Kino Aero opět ovládne Otrlý divák. Přehlídka bizáru nabízí sériové vrahy, maminky i německý schmutzig

Kino Aero opět ovládne Otrlý divák. Přehlídka bizáru nabízí sériové vrahy, maminky i německý schmutzig
Děcka proti emzákům (2022) | RLJE Films

Tvoje máma nosí plešatou paruku a ostrý nůž

Téma mateřství budou letos na festivalu reprezentovat drag queens, sexuchtivé domácí počítače i tajuplné ženy ohrožující těhotné fotografky. Divačky a diváci dostanou možnost vidět jeden z nejlepších filmů „papeže nevkusu“ Johna Waterse. Ženské problémy (Female Trouble), jejichž hvězdou je Watersova múza, drag queen Divine, vyprávějí o teenagerce, která je tak zhrzelá, že nedostala k Vánocům vysněné štekle, až ji to přivede na dráhu sériové vražedkyně. Režisér už tolik nespoléhá na kanonádu konfrontačních nechutností jako v předcházejícím filmu Růžoví plameňáci, ale svou zálibu v šoku sofistikovaně spojuje se stylem klasických melodramat.
To francouzský film z roku 2010 V útrobách jde k srdcím diváků a divaček tou nejpřímější cestou – ránou kuchyňského nože přímo na aortu. Jeden z nejvydařenějších zástupců francouzského extrémního hororu přináší ryze ženskou variaci „home invasion“. Na jedné straně stojí mladá fotografka v pokročilé fázi těhotenství, na druhé tajemná žena s tváří herečky Beatrice Dalle, která se za každou cenu snaží dostat do jejího domu a evidentně nemá nejlepší úmysly.
Uvnitř
V útrobách (2007) | La Fabrique de Films
Minout byste neměli ani dvojici pozapomenutých, ale výrazných sedmdesátkových filmů, které i dnes stojí za pozornost. Břímě běsu (Demon Seed) má absurdní zápletku, v níž se superpočítač ovládající chod domácnosti rozhodne, že zplodí svého potomka s paní domu. Nejde ovšem o brakovou legraci, nýbrž o psychedelií nasáklé výstřední sci-fi režiséra Donalda Cammella, který se proslavil jako spolurežisér filmu Představení (Performance).
Podobného ranku je i australské Nočňátko (The Night, The Prowler) od Jima Sharmana, jenž zase proslul jako režisér legendární Rocky Horror Picture Show. Tady se ale pustil do břitké satiry australského předměstí. Dospívající Felicity tvrdí, že ji někdo napadl, což mezi jejími nejbližšími rozpoutá řadu hodně vypjatých a také nečekaně zneklidňujících situací. I Sharman má cit pro snovou logiku a vizualitu, což se naplno projeví ve druhé polovině filmu.

Megalománie sériových vrahů

Při pohledu na program festivalu se zdá, jako by se největší sérioví vrazi rekrutovali právě z řad mamánků. Hodně filmů v programu totiž spadá do sféry true i not so true crime. To platí zejména pro monstrózní novinku belgického Karima Ouelhaje Megalománie (Megalomaniac).
Vychází ze skutečného případu dosud nevyřešených sériových vražd z devadesátých let, ale inspirace autora zavedla spíš do vod fyzicky drásavého, zároveň však imaginativního hororu, který nezapře inspiraci francouzskou extrémní kinematografií. Za klasiku psychologického thrilleru můžeme prohlásit film Maniak od Williama Lustiga. Předvádí v něm portrét vyšinutého vraha žen v podání herce Joea Spinella, z nějž na první pohled sálá neodolatelně odpudivé charisma.
Maniak
Maniak (1980) | Magnum Motion Pictures Inc.
Že o vraždící šílence nebyla nouze ani ve východním bloku, dokazuje neprávem opomíjený extravagantní jugoslávský film Škrtič proti Škrtiči (Davitelj protiv davitelja) z roku 1984. Jde o morbidní výlet do časů reálného socialismu, kam ovšem proniká exotická popkultura „ze západu“. Milovníky vyložených filmových potratů jistě potěší opus z dílny génia filmového patlalství Juana Piquera Simóna Kusy aneb Tisícero výkřiků noci (Mil gritos tiene la noche). Do jednoduché slasherové zápletky o tajuplném vrahovi se mu podařilo vměstnat spoustu nejbizarnějších fenoménů, od kung-fu přes sexy aerobic až po rybaření. Projekce navíc bude provázená interaktivními prvky přímo v sále.

Emzáci, schmutzig a porno

Celý festival zahájí novinka Děcka proti emzákům (Kids vs. Aliens) od režiséra Jasona Eisenera, který nás před pár lety oblažil retro hororovou komedií Somrák s brokárnou (Hobo with a Shotgun). Tentokrát svou zálibu v přepálené brakovosti spojil s teenagerskou linií ve stylu Stranger Things a vytvořil film o jednom zatraceně nepovedeném haloweenském večírku. Nejenže na něj dorazí zlí mimozemšťané, ale navíc se ukáže, že nový přítel dospívající hlavní hrdinky to s ní celou dobu nemyslel tak dobře, jak se zdálo.
Břímě běsu
Břímě běsu (1977) | Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
V pravidelném sobotním nočním bloku filmů pro dospělé tentokrát dojde na jeden z nejlepších snímků „zlatého věku pornografie“, a sice na Rozkvět Misty Beethoven (The Opening of Misty Beethoven). Jedná se o vytříbenou, komediální a bez ironie opravdu vtipnou a zábavnou sexuální variaci na klasický muzikál My Fair Lady. Filmové bingo v kině si můžete zahrát u neohroženě humpolácké bavorské „sexy komedie“ Žhavé Alpy (Alpenglühn im Dirndlrock). Německou schmutzig stopu lze vysledovat i ve filmu provokatéra Christopha Schlingensiefa United Trash: Štěrbina (United Trash – Die Spalte), což je radikální satira na mírové mise OSN.
Diváci a divačky nepřijdou ani o tradiční živé dabingy v sále – uvidí třeba kreslenou ekologickou agitku studia Troma Toxičtí křižáci (Toxic Crusaders), hongkongskou Godzillu z Wishe Hřmot obřího plaza aneb Teď poznáte Hadimršku (Thunder of Gigantic Serpent) nebo další dobrodružství mexického bijce Santa. A v sále i mimo něj na vás určitě čeká nejedno další otrlé překvapení v podobě tematických drinků na baru nebo stylové výzdoby.

Kinolog: Maminky a padouši mají vždy pravdu. Alespoň v komiksových filmech

Marvelovské komiksy se rozrostly na třicet titulů. Druhý díl Black Panthera však postrádá původního hrdinu, nahradily ho hned čtyři hrdinky. A padouch je ještě méně padouchovitý než předtím.