Feministická Barbie boří internet. Dlouho očekávaná adaptace s Margot Robbie vzbudila první upoutávkou vlnu nadšení

Feministická Barbie boří internet. Dlouho očekávaná adaptace s Margot Robbie vzbudila první upoutávkou vlnu nadšení
Barbie | Vertical Entertainment
Ano, Barbie bude mít po dekádách produkčního pekla svůj první velkofilm. Přinejmenším od chvíle, co se blockbusterové série dočkali Transformers, archetypální klučičí hračka, se čekalo na odpověď Mattelu, a ta konečně přichází. Navíc ve velmi nečekané podobě.
V čele projektu totiž stanula feministická filmařka Greta Gerwig, jež se snímky Frances Ha, Lady Bird a Malé ženy poslední roky pomalu přešla od indie k mainstreamovému dramatu. Gerwig je režisérkou a scenáristkou, od níž se v tuto chvíli očekávají oscarové filmy a jejíž tvorba se vyznačuje důrazem na komplexní ženské postavy, jež se vzpírají společenským normám.
Barbie | Warner Bros.
Mattel udělal geniální tah. Značka Barbie je samozřejmě stereotypizovaná jako antifeministická a stvrzující ty největší misogynní předsudky. Přestože firma se s tímto odkazem snaží bojovat příběhy již zmíněných laciných seriálů a nabídkou Barbie stylizovaných do „silných“ profesí jako doktorka, vědkyně, právnička a tak dále, nechvalné proporce typické Barbie představují nerealistický a fyzicky nemožný ideál krásy. Barbie si nadále spojujeme především s hloupostí a pasivitou.
Zlákání vůdčí mainstreamové feministické režisérky a poskytnutí relativní tvůrčí svobody jejím záměrům je tedy skvělým PR. Základním smyslem filmu je samozřejmě sloužit jako reklama, ale to nemusíme nutně považovat za automatickou stopku. Stačí si vzpomenout na LEGO příběh, který zvládl v určených mantinelech nabídnout překvapivě trefnou satiru konzumerismu. Podle traileru se zdá, že stejnou cestou půjde i Gerwig.
Největší část upoutávky tvoří parodie úvodní scény kultovní klasiky 2001: Vesmírná odysea, jež zrovna nedávno stvrdila svou pozici v prestižním žebříčku deseti nejlepších filmů všech dob magazínu Sight and Sound. Zatímco v úvodu 2001 objeví pračlověk první nástroj a vydá se na evoluční cestu končící na druhé straně vesmíru, zde se skupina dívek poprvé setkává s povědomou panenkou. A na konci se místo mimozemského monolitu zjevuje ONA. Obří Margot Robbie v pruhovaných plavkách nošených jednou z nejlépe prodávaných Barbie. V mžiku se přesouváme do hyperkýčovitých růžových kulis a jsme bombrardovaní přeplněnými obrazy, v nichž si můžeme všimnout třeba skotačícího Kena Ryana Goslinga.
Barbie
Barbie | Warner Bros.
Úvodní scéna deklaruje příchod nového typu filmu. Stanley Kubrick v mnoha ohledech symbolizuje kanonickou maskulinní cinefilii a ideál autorství, jak jsme si ho doposud představovali. Tedy ztrápeného a tvrdohlavého muže, který by šel za dokonalým uměleckým dílem přes mrtvoly. Kubrickův chlad při zacházení s herci a především s herečkami je v posledních letech předmětem diskuzí, a přestože je dost možná jeho moderní kritika založená na trochu přehnaných a nepřesných předpokladech, pro trailer Barbie má hodnotu čistě ve svém principu. Zlom, k němuž se Barbie hlásí, má označovat příchod female gaze do mainstreamové kinematografie, tedy úhlu pohledu, zkušenosti, zájmu a estetiky motivované ženskými preferencemi.
Samozřejmě bude na místě debatovat o tom, nakolik je reklama Mattelu na absurdně tvarovanou panenku vhodná k tomuto manifestu. Zdá se, že Gerwig volí cestu „reclaimingu“, tedy uchopení dříve toxických aspektů kultury a popkultury samotnou marginalizovanou skupinou prostřednictvím nového narativu. Stejně tak například LGBTQ+ komunity přijaly slovo „queer“, sloužící původně jako jejich urážka, daly mu nový význam a tím ho zbavily negativních konotací, Gerwig se zřejmě pokusí zachránit Barbie.
Místo toho, aby se chtěla vymazat důležitý aspekt dětství mnoha dívek a žen, ukáže, jak se navzdory tomu dá dosáhnout určité hodnoty. Holčičky možná dostanou do rukou symbol sexismu, ale jak si s ním hrají, nám mnohdy může odhalit skutečnou hloubku jejich zájmů. Dosavadní reakce z řad dřívějších majitelek Barbie jsou z velké většiny plné nadšení a optimismu. Jestli se zadaří, se dozvíme 20. července v českých kinech.

Kinolog: Co je nejhorší na seriálovém Pánovi prstenů? Jeff Sauron Bezos

Služba Prime Video, která patří Amazonu, přišla s nejdražším fantasy seriálem všech dob, jenž je dokonce ještě dražší než původní Pán prstenů. První ohlasy jsou natolik rozporuplné, že se této záhadě podíváme na zoubek.