„Jedny dveře zavřeli, druhé neotevřeli.“ Co si bez rolí trpaslíků počnou malí herci?

„Jedny dveře zavřeli, druhé neotevřeli.“ Co si bez rolí trpaslíků počnou malí herci?
Willow | Disney
Wonka
Wonka
78%
Působení lidí, jejichž vzhled se z různých důvodů vymyká statistickému normálu, bylo v showbyznysu a jeho předchůdcích vždy problematické. Putovat z místa na místo a ohromovat davy vlastními deformacemi patřilo takřka odnepaměti k jedněm z mála možností jejich obživy. V devatenáctém století pak byly tyto tendence institucionalizované v podobě moderních cirkusů. Jejich účastníci se stávali lidskými atrakcemi a výměnou za to se dočkali relativně stálého zázemí a v lepším případě i peněz.
Wonka
Wonka | Vertical Entertainment
Že si tento stav často idealizujeme, dosvědčuje i muzikál Největší showman s Hughem Jackmanem. Ten zobrazuje ansámbl jednoho z prvních cirkusáků P. T. Barnuma jako symbiózu založenou na vzájemném respektu. Jakousi oázu porozumění pro všechny „jinaké“ lidi. Skutečnost byla taková, že Barnum o svých svěřencích uvažoval zhruba jako o zvířatech a nezáleželo mu na ničem jiném než na vybraném vstupném. Což však nic nemění na tom, že pod jeho vedením měli jeho svěřenci zajištěné jídlo, střechu nad hlavou a honorář. Morální komplexita celé situace byla vždy nepříjemná.
Warwick Davis
Warwick Davis

Herec, Účinkující

Kinematografie zlatou éru „freakshow“ těsně minula, její dozvuky můžeme pozorovat zhruba do 30. let. Nejdéle přežila poptávka právě po „trpaslících“ a „liliputech“, tedy malých hercích a herečkách, kteří byli využívaní ve fantasy olepení latexem, aby představovali různé pohádkové bytůstky.
Vždy bylo jasné, že mít ve filmu příležitost jen v karikovaných pitoreskních rolích není zdaleka ideální stav. Nikdo však doopravdy nevěděl, jak z toho ven. Jednou z mála výjimek je Willow Rona Howarda, kde zahrál hrdinu Warwick Davis, asi nejznámější herec s nanismem své generace. Jinak však Hollywood netušil, co si s malými herci a herečkami počít. Plnohodnotné role jim producenti dávat nechtěli, dělat z nich věčně pohádkové trpaslíky začalo vyvolávat rozpaky.
Z audiovize tedy pomalu mizí, nahrazují je digitální postavy či zmenšení standardní herci stylizovaní tak, aby se vzdálili skutečným lidem s nanismem. Ani Peter Jackson už se nechopil příležitosti a hobity s trpaslíky ve svém Pánovi prstenů obsadil muži a ženami standardního vzrůstu, jež byli zmenšení pomocí komplikovaných triků. Malé herce využil jen jako kaskadéry a dubléry.
George Coppen
George Coppen | BBC
Opravdový zlom přišel v jiné fantasy, ve Hře o trůny, kde Peter Dinklage ztvárnil Tyriona Lannistera, mladšího syna jednoho z předních účastníků ústředního konfliktu. Tyrion celý život trpí v důsledku svého hendikapu, je terčem nekonečného posměchu a ponížení. Na oplátku se stává nešťastným, zakomplexovaným a pomstychtivým mužem (seriál jeho postavu oproti literární předloze značně změkčil).
Význam této role pro popkulturu nejde podcenit a dost možná jde o nejdůležitější aspekt celého fenoménu Hry o trůny. Dinklage ztělesnil složitou, dramatickou a zcela seriózní figuru. Svým charismatem dokázal i v následných projektech strhnout publikum, často v rolích, které ani nesouvisí s jeho vzrůstem. Po jeho příchodu na scénu už nejde udělat krok zpět k tradičním fantasy trpaslíkům, publikum by to přijalo jen s odporem. A to je stejnou měrou dar jako prokletí.
Peter Dinklage
Peter Dinklage

Herec

Dinklage osobně pokryje veškerou hollywoodskou poptávku po malých hercích v dramatických rolích, ty komické jsou nyní tabu. Co si tedy počnou ostatní? Nová Sněhurka se zbavila prakticky všech trpaslíků a teď se i Wonka a jeho Umpa-lumpové otočili k tomuto herectvu zády. A to přestože ještě Tim Burton obsadil ve svém rozporuplném remaku skutečného herce nízkého vzrůstu (pomocí triků mnohokrát naklonovaného keňšského Deep Roye).
Právě tento typ produkcí byl v minulosti garancí pro komunitu malých herců a hereček. Začínající George Coppen, jenž hrál v seriálu Willow (v nedávném neúspěšném pokusu oživit někdejší fantasy), si v rozhovoru pro BBC postěžoval, že se on a jeho kolegové cítí „jako by byli vytlačovaní ze zábavního průmyslu, který přitom tolik milují“.
Gene Wilder
Pan Wonka a jeho čokoládovna | Paramount Network
Můžeme jistě diskutovat o tom, zda je odklon od užívání malých herců ve fantaskních rolích potřebným posunem pro reprezentaci lidí, kteří nedosahují standardní výšky. Šestadvacetiletý herec samozřejmě není skálopevným zastáncem statu quo, jenže s jeho narušením hrozí úplná ztráta příležitostí. „Hodně lidí, včetně mě, argumentuje, že trpaslíci by měli dostávat spíš role normálních lidí v dramatech a telenovelách. Jenže nabídky nepřichází. Jedny dveře se zavírají, zapomněli nám však otevřít ty další,“ podotýká.
Režisér Wonky Paul King ve starším rozhovoru pro BBC vysvětlil, že Hugha Granta obsadil čistě z osobních důvodů, protože věřil, že právě jemu role nejlépe padne. Náznakům jakéhokoli uvažování o kontextu se vyhnul. Tomu věřit můžeme, a nemusíme. Mainstream je však nyní v situaci, kdy se sice stydí pracovat s malými herci a herečkami v pohádkových rolích, ale neumí je využít v čemkoli jiném. Což je pro samotné zájemce o práci tou nejhorší možnou situací.
Wonka: trailer | Warner Bros.