Don Banks

6.0
Don Banks
Donald Oscar Banks se narodil 25. října 1923 v South Melbourne v Austrálii a stal se jedním z nejvýznamnějších skladatelů filmové hudby 20. století. Banks byl australský skladatel koncertní, jazzové a komerční hudby, který se proslavil především svými atmosférickými partiturami pro britské hororové filmy. Raná léta a hudební vzdělání Banks začal studovat klavír a hudební teorii již v pěti letech. Jeho otec Donald Waldemar Banks byl profesionální jazzový hudebník, který hrál na pozoun, altový saxofon a bicí nástroje a vedl vlastní kapelu. Banks se naučil hrát na saxofon jako chlapec a byl dostatečně zdatný, aby byl pozván hrát v kapele Graeme Bell, která byla tehdy jednou z nejlepších mimo Ameriku. Mezi lety 1941-1946 sloužil v Australian Army Medical Corps v Melbourne a během této doby začal soukromě studovat klavír, harmonii a kontrapunkt. Evropské studium a začátky kariéry Po válce studoval na University of Melbourne Conservatorium of Music dva roky, než se v roce 1950 přestěhoval do Evropy. Ve Velké Británii studoval kompozici soukromě s Mátyásem Seiberem, který se sám velmi zajímal o jazz, v letech 1950-1952. Po krátké práci s profesorem Miltonem Babbittem v Salzburgu v roce 1953 Banks získal italské vládní stipendium ke studiu s Luigi Dallapiccolou ve Florencii. Jeho kompozice začaly získávat uznání - v roce 1953 byla jeho skladba Four Pieces for Orchestra provedena BBC a následovaly zakázky od BBC, Edinburgh, Bromsgrove a Farnham festivalu. Filmová kariéra a práce pro Hammer Films Zatímco ve Velké Británii v 60. letech byl jeho hlavní zdroj příjmů skládání hudby k hororovým filmům produkovaným studiem Hammer, včetně Rasputin the Mad Monk, The Frozen Dead a The Mummy's Shroud. Banks složil hudbu k 19 celovečerním filmům, 22 dokumentárním filmům a více než 60 epizodám různých televizních seriálů. Téměř polovina jeho filmových partitur byla pro Hammer Films. Mezi nejlepší z jeho rozmanitých a propracovaných děl patří jeho jazzová, typicky 60. léta 'film noir' partitura pro Hysteria (1965), jeho strašidelné, dramatické téma pro Nightmare (1964) plné předtuchy a skrytého teroru a stejně sugestivní partitura pro The Reptile (1966) s převládajícími indickými motivy. Skladatel Douglas Gamley řekl, že Banks "byl dvanáctitónový/seriální skladatel, který si užíval příležitost psát drsné a vysoce disonantní partitury v idiom podobném pozdnímu Schoenbergovi". Randall Larson řekl, že The Reptile (1968) je možná jeho nejlepší Hammer partitura. Návrat do Austrálie a pozdní kariéra Banks opustil Hammer po pěti letech, aby se vrátil k tomu, co považoval za vážnější hudební aktivity. V roce 1972 se vrátil do Austrálie, aby převzal pozici vedoucího kompozice a elektronické hudby na Canberra School of Music. V roce 1978 byl jmenován vedoucím School of Composition Studies na New South Wales Conservatorium of Music. Fyzicky křehký a postižený posledních osm let svého života leukémií, zemřel v září 1980 ve věku 56 let ve svém domě v Sydney v předměstí McMahons Point.


Don Banks: Filmy a pořady 27


Dodatečné informace

Narození:
25. 10. 1923
Úmrtí:
5. 9. 1980

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.