Jana Posseltová, narozená v roce 1945, česká herečka. Patří mezi méně známé, ale přesto významné osobnosti československé kinematografie konce 60. a počátku 70. let 20. století.
Filmová kariéra
Jana Posseltová se ve filmovém světě prosadila především díky třem významným snímkům československé kinematografie. Její filmografie není rozsáhlá, ale zahrnuje několik pozoruhodných děl, která se zapsala do historie české kinematografie.
Její filmová kariéra začala v roce 1969, kdy se objevila v alegorickém dramatu režiséra Evalda Schorma Den sedmý, osmá noc. Tento film, který byl natočen jako přímá reakce na sovětskou okupaci Československa v srpnu 1968, patří mezi tzv. trezorové filmy. Snímek byl po dokončení okamžitě zakázán a do distribuce se dostal až v roce 1990, dlouho po smrti režiséra. V tomto politicky odvážném díle, které je metaforou o strachu a panice ve společnosti, se Jana Posseltová objevila po boku významných herců jako byli Jan Kačer, Květa Fialová, Josef Bek, Luba Skořepová a další.
V roce 1970 účinkovala v hudební komedii Svatá hříšnice režiséra Vladimíra Čecha. Film byl natočen podle divadelní hry Františka Langra Obrácení Ferdyše Pištory a odehrává se ve 20. letech 20. století na pražském Starém Městě. Příběh vypráví o pražském zlodějíčkovi, který se zamiluje do členky Armády spásy. V tomto snímku se objevili herci jako Martin Štěpánek, Bohuš Záhorský, Ladislav Pešek a Kateřina Macháčková.
Nejvýznamnějším filmem v její kariéře je však Morgiana z roku 1972, psychologický horor režiséra Juraje Herze. Tento vizuálně působivý snímek, natočený podle novely Alexandra Grina Jessie a Morgiana, je považován za jeden z vrcholů Herzovy tvorby. Film vypráví příběh dvou sester, z nichž jedna ze závisti otráví druhou. V hlavní dvojroli excelovala Iva Janžurová, a Jana Posseltová zde ztvárnila jednu z vedlejších postav. Morgiana je dodnes ceněna pro svou výjimečnou atmosféru, výtvarné zpracování a herecké výkony.
Význam a odkaz
Přestože filmografie Jany Posseltové není rozsáhlá, její účast ve třech významných filmech československé kinematografie jí zajistila místo v historii českého filmu. Zvláště její účinkování v Morgianě, který je dnes považován za kultovní dílo, a v trezorovém filmu Den sedmý, osmá noc, který je důležitým svědectvím o době po sovětské okupaci, činí z Jany Posseltové zajímavou osobnost české filmové historie.
Její herecký talent se projevil především ve schopnosti ztvárnit charakterní role v dramatických a psychologicky náročných snímcích. I když často hrála menší role, byla součástí filmů, které dnes patří do zlatého fondu české kinematografie a jsou ceněny pro svou uměleckou hodnotu i historický význam.