Maurice Tourneur

6.1

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Maurice Tourneur
Maurice Félix Thomas, známý jako Maurice Tourneur, se narodil 2. února 1876 v pařížské čtvrti Épinettes (17. obvod) jako syn obchodníka s klenoty. Tento významný francouzský filmový režisér a scenárista patří mezi průkopníky světové kinematografie, jehož kariéra překlenula éru němého i zvukového filmu. Umělecké začátky Tourneur byl původně vyškolen jako grafický designér a ilustrátor časopisů, ale brzy ho přitáhlo divadlo. Po vojenské službě ve francouzském dělostřelectvu v severní Africe pracoval jako asistent sochaře Augusta Rodina a malíře Amélie Puvis de Chavannese. V roce 1900 se rozhodl změnit směr a stát se hercem. Přijal umělecké jméno Maurice Tourneur a začal vystupovat v menších rolích na divadelních prknech. Postupně se připojil k divadelní společnosti slavné hvězdy Gabrielle Réjane, se kterou cestoval po Anglii a Jižní Americe. V roce 1904 se oženil s herečkou Fernande Petit, která mu téhož roku porodila syna Jacquese, jenž později následoval otcovy šlépěje a stal se uznávaným filmovým režisérem. Americká kariéra Přitahován novým uměním filmové tvorby začal Tourneur v roce 1911 pracovat jako asistent režiséra pro společnost Éclair. V roce 1914, s expanzí velkých francouzských filmových společností na americký trh, se Tourneur přestěhoval do New Yorku, aby režíroval němé filmy pro americkou pobočku studia Éclair ve Fort Lee v New Jersey. Později přešel k William A. Brady's World Film Corporation, kde režíroval důležité rané americké celovečerní filmy jako The Wishing Ring, Alias Jimmy Valentine, The Cub (jediný filmový výkon Marthy Hedmanové) a Trilby, v němž hrála Clara Kimball Young a známý divadelní herec Wilton Lackaye jako Svengali. Brzy se Maurice Tourneur stal významnou a respektovanou silou v americkém filmu a zakládajícím členem východní pobočky Asociace filmových režisérů. S vývojem celovečerního filmu v polovině 10. let 20. století on a jeho tým (zahrnující scenáristu Charlese Maignea, uměleckého ředitele Bena Carrého a kameramany Johna van den Broeka a Luciena Andriota) spojili výjimečné technologické dovednosti s jedinečným obrazovým a architektonickým cítěním ve svých produkcích, což dávalo jejich filmům vizuální distinktivnost, která se setkala s kritickým uznáním. Po režírování několika inovativních filmů pro Adolph Zukorovu Artcraft Pictures Corporation (která vydávala prostřednictvím Paramountu) v letech 1917 a 1918 založil Tourneur vlastní produkční společnost filmem Sporting Life. V roce 1921 se stal naturalizovaným občanem Spojených států. Do roku 1922 věřil, že budoucnost filmového průmyslu leží v Hollywoodu, a následujícího roku byl najat Samuelem Goldwynem, aby odešel na západní pobřeží a natočil filmovou verzi románu Halla Cainea The Christian. Nejvýznamnější americké filmy Tourneurovy nejdůležitější filmy zdůrazňují jeho nenapodobitelnou vizuální citlivost a patří mezi ně okouzlující melancholický The Wishing Ring (1914); The Poor Little Rich Girl (1917), jeden z nejlepších filmů Mary Pickfordové; a živé ztvárnění The Last of the Mohicans (1920). Jeho film The Poor Little Rich Girl z roku 1917, jeho film The Blue Bird z roku 1918 a jeho film The Last of the Mohicans z roku 1920 byly později označeny za "kulturně významné" Kongresovou knihovnou Spojených států a vybrány k uchování v Národním filmovém registru. Toužící po umělecké nezávislosti založil v roce 1918 vlastní filmovou produkční společnost (Maurice Tourneur Productions), což mu dalo svobodu experimentovat s novými formami filmového vyjádření, odklonit se od naturalistického stylu svých předchozích filmů k více expresionistické, snové estetice, kterou ztělesňuje jeho němý mistrovský kus The Blue Bird (1918). Ačkoli jeho stylizovanější filmy získaly chválu od kritiků, těžko nacházely publikum, takže se Tourneur brzy vrátil ke svému realističtějšímu stylu a našel komerční úspěch s filmy jako The Last of the Mohicans (1920). Během natáčení The Last of the Mohicans (1920) byl Tourneur zraněn při pádu. Clarence Brown dohlížel na většinu natáčení podle Tourneurových pokynů. Film byl věrný duchu, ne-li liteře, románu Jamese Fenimora Coopera a po svém uvedení se těšil kritickému i lidovému úspěchu. Návrat do Francie Tourneurova kariéra ve Spojených státech však v 20. letech 20. století ochabla, protože jeho obraznost někdy bránila narativnímu tahu jeho pozdějších filmů, a také se v roce 1923 rozešel se svou manželkou Fernande. Byl odvolán z produkce verze Julese Verna Tajuplný ostrov od Metro-Goldwyn-Mayer v roce 1928, což znamenalo konec jeho americké kariéry. Po problémech s MGM se Tourneur rozhodl vrátit do rodné Francie. Tam pokračoval v natáčení filmů jak doma, tak v Německu, a snadno přešel k mluveným filmům. V roce 1933 potkal svou druhou manželku, herečku Louise Lagrange (1898–1979), během natáčení svého filmu L'Homme mystérieux. Tourneur pokračoval v režírování dalších dvou desítek filmů, z nichž několik bylo kriminálních thrillerů, až do automobilové nehody v roce 1949, při níž byl vážně zraněn a přišel o nohu. Francouzská filmová tvorba Nejvýznamnější dopad, který Maurice Tourneur měl, když začal natáčet filmy zpět ve Francii, byl v žánru kriminálního thrilleru. Režíroval několik vysoce vlivných filmů tohoto druhu, které všechny ukazují vznik distinktivního stylu film noir, který by definoval žánr na obou stranách Atlantiku v příštím desetiletí. Mezi ně patří Accusée, levez-vous! (1930), Au nom de la loi (1932), Justin de Marseille (1934) a Obsession (1933). Tourneur také propůjčil svůj talent komediím - Les Gaietés de l'escadron (1932), Lidoire (1933) - a historickým dramatům - Les Deux Orphelines (1933), Koenigsmark (1935), Volpone (1941). V době nacistické okupace pracoval pro německou společnost Continental na řadě filmů, některých s pro-vichystickým nádechem. Mezi ně patří: La Main du diable (1943), Le Val d'enfer (1943) a Cécile est morte (1944). Kapitulace Francie nacistickému Německu v roce 1940 (a následná účast v Hitlerově purifikačním programu) byla často charakterizována jako faustovský pakt, takže je docela zřejmé, o čem film La Main du diable pojednává. Ústřední postava ve filmu, Roland Brissot, je odhalena jako poslední v dlouhé řadě mužů, kteří vlastnili prokletou ruku, a musí zaplatit cenu nejen za svou vlastní pošetilost, ale také za své předchůdce. To rezonuje s pokusy vichystické vlády přesvědčit francouzský národ, že jeho současná situace byla cenou, kterou bylo třeba zaplatit za morální, sociální a politické selhání předchozích generací. Není jasné, zda film tuto myšlenku podporuje nebo odmítá - obě interpretace jsou možné. Maurice Tourneur byl hluboce morální muž, jak lze vidět v jeho policejních filmech, které kategoricky ukazují, že zločin se nikdy nevyplácí. Po válce uzavřel svou filmovou kariéru dvěma atmosférickými noir melodramaty: Après l'amour (1948) a Impasse des Deux-Anges (1948). V roce 1949 byl Maurice Tourneur účastníkem automobilové nehody, která ho připravila o používání nohou. Odkaz a pozdní léta Zdraví a věk mu zabránily režírovat více filmů, ale jako vášnivý čtenář a zručný amatérský umělec se zaměstnával malováním a překládáním detektivních románů z angličtiny do francouzštiny. Po své smrti v roce 1961 byl Maurice Tourneur pohřben na hřbitově Père Lachaise v Paříži. Maurice Tourneur byl poctěn hvězdou na hollywoodském chodníku slávy na adrese 6243 Hollywood Blvd. Jeho film The Poor Little Rich Girl z roku 1917, jeho film The Blue Bird z roku 1918 a jeho film The Last of the Mohicans z roku 1920 byly od té doby označeny za "kulturně významné" Kongresovou knihovnou Spojených států a vybrány k uchování v Národním filmovém registru. Nedávno Americký filmový institut Centrum pro zachování filmu a videa a Národní archivy Kanady spolupracovaly na restaurování Tourneurova filmu The Cub z roku 1915. Maurice Tourneur zemřel 4. srpna 1961 v Paříži ve věku 85 let, zanechávaje za sebou bohaté filmové dědictví, které ovlivnilo generace filmařů včetně jeho syna Jacquese Tourneura, který se stal významným režisérem amerických filmů v 40. a 50. letech 20. století.


Maurice Tourneur: Filmy a pořady 175


Dodatečné informace

Narození:
2. 2. 1876
Úmrtí:
4. 8. 1961

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.