Rumunské čistky nebo sportovní horor. Češi pomýšlejí na hlavní cenu karlovarského filmového festivalu
Porota letos opět vybírala z 12 snímků, z nichž bylo v Karlových Varech 10 uvedeno ve světové premiéře. Převažují tituly od mladých režisérů a režisérek. Tíživá dramata doplňují snímky věnující se dospívání i nějaký ten odlehčenější "kousek".
Hned dvě "želízka v ohni" má též tuzemská tvorba, která bude zastoupena novinkou režiséra Olma Omerzua (Všechno bude) a celovečerním debutem Adama Sedláka (Domestik). Všechny adepty na Křišťálový glóbus představujeme v následujícím článku.
Mladá umělkyně připravuje rekonstrukci skutečné události z roku 1941, kdy rumunská armáda na východní frontě spáchala hrůznou etnickou čistku. Jeden z nejvýraznějších autorů současné evropské kinematografie Radu Jude (Aferim!, Zjizvená srdce) přichází s důmyslně koncipovaným filmem, jenž – ač své téma rozvíjí zvolna a v detailech – zatlačí na divákovy emoce nevídanou silou.
Suverénní odpověď na otázku, zda je možné přeložit do filmového jazyka záchvat paniky, předkládá v černohumorném snímku talentovaný debutant Paweł Maślona. Dramatické životní okamžiky několika nešťastníků v současné Varšavě přibližuje se svěží hravostí a nevídaným citem pro míchání tragiky a komična.
Ospalé město nenabízí Lée mnoho příležitostí k seberealizaci. Vymanit se z vlivu matky a svazujícího prostředí není pro frustrovanou dívku jednoduché, štěstí se možná ale ukrývá nedaleko. Stylově precizní, popově-impresionistický film o hledání svého já s okouzlující Karelle Tremblay (Corbo) v hlavní roli.
Vrcholový cyklista Roman (Jiří Konvalinka) už má plné zuby role domestika, závodníka podřizujícího se týmové režii. A jelikož namáhavý trénink ani přísná životospráva ke kýžené výkonnosti nevedou, pořídí si domů kyslíkový stan. Přes obsesi sportovní kariérou ale nevidí, že jeho žena Šarlota (Tereza Hofová) marně touží po dítěti. Klaustrofobní drama o rozpadu těla i ducha v jednom manželství, které přidusil přístroj na okysličení krve, režíroval Adam Sedlák, tvůrce internetového Semestru (2016).
Péče o těžce nemocnou dceru je alfou a omegou života milujícího otce. Léčbu, která má dát dítěti novou naději na život, si však vdovec s malým příjmem může jen stěží dovolit. Nápad znovu začít koncertovat s rockovou kapelou z mládí muže oddaného víře náhle konfrontuje nejen s okolím, ale především s ním samým.
Bratři Režie: Ömür Atay Turecko, Německo, Bulharsko, 2017, Světová premiéra
Sedmnáctiletý Jusuf se vrací po čtyřech letech z polepšovny ke své rodině. Jeho návrat mezi členy rodiny znovu zpřítomní čin, k němuž Jusufa, hnáni rigidní tradicí, dotlačili. Pevnou rukou režírovaný komorní debut o vině a trestu a nelehkém rozhodování mezi pokrevními pouty a tradicí na jedné straně a tím, co člověk považuje za morálně správné, na straně druhé.
Zakřiknutou Miriam čeká oslava patnáctých narozenin, na kterou chce pozvat svého kluka. Zatím si s ním ale dopisuje pouze on-line a očekávané rande naslepo situaci spíše zkomplikuje. Jemný snímek o nejistotách dospívání, dívčí soutěživosti a nárocích okolí, jež jsou v mladém věku spíše matoucí.
Jako nemluvně odložila mladá Oksana Denise do babyboxu. O šestnáct let později s ním i přes zákaz utíká z dětského domova, aby mu vynahradila zanedbanou péči. Denis však netuší, jakou cenou bude přízeň matky vykoupena. Křehký chlapec má totiž jednu atypickou vlastnost, kterou se Oksana nebojí využít. Režisér Tverdovskiy se po předloňském úspěchu filmu Zoologie (obdržel Zvláštní cenu poroty) vrací na karlovarské místo činu. Uspěje i tentokrát?
Lucrecia, Pedro a jejich dvě dospívající děti Julian a Florencia se jednoho parného dne vydávají rozhrkaným renaultem z Buenos Aires na dovolenou do brazilského letoviska Florianópolis. S jemným humorem i lehkou melancholií vypráví argentinská režisérka o prvních i dávných láskách, o osudových setkáních i prchavých radostech.
Norman v dětství přežil požár, který jej připravil o všechny blízké. S následky traumatu bojuje i v dospělosti a jen těžko začíná nový život s přítelkyní a malým synem. Svíravá atmosféra, lehké náznaky i spektakulární obrazy útočící na podvědomí jsou hlavními atributy syrově intimní studie raněného jedince, v jejíž hlavní roli exceluje podmanivý Caleb Landry Jones (Uteč, The Florida Project, Tři billboardy kousek za Ebbingem).
Všechno bude Režie: Olmo Omerzu ČR, Slovinsko, Polsko, Slovenská republika, 2018, Světová premiéra
Rošťácky sebejistý Mára a trochu podivínský Heduš vyjíždějí do promrzlé krajiny za dobrodružstvím, jak jinak než autem. Vždyť Márovi zanedlouho bude patnáct. Road movie o mouchách, které občas vylézají i v zimě, na policejní stanici končící příběh o nepopsatelném poutu klučičího přátelství, o nezkrotné touze něco zažít, i když přesně nevíte co. Všechno bude je třetím celovečerním filmem slovinského rodáka Olma Omerzua (Příliš mladá noc, Rodinný film), který vystudoval pražskou FAMU a etabloval se jako jeden z nejnadějnějších mladých tvůrců tuzemské kinematografie.
Sedmnáctiletá Iva se vyrovnává se smrtí matky. Pod vlivem hluboké osobní ztráty i zjištění, že o matce nevěděla všechno, se mladá dívka pomalu noří do zvláštního, až temně snového světa. Snímku Sonji Prosenc (Strom) dominuje osobitá poetika, útočící silně na divákovy smysly, i specifický, narativně rozvolněný styl a schopnost skládat příběh za pomoci letmých náznaků.
Výsledky 53. Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary najdete zde.