Eric Allaman, narozen 16. prosince 1959 ve Springfieldu v Missouri, je americký hudební skladatel specializující se na filmovou, televizní, divadelní a baletní hudbu.
Rané období a vzdělání
Eric Allaman vyrůstal v Orange County v Kalifornii, kam se jeho rodina přestěhovala po několika letech strávených na Středozápadě USA. Významný vliv na jeho umělecký rozvoj měly letní pobyty v rodné zemi jeho matky, Norsku, kde se setkával s kulturním dědictvím Ibsena, Griega a Muncha. S hudbou začal již v sedmi letech, kdy se začal učit hrát na klavír, a v šestnácti letech přidal do svého repertoáru i kytaru. Po střední škole se rozhodl věnovat hudbě profesionálně a nastoupil na prestižní hudební program na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA), kde studoval pod vedením slavného skladatele Davida Raskina. Během studia také vedl rockovou kapelu Witness. Na UCLA získal dvojitý bakalářský titul v oborech hudba a divadlo. Později si doplnil vzdělání magisterským titulem se zaměřením na literaturu na Cal State Dominguez Hills.
Evropské začátky a průlom v kariéře
Po absolvování univerzity se Allaman vydal do Evropy, nejprve do Paříže, kde se seznámil s počítačovou hudbou, syntezátory a sekvencery. Tato zkušenost ho přivedla do Západního Berlína, kde dále rozvíjel své znalosti v oblasti nových hudebních technologií. V Berlíně se živil hraním na klavír v hotelech a barech, dokud nezískal svou první velkou příležitost – spolupráci s legendární elektronickou skupinou Tangerine Dream. S nimi spolupracoval na hudbě k filmu Legend (1985) režiséra Ridleyho Scotta. Tento úspěch mu přinesl další významnou zakázku – vytvoření nové hudby pro klasický němý film Battleship Potemkin (Křižník Potěmkin) Sergeje Ejzenštejna. Jeho verze měla premiéru na Berlínském filmovém festivalu a byla velmi dobře přijata.
Návrat do USA a rozkvět kariéry
Po úspěchu s filmy Legend a Battleship Potemkin se Allaman vrátil do Los Angeles, aby se věnoval dalším nabídkám na filmovou hudbu. V Berlíně spolupracoval s Reinhardem Scheureggerem pod názvem Berlin Game, ale po stávce Cechu amerických scenáristů v roce 1988 se jejich cesty rozešly a Allaman začal pracovat pod vlastním jménem. Za svou kariéru složil hudbu k 45 filmům a více než 600 epizodám televizních pořadů. Mezi jeho nejvýznamnější filmové práce patří Latter Days (2003), kde vytvořil soundtrack po dokončení natáčení a složil většinu hudby sám, a Elvira's Haunted Hills (2001), pro který napsal 65minutovou partituru za pouhé tři týdny pro soubor 60 hudebníků. Tento projekt také odstartoval jeho spolupráci s Ruským státním symfonickým orchestrem kinematografie a slavným dirigentem Sergejem Skripkou.
Televizní tvorba a ocenění
V televizní tvorbě se Allaman proslavil hudbou k seriálům jako Dante's Cove (2004-2007), Mike Hammer Private Eye a Extreme Makeover: Home Edition, za který v roce 2006 získal televizní cenu BMI. Mezi jeho další významné televizní projekty patří Duck Dynasty, Sherlock Holmes a Liberty's Kids. Allaman je známý svou všestranností a schopností komponovat v různých hudebních stylech podle potřeb daného projektu.
Divadelní a baletní tvorba
Kromě filmové a televizní hudby zůstal Allaman věrný i svým klasickým kořenům a složil hudbu pro balet, operu, divadlo a sólový klavír. Napsal čtyři muzikály, včetně Zeitelmoos s Hartmutem H. Forchem (2022), Wake Up s Bobem Garrettem (2021), Battleship Potemkin s Jeffreym Couchmanem (2014) a Voices from the Cellar s Robertem Whitem (1989). Ve spolupráci s Kim Maselli, uměleckou ředitelkou Pacific Festival Ballet, vytvořil tři balety: Camelot (2019), Noah's Ark (2010) a The Sea Princess (2007). Složil také hudbu k několika divadelním hrám, včetně The Geography of Luck, Dragon Lady, Stendhal a Relay.
Současná tvorba a diskografie
Eric Allaman vydal dvě sbírky klavírních sól. Jeho první sólové klavírní album Berlin Diary bylo vydáno v roce 2010 a funguje jako vzpomínka na jeho život v Západním Berlíně. What We Whispered je sbírka skladeb, které složil během pandemie COVID-19 a byla vydána v roce 2022. Jeho hudba byla nahrávána s orchestry v Moskvě, Petrohradě, Berlíně, Bělehradě, Praze a Skopje. V letech 2014-2018 působil jako profesor na Pepperdine University, kde vyučoval hudební kompozici pro vizuální média.