Michael Pressman, narozen 1. července 1950 v New Yorku, je americký režisér a producent, který se během své více než čtyřicetileté kariéry prosadil v oblasti filmu, televize i divadla.
Rodinné zázemí a vzdělání
Pressman se narodil do umělecké rodiny. Jeho matka Sasha byla moderní tanečnice a patřila mezi původní členky tanečního souboru Marthy Graham. Jeho otec David byl divadelní a televizní režisér, který pomohl založit prestižní divadelní školu na Bostonské univerzitě a režíroval broadwayské hry včetně The Disenchanted, což bylo první broadwayské vystoupení Jasona Robardse. David Pressman byl také průkopníkem živé televize v 50. letech, ale jeho kariéra byla náhle přerušena, když se stal terčem senátora Josepha McCarthyho během jeho pronásledování údajných komunistických sympatizantů.
Michael Pressman vystudoval prestižní střední školu Music and Art v Manhattanu. Poté studoval drama na Carnegie-Mellon University a následně se přestěhoval do Los Angeles, kde získal bakalářský titul v oboru film na California Institute of the Arts (CalArts), kde studoval pod vedením uznávaného britského filmového režiséra Alexandra Mackendricka.
Počátky filmové kariéry
Pressmanův zájem o filmovou tvorbu byl přímo motivován pronásledováním jeho rodiny kvůli jejich politickým sympatiím. Jeho profesionální kariéra začala v roce 1976, kdy režíroval nízkorozpočtovou komedii The Great Texas Dynamite Chase, kterou vytvořil ve spolupráci s producenty a spolužáky ze školy Seanem Danielem a Davidem Kirkpatrickem. Film byl prodán Rogeru Cormanovi a promítal se v kinech po celých Spojených státech.
Po tomto mírném úspěchu byl Pressman zařazen mezi komediální režiséry a nabídli mu filmy jako The Bad News Bears in Breaking Training (1977), sequel k populárnímu originálu s Walterem Matthauem, komedii Doctor Detroit (1983) s Danem Aykroydem a Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze (1991).
Průlomové filmy
Pressman dokázal překonat škatulku komediálního režiséra a velmi brzy ve své kariéře režíroval průlomový dramatický kultovní hit Boulevard Nights (1979), první film o latinskoamerických gangech té doby, který byl nedávno vybrán Kongresovou knihovnou k uchování. Film byl při svém uvedení bohužel stažen z kin kvůli několika násilným incidentům, ale postupem času si našel své publikum a stal se oblíbeným na retrospektivních projekcích.
Následoval s filmem Those Lips, Those Eyes (1980), milostným dopisem divadlu o životě herce v letním divadle, s hlavním výkonem Franka Langelly. Poté byl přizván k režii filmu Some Kind of Hero (1982) s Richardem Pryorem v hlavní roli, dramatu o válečném veteránovi z Vietnamu, kde hrála také tehdy kasovně úspěšná herečka Margot Kidder.
Televizní tvorba
V 80. letech se Pressman přesunul k televizní tvorbě, kde režíroval více než tucet televizních filmů. Jeho nejúspěšnějším televizním filmem byl To Heal a Nation (1988) o stavbě vietnamského památníku s Ericem Robertsem v hlavní roli. Režíroval také adaptaci slavného románu Anne Tyler Saint Maybe s mladým Tomem McCarthym, Blythe Danner a Mary-Louise Parker pro Hallmark Hall of Fame.
Jeho pověst špičkového režiséra dramatického obsahu mu vynesla nabídku od Davida E. Kelleyho na spoluprodukci a režii očekávaného nového televizního seriálu Picket Fences, který trval čtyři sezóny a vynesl mu dvě ceny Emmy za vynikající dramatický seriál. Následně se podílel na spuštění Kelleyho dalšího seriálu Chicago Hope, který mu přinesl další nominaci na Emmy za vynikající dramatický seriál.
Pozdější kariéra
Od té doby Pressman produkoval a režíroval mnoho seriálů, včetně několika epizod oceňovaného seriálu Law & Order SVU a dvou sezón seriálu Blue Bloods. Režíroval také závěrečné dvě hodiny nominované minisérie Law & Order True Crime: The Menendez Murders s Edie Falco a Heather Graham. V nedávné době byl výkonným producentem páté a šesté sezóny seriálu NBC Chicago Med, který pod jeho vedením dosáhl nejvyšší sledovanosti.
Divadelní a filmová tvorba
Pressman režíroval losangeleskou premiéru hry To Gillian on Her 37th Birthday, kterou později režíroval jako celovečerní film s Claire Danes, Michelle Pfeiffer a Peterem Gallagherem. Režíroval také losangeleskou produkci hry Frankie and Johnny in the Claire De Lune, kterou později adaptoval do nezávislého filmu Frankie and Johnny Are Married (2003), kde sám hrál hlavní roli po boku své manželky Lisy Chess.
V roce 2008 režíroval broadwayskou obnovenou premiéru hry Come Back, Little Sheba, pro kterou obsadil S. Epathu Merkerson do role hlavní postavy Loly, kterou předtím hrály pouze bílé herečky, a zobrazil na jevišti mezirasový vztah. Merkerson byla za svůj výkon nominována na cenu Tony a Pressman získal cenu za nejlepšího režiséra od NAACP Artist Awards.
Michael Pressman je uznávaným režisérem, který během své kariéry pracoval napříč žánry a médii, včetně komedií, dramat, společenských komentářů, krátkých filmů, celovečerních studiových a nezávislých filmů, televizních seriálů a filmů, broadwayských divadelních produkcí a regionálního divadla. Projekty, které si vybíral, se často týkaly společensky relevantních témat, což byl směr, ke kterému přirozeně tíhnul vzhledem k jeho rodinnému zázemí.