Pokud byste se někoho ptali na nejlepší filmy všech dob, pravděpodobně by ve výčtu klíčových titulů nemohl chybět Kmotr (The Godfather). Jak už to tak u slavných filmů bývá, během let po jeho premiéře se vyrojila spousta historek nejen ze samotného natáčení, ale i z preprodukční fáze, kdy se psal scénář či vybíral casting. A právě na obsazení je dodnes vidět, jak pečlivě tým kolem režiséra Francise Forda Coppoly volil každého herce a herečku.
Články 68
Francis Ford Coppola oslavil před pár dny 85. narozeniny. Tuto fázi života velkých umělců často trávíme vzpomínáním a jmenováním jejich největších úspěchů. Americká generace spratků ale nemá na odpočinek ani pomyšlení, jak ostatně vidíme u Scorseseho a Spielberga, kteří by furt něco dělali. Zdálky se přesto poslední roky mohlo zdát, že se Coppola na kinematografii vykašlal a vydělává miliony svým vinařským impériem. To byl ale jen kalkulovaný dlouhý nádech před poslední velkou písní. Dost možná jeho největší. Vysněné Megalopolis nakonec natočil prakticky výhradně z vlastní kapsy, což je u projektu za víc než 100 milionů dolarů bezprecedentní. Čeká nás ale jistě film jako žádný jiný.
V souvislosti s nedávným udělování Českých lvů leckoho zaskočilo ocenění pro nejlepší film. Tím se stali Bratři, kteří však v žádné jiné kategorii neuspěli. Zato letošní oscarová ceremonie v tomto ohledu šokující nebyla, jelikož nejlepší film Oppenheimer získal i sošku pro režiséra Christophera Nolana, herce Cilliana Murphyho i Roberta Downeyho jr. a tři další. Takové výsledky jsou už přece jen typičtější.
Navzdory svému popkulturnímu věhlasu a vzniku před neuvěřitelnými 95 lety se postavička Pepka námořníka objevila na stříbrném plátně pouze jednou. To by se výhledově mělo změnit, jelikož scenárista Michael Caleo o tomto nezdolném silákovi a fanatickém milovníkovi špenátu momentálně píše nový příběh. Než se však o chystaném filmu dozvíme více, stojí za to si připomenout původní hranou verzi, která připravila těžké chvíle jedné komediální legendě.
Pověstné filmové metodické herectví si od své iniciace během padesátých let prošlo několika fázemi adorace i výsměchu. Herci, kteří odmítají vystoupit ze svých rolí, si vyslechli nejen spoustu chvály za své odhodlání, ale také výtek za narcismus, sobectví či komplikování produkce. Také za jednoduchý fakt, že zacházení do takového extrému značí nepochopení toho, co měla „metoda“ obnášet podle těch, kteří ji poprvé učili. Nyní se kyvadlo názoru veřejnosti nachází na straně odmítnutí, což demonstrují i nedávná slova Natalie Portman.
Britský filmový institut (BFI) pořádá londýnskou přehlídku věnovanou tvorbě proslulého hudebního skladatele Johna Barryho, jenž mimo jiné pracoval na klasických bondovkách Goldfinger a Žiješ jenom dvakrát. Každá projekce, která zahrnuje i další tituly s Barryho hudebním podkresem, obsahuje varování, že inkriminovaný snímek dnes může publikum urážet.
Dračí kung fu bojovník v těle lajdácké a nepříliš moudré pandy Poa s hlasem Jacka Blacka se představí ve svém čtvrtém celovečerním snímku 7. března 2024. Kung Fu Panda 4 od studia DreamWorks (Shrek) si klestí cestu novými padouchy a mentorskými výzvami v prvním oficiálním traileru. Poa vyruší z hluboké meditace myšlenky na večeři a následně se bude muset spřáhnout s novou postavou Zhen (Awkwafina) a společně čelit záporačce Chameleon (Viola Davis), která absorbuje schopnosti ostatních zloduchů. Upoutávka umí za zvuků Seven Nation Army pobavit i vizuálně oslovit.
U většiny filmů se přísně dbá na to, aby se náhodou mezi potenciální publikum nedostal spoiler vyzrazující klíčové zápletky či rovnou celý konec. Jsou však snímky, které svými názvy vyústění sdělují naplno. I díky tomu se tak můžeme soustředit spíše na příčiny vyzrazených událostí, které jsou mnohem důležitější.
Narodit se s genetickou zvláštností, která se projevuje zpomaleným tělesným růstem, specifickými obličejovými rysy a odlišnou mentální kapacitou i emočními projevy, nemusí vyústit v neplnohodnotný život. Patnáctiletý Noah Matthews Matofsky má Downův syndrom, přesto se v následujícím týdnu představí na Disney+ v očekávané hrané adaptaci Peter Pan a Wendy po boku Juda Lawa. Je to vůbec poprvé, co takto diferencovaný člověk ztvárňuje velkou roli ve filmovém blockbusteru.
„Každý rodič občas lásku přehání a děti zase bývají k rodičům nefér. A ani tam není potřeba ta nemoc,“ vysvětlovala Veronika Žilková pochopitelnost filmu i pro publikum, jež se v rámci rodiny s poruchami autistického spektra potýkat nemusí. Ale stačí to na opravdu dobrý snímek?
Fyzické proměny hvězd ve jménu jejich rolí jsou oblíbeným tématem filmového marketingu. Ať už mluvíme o měsících strávených v posilovně, ve fast foodu či o mučivých hodinách v maskérně, tyto praktiky vždy budí zvědavost. Podívejme se na deset nejvýraznějších příkladů a zapřemýšlejme, jestli je všechen ten humbuk spíš k užitku, nebo naopak ke škodě.
Pětaosmdesátiletý herec a režisér Warren Beatty se v posledních letech připomněl zejména fiaskem na oscarovém ceremoniálu, kde s kolegyní Faye Dunaway špatně vyhlásil nejlepší film. Od roku 2000 si zahrál jen ve dvou filmech a jedním z jeho posledních autorských zářezů zůstává pozoruhodná komiksová adaptace Dick Tracy z roku 1990. Šlo o rozporuplně přijatý experiment, na který Beatty třiatřicet let po premiéře zavzpomínal bizarním způsobem.
Cena americké filmové Akademie představuje nejvyšší poctu, jaké může herec či herečka ve filmové branži dosáhnout. Její zisk ovšem skýtá i paradoxy a zásluhy jednotlivých vítězů lze zpochybňovat. Může jim dopomoci jejich dlouholetá prestiž, popřípadě dřívější neúspěch s rolí (či rolemi), za niž by si oscarové vavříny zasloužili víc. A to se děje nezřídka.
Filmy Francise Forda Coppoly nejsou známé tím, že by vznikaly v klidu. Věčné boje s producenty i s členy štábu u něj byly vždy na denním pořádku a naučili jsme se to tolerovat, protože vzniklé snímky „stály za to“. Jeho chystaný velký návrat s Megalopolis ale přichází v době, kdy nás víc zajímají etické pracovní podmínky filmařů. Coppolovi se pod rukama rozpadá projekt, který financuje kompletně ze svého.
Populární herečka Jennifer Aniston si v nedávném rozhovoru pro Allure Magazine posteskla, že filmový průmysl umírá a nedisponuje žádnými hereckými hvězdami. Její postřeh je možná příliš zjednodušený, ale něco na něm bude. S hvězdami stříbrného plátna se to ostatně vždy mělo jako na houpačce.