Spielberg se vrací ke kořenům. Se scenáristou Jurského parku chystá film o UFO

Spielberg se vrací ke kořenům. Se scenáristou Jurského parku chystá film o UFO
E. T. Mimozemšťan | Universal Pictures
Přestože roku 1977 mu trochu vzaly vítr z plachet Star Wars, Blízká setkání byla ohromujícím úspěchem a čerstvého třicátníka za kamerou proměnila v jednoho z nejperspektivnějších sci-fi autorů té doby. Spielberg jím zůstal v podstatě dodnes, roku 1993 natočil trikovou revoluci s dinosaury, po přelomu tisíciletí vdechl život hutným futuristickým světům Umělé inteligence či Minority Report a před šesti lety doručil svůj největší hit dekády ve virtuální realitě Ready Player One.
Steven Spielberg
Steven Spielberg

Režisér

Naposledy natočil napůl autobiografické drama Fabelmanovi z roku 2022, v němž se obrátil k vlastnímu dětství a především rodinným motivům, které jej formovaly a odrážely se v celé jeho rozmanité tvorbě. Jako svůj další celovečerní projekt si vybral moderní reboot detektivky Bullitův případ, v níž se Steve McQueen roku 1968 proháněl po San Franciscu v nejslavnější automobilové honičce historie. Projekt, ve kterém McQueena nahradí Bradley Cooper, je momentálně v preprodukci, přičemž Spielberg už podle všeho vyhlíží další štace.
Film o UFO má režírovat podle vlastního námětu, o němž se toho bohužel moc neví. Pera se chopí zkušený Koepp, jenž napsal také chystaný spin-off série Jurský svět, v němž si pravděpodobně zahraje Scarlett Johansson a režie připadla Garethu Edwardsovi (Stvořitel). Pro Spielberga napsal už čtyři filmy včetně pokračování Jurského parku s podtitulem Ztracený svět a Války světů, kde oscarový režisér vydal Zemi napospas mimozemským tripodům z mysli H. G. Wellse.
E.T. Mimozemšťan
Blízká setkání třetího druhu
Blízká setkání třetího druhu
A.I. Umělá inteligence
Válka světů
Spielberg věří v existenci mimozemského života a chová náklonnost k nadpřirozenu, což otiskl mimo jiné do série Indiana Jones. Plánovaný čtvrtý díl se měl v 90. letech kompletně točit kolem UFO, ale úspěch Dne nezávislosti zpřetrhal plány na realizaci. Řada motivů se přesto zachovala a přenesla do Království křišťálové lebky, kde příklon ke sci-fi dotvářel tematické napojení na kulturu 50. let.
Režisér je ostatně mistrem v protlačování explicitních i referenčních významů do svých děl, která mají často žánrový základ. Dlouho mu ostatně vyčítali, že je komerčním filmařem bez vlastního stylu, ačkoli formu svých filmů rozvíjel a přizpůsoboval právě soudobému společenskému, kulturnímu a politickému klimatu. Do Čelistí propašoval úzkost z vietnamské války a po 11. září se soustředil na zobrazení globální války proti teroru, která se stala součástí kolektivního traumatu. Válka světů tudíž nese řadu referencí k útoku na Světové obchodní centrum a symbolizuje neočekávaný úder neviděného nepřítele.
S novou sci-fi se tak může jednak vrátit k těm žánrovým tradicím, kde ho mnozí vidí nejraději, a zároveň pokračovat v tematických můstcích a přílet UFO vztáhnout na současnou situaci ve světě. I když v posledních letech točil spíš dramata a víceméně zanevřel na blockbusterové události, se svými zkušenostmi a možnostmi ještě může s atraktivní sci-fi látkou vypálit mladším generacím rybník. Přece jen to bude něco jiného, když namísto uctivých následovníků natočí žánrový velkofilm člověk, k němuž se už dlouhá léta vzhlíží.
zdroj: Variety
Podívejte se, kolik Spielbergových filmů najdete v žebříčku nejlépe hodnocených sci-fi dle uživatelů a uživatelek Kinoboxu.