77%

Komentáře a recenze 11

22 298 bodů
8
Nápaditý film vizuálně i námětem, ale jak je tomu u starších hitchcockovek zvykem, děj jako takový je nedotažený.
8
Rozhodně zajímavé. Snad jen si Hitch měl trošku víc ohlídat scénář, protože hlavně postavy jsou napsány dost lajdácky (2 vrazi - jeden sebevědomý a druhý samozřejmě musí být ve stresu a připosraný), ale ok - psal se rok 48, tak nemůžu čekat zázraky. A jestli bych měl nějakou scénu vypíchnout, tak jednoznačně závěr, který vlastně skoro beze slov je jedním z nejgeniálnějších, jaký jsem ve filmu viděl. 7.5/10
8
Zářný důkaz toho, jaký byl Hitch skvělý a ve své době nedostižný řemeslník. Kdo jiný by také dokázal v roce 1948 na prostoru jediného středně velkého bytu formálně takhle zaujmout? Nejen originální práce se střihem, kdy je scéna na chviličku přerušena nájezdem kamery přímo do smokingu některé z postav, načež vše pokračuje zdánlivě bez přerušení, ale i úroveň osvícení a barev s trochou nadsázky bere dech. Scénář sice není úplně stoprocentní, jako tomu bylo u Vraždy na objednávku, a postavy určitě mohly (a měly) jednat lépe, ale 80 minut precizně gradované režie a Stewartova výborného herectví to přesto nemá sebemenší nárok výrazněji pokazit. Klobouk dolů..
9 394 bodů
6
S Hitchcockem je to někdy složité, dokáže natočit skutečnou filmovou magii, která navždy změní svět, ale pak taky jen umělečtější epizodu detektiva Columba.. A to je tak nějak i tenhle případ. Provaz má skvělý nápad a potencionálně i dosti zajímavé provedení. Těží ze stísněných prostorů, přirozeností svých postav a konverzací, kterou jsou navíc jen zástěrkou k o poznání poutavějšímu vnitřku. Od prvních chvil jasně rozdané karty, které jsou divákovy o začátku známé, ale přesto se Hitchcock především na základě konfrontace snaží přijít na to, co mají ostatní v ruce tak, že vyloučí všechny další možné varianty.. Což je ve výsledku geniální a efektní přístup, který mi ale nepřijde příliš dobře předveden.. Hitchock zavře pár postav do místností se schovanou mrtvolou a nechá děj nějak plynout, proto jediné napětí je to, které tu přirozeně je nějak od začátku a nepřijde mi tak dobře vygradované po celou dobu příběhu. Dialogovky mě baví, ale pokud není úvodní tlachání nějak zúročeno jde spíše o nutný úvod, aby diváka v závěru odšpuntoval.. Obrovské štěstí na casting, který celkem logicky táhne James Stewart, což předznamenává, že i ze slabšího scénáře vychází docela příjemný divácký zážitek.. Ale Hitchcock to umí i líp! 60%
8 671 bodů
4
Nejlepší na celém filmu je námět. Ten však nebyl náležitě vytěžen. Nejde to dost do hloubky, ačkoliv vražda vzešla z podhoubí nebezpečné filosofie. Děj se v ní však takřka nerýpe, dvě postavy sice studovaly filosofii, která bývá do myšlenkových strukturách, které lze přirovnat k chrámům, ale film je vyobrazí jako blbce, kteří si nepoloží ani ty základní otázky v oblasti, kterou se řídí. Pokud věří, že mohou zabít, páč jsou intelektuálně nadřazení, tak jak přišly na to, že jejich oběť jim není rovna - případně že je natolik zavrženíhodná, že si vyslouží takýto ortel? Vždyť to byl jejich spolužák. Jak souvisí intelektuální nadřazenost se zabíjením lidí pro pocit vzrušení a zábavu? Etika je filosofická disciplína. Film ani neprozkoumává jejich psychologii, ač pro to je takovej prostor. Kvůli tomu se to jen plácá na povrchu, není to dost zajímavé ani zábavné, na postavách člověku nezáleží a v závěru ještě sleduje naprosto nelogické chování, které si lze odůvodňovat jen částečně. Konec zkrátka šustí už příliš scénářem. Achjo, tohle by mohl být tak zajímavej film a vtahující film, kterej bude vybízet k přemýšlení, ale je to jen 80 minut povrchního thrilleru, který však není napínavý, protože divákovi z důvodu plytkosti vůbec nesejde na tom, jak to pro jednotlivé postavy skončí. nemluvě pak o tom, že samotný konec je čirý kýč.
avenis
avenis
8 506 bodů
7
Dva studenti uškrtí svého spolužáka a následně uspořádají večírek nad jeho skrytou mrtvolou. První barevný AH film, který je současně naprosto unikátní tím, že natáčení proběhlo jen v deseti sekvencích o délce 9:34, 7:51, 7:18, 7:09, 9:59, 8:35, 7:50, 10:06, 4:37 a 5:40 minut/sekund. (12.1.1948 - 21.2.1948) Proto byla podlaha scény pokryta spoustou značek s čísly a některý nábytek byl během záběrů přemisťován sem a tam. Při natáčení si herci musel dávat pozor, aby nezakopli o kabely které ležely na zemi, kvůli pohyblivému osvětlení a kamerám. Je známo, že inspicient zachránil jeden ze záznamů, když chytil skleničku, kterou herečka položila mimo stůl. V řadě amerických měst byl film zakázán, protože skrytě, ale přesto zobrazuje homosexuální vztah, což bylo v té době velmi kontroverzní téma. AH bylo 49 let. (2014)
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 361 bodů
8
Více než filmařské cvičení toho, zda film funguje skvěle i beze střihu, který je na svou dobu limitovanou délkou filmového kotouče o to víc působivější. Hitchcock je mistrem napětí a tentokrát je jeho bombou pod stolem mrtvola ve skřínce. Díky tomu je celý večírek a hra jednoho muže mnohem zábavnější a zajímavější než za jiných okolností. Tomu dopomáhá i režisérova práce s kamerou a záběry, nacvičené scénky do nejmenších detailů a hlavně mistrovské herectví několika úžasných umělců. Hlavně poslední scénka je naprosto brilantní kulminací všech těchto vlastností. A i přesto, že má film i silnou výpovědní hodnotu, nestrhne vás to tolik, jako jiné mistrovy filmy a vrcholné skvosty kinematografie.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 835 bodů
8
To je opravdu nemilé překvapení pro pana profesora, který podcenil míru cynismus posluchačů. Pronášet zajímavé teorie a nezajímat se o následky, pokud tyto teorie někoho inspirují k akci. Ano, každý je odpovědný sám za sebe, ale tyto teorie dávají legitimitu zvrácenému činu. Jinak je možné s úžasem sledovat, v jakém napětí a soustředění dokáže diváka udržet konverzačka odehrávající se v jedné místnosti.
Miller
Miller
2 220 bodů
6
Těžká nuda, řemeslně možná lehce nadprůměrná, avšak už tak nezajímavý scénář nevyužit ani trochu, nechápu, kde se vzalo přepálených 83 %. Udělat pomalý rozjezd i když má 80 minut je poměrně výkon, plochý scénář tento průměrný film naprosto pohřbívá. Dobré výkony a kamera. Unuděných 65 %
malkel
malkel
452 bodů
10
Alfred Hitchcock v Provazu dělá to, co umí nejlépe - vezme jednoduchý nápad, na který nabalí neokoukanou a unikátní vražednou zápletku, dále buduje tísnivou atmosféru, ale hlavně napíná. Napíná, napíná až k prasknutí a já se přiznám. Já mu to vždycky sežeru. No a v Provazu mu to žeru dvojnásobně. Napětí je totiž součástí celého filmu. Už od prvních minut jsem cítil tlukot srdce i adrenalin společně s hlavními postavami. Tomuto dávám za vinu i kratší stopáž, díky které tyto pocity nevyprchají a celé to působí velmi uceleně a nenatáhle. Je to opravdu hra na kočku a myš. Krom napětí pozornost přitahují i charismatické postavy, z nichž klasicky exceluje James Stewart a svou šarmantní děsivostí překvapuje John Dall. Možná jste někdy slyšeli slavný Hitchův výrok o bombě pod stolem a konverzaci o baseballu. A jestli chcete vidět učebnicovou ukázku od samotného mistra, tak jsme doma... *****