorek a výzkum dopadl jednoznačně. Ideální délka filmu je prý 92 minut, což dělá dokonale vyváženou podívanou třeba z komedie Vybíjená nebo animáku Toy Story 2.
Články 90
81 let. To bývá věk, kdy si většina lidí užívá důchodu, svých koníčků, procházek a času s bližními. U hollywoodských legend typu Ridley Scott, Francis Ford Coppola či Martin Scorsese je překročení osmdesátky spojené spíše se snahou věnovat se řemeslu naplno a plnit si na stará kolena největší filmové tužby. Posledně jmenovaná ikona totiž evidentně nehodlá zvolnit ani na vteřinu a po ambiciózních a obsáhlých Zabijácích rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon) by chtěla natočit hned dva filmy najednou.
Že by začalo romantickým komediím po letech bídy svítat na lepší komerční časy? Po úspěchu oddechovky S tebou nikdy (Anyone But You) se Sydney Sweeney nás totiž v létě čeká hvězdně obsazená žánrovka Vezmi mě na Měsíc (Fly Me to the Moon), v níž budou ve velmi vděčných vesmírných kulisách tokat Channing Tatum se Scarlett Johansson. Jako bonus navíc svými vtipy a zápletkou vyprovokují zapřisáhlé konspirátory.
Ikonický režisér Ridley Scott má několik svých excentričností, jak se u šestaosmdesátiletého umělce jistě sluší. Je to například známý bručoun, který nejde pro ostré slovo daleko a už se příliš nestará, jestli si tím pod sebou podřeže nějakou tu větev. A jeho další libůstkou je pak spoléhat na režisérské střihy svých filmů, které konečně dodají „tu pravou“ uměleckou vizi. Když se do kin chystal Napoleon, od počátku se mluvilo o tom, že jde jen o hodně dlouhý trailer na čtyřhodinovou verzi, kterou uvede streamovací služba Apple TV+. Inu… Od premiéry tomu za chvíli bude půl roku, kinosestřih se začátkem března objevil na streamu… Kde je tedy konec slíbené čtyřhodinovce?
Cillian Murphy byl vždy považován za talentovaného herce, navíc se skvělým čuchem pro role. Zatím ale nepatřil mezi ty megastar, jejichž účast promění každý projekt automaticky v áčkovou podívanou. To se nyní po jeho vítězství Oscara za Oppenheimera mění. Jeho aktuálně zvolená role navíc svým způsobem naváže na oceňovaný film.
Jestli po světě chodí osobitější režisér než řecký strůjce univerzálně obdivovaného bizáru Yorgos Lanthimos, tak asi ještě nestihl natočit svůj debutový film. Pár týdnů po oscarovém úspěchu Chudáčků (Poor Things), jejichž čtyři zlaté sošky nejvíc zatopily jinak bezkonkurenční sedmioscarové jízdě Oppenheimera, Lanthimos představuje tajuplné povídkové dílo Kinds of Kindness. Režisérovu čtvrtou spolupráci s Emmou Stone doplňují další herecká esa Willem Dafoe, Jesse Plemons či Margaret Qualley a první krátká upoutávka oslní energickým mixem žánrů a nálad v rytmu legendární synthpopové skladby.
Martin Scorsese patří k velikánům amerického filmu. Jak pro jeho filmy, tak pro jeho bohatou filantropickou činnost, kterou svému milovanému oboru přispívá stranou samotné produkce. Přesto, nebo možná právě proto, se nyní jednaosmdesátiletý režisér dostal do menší šlamastyky, od které si nakonec odpomohl tichým mimosoudním vyrovnáním. Měl přijmout půl milionu dolarů s příslibem pomoci začínajícímu filmaři, aniž by splnil svůj díl dohody.
Nejprestižnější oslava filmového umění v noci z neděle na pondělí zodpověděla otázku, která se objevovala ve většině odborných i laických úvah – kolik Oscarů si na 96. ceremoniálu uzme Oppenheimer? Životopisný portrét komplikovaného konstruktéra první jaderné zbraně si jich před zraky hollywoodské smetánky nakonec vysloužil sedm, přičemž se čtyřmi soškami mu nejtěsněji konkurovala osobitá satirická komedie Chudáčci (Poor Things). Moderátor Jimmy Kimmel sice stačil zesměšnit Donalda Trumpa a prostor dostal i citát ruského opozičního politika Alexeje Navalného, ale jinak se večer nesl v uctivém, místy překvapivě rozverném a ryze filmovém duchu.
Už třináctým rokem se datový novinář Ben Zauzmer pokouší odhadnout výsledky oscarového klání na základě matematických dat. O svém modelu dokonce napsal knihu s názvem Oscarmetrics a své predikce každoročně zveřejňuje i na webu The Hollywood Reporter. Jaké výsledky bychom podle Zauzmera měli na předávání, jež se uskuteční už tuto neděli, očekávat?
Magazín Forbes i letos zveřejnil pravidelný žebříček nejlépe vydělávajících herců a hereček Hollywoodu. Některá jména vzhledem ke své vytíženosti a dlouhodobé popularitě nepřekvapí, u jiných však není na první pohled zřejmé, jak se do elitní desítky dostaly. Ve hře je však složitá hollywoodská matematika, u níž nejde jen o kasovní úspěšnost jednotlivých titulů, nýbrž i to, jaké podmínky si daná osobnost dokáže vyhádat do smlouvy.