Ještě do neděle probíhá ve dvanácti městech po České republice 31. ročník festivalu Dny evropského filmu, který do tuzemských kin uvádí to nejlepší z evropské artové kinematografie, nezřídka v české premiéře. Napříč kategoriemi proto vybíráme pět snímků, které by v současné audiovizuální hojnosti rozhodně neměly zapadnout.
Články 8
Každý rok čekáte na to, že přijde dílo s velkým D. Film, který „řekne všechno“. Něco, co shrne naši dobu do jednoho stlačeného uměleckého časoprostoru. Naposledy jsem tohle zažil s mexickým filmem s příznačným názvem Naše doba od Carlose Reygadase v roce 2018. Mezitím vždy vznikne mnoho skvostných miniatur, dokonalých psychologických mikrokosmů, kdy se na detailu ukáže celek, jen si ho musíme umět domyslet. Vznikají jednotlivé silné příběhy, které nemají přesah k veškerenstvu. Ale natočit něco rozmáchlého, co v sobě pojme všechny vrstvy reality, se nepodaří jen tak někomu. Zvládla to Unavená naděje.
A jdeme do finále. Včera jsme si představitele první vyčerpávající padesátku z "Best of podle BBC", kterou britská rozhlasová a televizní společnost dala dohromady se 177 nejrůznějšími filmovými kritiky, recenzenty a odborníky.
Britská rozhlasová a televizní společnost BBC se zamyslela nad tím, jaké z novějších filmů to dotáhnou na post nesmrtelné klasiky. Zeptali se proto 177 nejrůznějších filmových kritiků, recenzentů a odborníků. Výsledek? Žebříček „100 nejlepších filmů 21. století“, ve kterém se nachází nejedno překvapení.
Prestižní Zlatou palmu si z 67. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Cannes odnesl snímek Kis uykusu (česky Zimní spánek), který vypráví o bohatém muži provozovateli hotelu v tureckých horách, jenž utlačuje své okolí.
Ke kulturním událostem léta patří i sarajevský filmový festival, který už dávno není pouze příležitostí k uctění mementa nedávné tragické války.
Poslední soutěžní projekce na filmovém festivalu v Cannes ještě mohou zamíchat s předpokládanými výsledky. Mezi favority patří režiséři jako Kaurismäki, kterému kritici zatím udělili nejvyšší známku, von Trier, Almodóvar či bratři Dardennové.
Byl to trochu zvláštní a rozháraný ročník festivalu v Cannes. Veterán Terrence Malick se v neděli dočkal Zlaté palmy za duchovní podobenství o světě Strom života. Dramata se však odehrávala nejen na filmovém plátně, ale i mimo ně. Nakonec sporný výsledek zastínily nejen skandály a nevhodné žertíky Larse von Triera.