J.S. Zamecnik

7.1
John Stepan Zamecnik (14. května 1872, Cleveland, Ohio – 13. června 1953, Los Angeles, Kalifornie) byl americký hudební skladatel a dirigent, který se proslavil především svou průkopnickou prací v oblasti filmové hudby pro němé filmy. Hudební vzdělání a počátky kariéry Zamecnik se narodil v Clevelandu do rodiny s českými kořeny, kde jeho otec Josef Zámečník působil jako hudebník. Mladý John projevil hudební nadání již v raném věku. V roce 1893 začal studovat harmonii, kontrapunkt a fugu, a o tři roky později odcestoval do Prahy, kde byl přijat na Pražskou konzervatoř. Zde studoval kompozici pod vedením slavného skladatele Antonína Dvořáka, což významně ovlivnilo jeho pozdější tvorbu. V roce 1899 se Zamecnik vrátil do Spojených států a začal pracovat jako houslista a skladatel v Clevelandu. Současně působil jako houslista v Pittsburském symfonickém orchestru pod vedením Victora Herberta, a to od podzimu 1901 do jara 1904. Průkopník filmové hudby Zlomovým okamžikem v Zamecnikově kariéře bylo 31. prosince 1907, kdy se stal hudebním ředitelem nově postaveného divadla Cleveland Hippodrome. Psal a dirigoval hudbu pro velkolepá představení, a když Hippodrome začalo promítat filmy, začal komponovat hudbu pro němé snímky. V době, kdy dramatickou hudbu hrály živě divadelní orchestry, měl Zamecnik prestižní pozici jako hudební ředitel clevelandského Hippodromu, který se pyšnil více než 4 500 sedadly a druhým největším jevištěm na světě. Pro toto prostředí psal velkolepou hudbu: povznášející pochody, charakteristické skladby a emotivní melodie, které zaujaly rodící se filmový průmysl. Zamecnik vytvořil stovky těchto skladeb pro Hollywood a stal se jedním z nejúspěšnějších amerických skladatelů tzv. "photoplay music". V roce 1913 složil sbírku Sam Fox Moving Picture Music Volume 1, jednu z prvních kolekcí hudby napsané specificky pro filmy. Následovaly další tři svazky hudby pro klavír a pokročilejší hudba pro orchestr. Zamecnikova hudba byla mimořádně užitečná pro sestavování filmových partitur a byla využívána v mnoha filmových produkcích. Tyto partitury byly vydány společností Samuela Foxe, jejíž firma byla první, která publikovala originální filmové partitury ve Spojených státech. Fox vydal Zamecnikem složené svazky Sam Fox Moving Picture Music, obsahující doprovodnou hudbu a leitmotivy jako například "Mysterious Burglar Music", určené pro scény, kdy se na plátně objevil zloděj. Hollywoodská kariéra V roce 1924 Zamecnik opustil Cleveland a přestěhoval se do Los Angeles, aby rozvinul svou filmovou hudební kariéru. Pokračoval v komponování photoplay hudby pro obecné použití, a jak se stávalo běžnějším skládání kompletních partitur pro premiéry významných filmů, pracoval na celých filmových soundtracích. Jeho prvním významným projektem byla spolupráce s etablovaným newyorským skladatelem Hugem Riesenfeldem na filmu Old Ironsides (1926) pro společnost Paramount. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří hudba k filmu Wings (1927), prvnímu filmu, který získal Oscara za nejlepší film. Zamecnik složil originální orchestrální partituru, ačkoli jeho práce nebyla v titulcích uvedena. Pro tento film měl původně osm týdnů na složení téměř 150 minut originální hudby. Bohužel byla premiéra filmu posunuta o čtyři týdny dopředu a film byl stále aktivně střihán – noční můra pro každého skladatele. Proto se rozhodl kromě vlastních kompozic využít i díla klasických a soudobých skladatelů. Výsledný produkt je svědectvím jeho mistrovství. Vytvořil devět témat, která se často prolínala. Do své partitury zahrnul národní hymny, odvážné vojenské pochody, téma pro hlavního hrdinu a nádherné milostné téma. Dalším významným dílem byla hudba k filmu The Wedding March (1928) režiséra Ericha von Stroheima, kde složil titulní píseň "Paradise". Pro film Betrayal (1929) napsal titulní píseň "Under The Weather" (hudbu i text) a připravil celou hudební partituru, kterou interpretoval orchestr Paramountu pod vedením Louise de Francesca. Významná byla také jeho práce na filmu The Rough Riders (1927), historickém dramatu o vojenské jednotce Theodora Roosevelta na Kubě. Kvůli klesajícímu zájmu publika o němé filmy byla začátkem roku 1928 připravena i zvuková verze s Zamecnikovou synchronizovanou hudební partiturou a zvukovými efekty. Odkaz a význam Zamecnikovy hudební motivy pro němé filmy byly znovu použity v mnoha nízkorozpočtových zvukových filmech a zpravodajských týdenících ve 30. letech. Zemřel v roce 1953 v Los Angeles. Je mu připisováno téměř 2 000 skladeb. Během jeho života byla jeho hudba hrána ve stovkách či tisících filmových divadel každý večer po téměř 15 let. Jack Shaindlin, hudební ředitel Movietone News v New Yorku, adaptoval první téma Zamecnikova populárního cirkusového pochodu World Events (1935) pro úvodní a závěrečnou znělku Movietone Newsreels. Tuto verzi později použil i Jackie Gleason ve své televizní sérii American Scene Magazine v 50. letech pro otevření skečů parodujících aktuální události. Zamecnik používal mnoho pseudonymů, včetně Dorothy Lee, Lionel Baxter, R.L. (Robert) Creighton, Arturo de Castro, "Josh and Ted", J. (Jane) Hathaway, Kathryn Hawthorne, Roberta Hudson, Ioane Kawelo, J. Edgar Lowell, Jules Reynard, F. (Frederick) Van Norman, Hal Vinton a Grant Wellesley. Publikoval skladby pod až 21 různými pseudonymy – možná ve snaze, aby vydavatelství Sam Fox Publishing vypadalo větší, než ve skutečnosti bylo. Pseudonymy nikdy nepoužíval pro filmovou hudbu, pouze pro písně, taneční hudbu a salonní skladby. V době němého filmu byl John Stepan Zamecnik pravděpodobně nejvýznamnějším skladatelem photoplay hudby. Tento termín byl v té době používán, ačkoli podle Daniela Goldmarka, ředitele Centra pro studium populární hudby na CWRU, šlo spíše o marketingový pojem. "Kdybyste se zeptali většiny lidí v té době, nikdo by nevěděl, co to je." Photoplay hudba byla psána pro doprovod filmů před příchodem synchronizovaných zvukových stop. Zamecnik odešel do důchodu nedlouho po příchodu zvukových filmů – podle jeho synů neměl rád zvukové filmy, kde místo nádherné živé orchestrální hudby v divadle slyšeli diváci nahrávky nízké kvality přehrávané za dialogy a zvukovými efekty.


J.S. Zamecnik: Filmy a pořady 35


Dodatečné informace

Narození:
14. 5. 1872
Úmrtí:
13. 7. 1953

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.