Karel Zeman

8.3

Články 42

Stovky bobrů jsou nejzábavnější komedií za poslední roky. Ztřeštěný gejzír nápadů patří do kin
Recenze10. 4. 2024

Pražskému kinu Aero se podařil husarský kousek. Ve spolupráci s Aerofilms zakoupilo distribuční práva k obskurní černobílé grotesce Stovky bobrů (Hundreds of Beavers), která je navzdory předpokladům natolik kvalitní a zábavná, že si zaslouží mnohem širší diváckou základnu, než jakou může nabídnout Festival otrlého diváka, kde film mohli vidět první čeští diváci a divačky.

Jeden z nejlepších filmů loňského roku míří na stream. Kde si ho budeme moci pustit?
Filmy20. 3. 2024

Nejvíce Oscarů posbíral letos podle očekávání Oppenheimer, druzí v pořadí s celkově čtyřmi soškami však skončili kritikou velebení Chudáčci (Poor Things) od zatraceně osobitého režiséra Yorgose Lanthimose. Variace na klasický příběh o Frankensteinově monstru v podobě dospívání a poznávání života hrdinky Belly obsahuje nejen dostatečný počet bizarních momentů či poutavou vizuální stránku, ale také vtahující atmosféru a famózní výkon Emmy Stone. A vy si všechny tyto propriety budete moci brzy vychutnat i u vás doma, konkrétně na Disney+.

Takhle by vypadaly Star Wars v podání Karla Zemana. Líbil by se vám český Luke Skywalker?
Téma4. 3. 2024

Takzvaná umělá inteligence vystrkuje stále ostřejší zoubky a umělci se začínají bát, že brzo nebudou mít co žrát. Komu tím programátoři prospějí? To jsme se mohli ptát před pár týdny, kdy český Youtube kanál havranoviny uvedl svou krátkou parodii na Pelíšky ve stylu Wese Andersona. Nyní nahrál další pochoutku, a tou je kříženec Star Wars s naším nejslavnějším animátorem Karlem Zemanem.

Špinarka, Baron Prášil a další kontrolující matka. Komedie Lítá v tom překvapivě baví
Recenze15. 12. 2023

Obě dvě ukázky z nové romantické komedie Lítá v tom vzbuzovaly značné rozpaky. Prezentované záběry nepůsobily dojmem, že snímek bude jakkoli převyšovat běžně mrzkou kvalitu podobných produkcí. Jenže naštěstí to dopadlo výrazně lépe a výsledek převyšuje ty nejlepší pasáže z moderněji pojatých romantik posledních let – jako třeba loňský snímek Láska hory přenáší.

Loučení Juraje Jakubiska se samuraji a falickým beranem. Nová Perinbaba je šílený exces
Recenze7. 12. 2023

Dlouho odkládané a rovněž dlouho chystané pokračování Perinbaby se hned ve dvou jazykových verzích (české a slovenské) dostává do tuzemských kin. Jako k poslednímu dílu letos zesnulého Juraje Jakubiska bychom se o pohádce s podtitulem Dva světy měli bavit uctivě a soucitně, výsledek je však podobně nesoudný jako oba Jakubiskovy snímky z 21. století, tedy Post Coitum a Bathory.

Žena, která vdechla Hollywoodu nový život. Greta Gerwig je nejúspěšnější režisérkou historie
Téma28. 7. 2023

Hraný snímek o panence Barbie je v kinech teprve týden a už zdolal laťku půl miliardy dolarů. Za první víkend vydělal jen v Severní Americe 155 milionů, což jasně značí největší kasovní otvírák pro film od režisérky. Devětatřicetiletá Greta Gerwig překonala dosavadní rekord Patty Jenkins a její Wonder Woman (103 miliony po prvním víkendu) a chce se stát velkou studiovou režisérkou, k čemuž má ty nejlepší předpoklady.

Top kina ČR: Soumrak blockbusterů zažehnala letní jízda filmové Barbie
Filmy24. 7. 2023

Indiana Jones odešel do důchodu, Tom Cruise s nejnovější Mission: Impossible na úspěch druhého Top Gunu nenavázal. Dařilo se Nolanovu vizuálně působivému a odstrašujícímu Oppenheimerovi, kterému se však do cesty postavila filmová Barbie s tváří Margot Robbie a s přehledem ovládla žebříček tržeb a návštěvnosti českých kin.

„Když jsem viděl Vynález zkázy, nechápal jsem, jak to dokázali,“ říká režisér Kung Fu Pandy
Rozhovory11. 5. 2023

Ve filmografii britského animátora Johna Stevensona (65) najdeme vždy na prvním místě veleúspěšnou Kung Fu Pandu, kterou režíroval v roce 2008 spolu s Markem Osbornem. Pracoval však i v uměleckém týmu prvních tří dílů Shreka a dál v minulosti na kultovních Muppetech, Labyrintu a Malém krámku hrůz. Jeho úkolem na těchto produkcích bylo většinou pracovat na designu postav či scén a hledat výtvarná řešení podle pokynů režisérů. Je fanouškem Karla Zemana a jak zjistíte v rozhovoru z Anifilmu, také velkým zastáncem praktických efektů a ruční animace.

Když krkonošské hory zabíjely. Poslední závod s Kryštofem Hádkem připomíná lyžařské průkopníky a jejich tragédii
Recenze26. 3. 2023

Scenárista a režisér Tomáš Hodan (Filmový dobrodruh Karel Zeman) natočil historické sportovní drama Poslední závod, které dnes večer uvádí Česká televize. Kryštof Hádek, Marek Adamczyk, Oldřich Kaiser nebo Judit Bárdos oživili dávné fotografie lyžníků z počátku 20. století a připomínají postavu sportovního hrdiny Emericha Ratha, který kvůli svému německému původu upadl v zapomnění.

Nejen Jurský park. Filmy s dinosaury mají dlouhou tradici, zahrnují dobrodružné skvosty i příšerné škváry
Téma16. 3. 2023

V českých kinech od čtvrtka loví dinosaury Adam Driver ve sci-fi 65, která z upoutávek vypadá jako akčnější verze Planety opic. Prehistoričtí tvorové jsou pro filmaře vděčným námětem a jejich zpodobnění často odráželo vývoj a možnosti speciálních efektů. K dinosaurům chová mnoho lidí bázeň a zejména jejich zasazení do současnosti skýtá příběhové možnosti, jež zdaleka nekončí u Jurského parku.

Staletý hollywoodský blockbuster se vrací do kin. Douglas Fairbanks ve Zloději z Bagdádu zazářil
Téma8. 3. 2023

Příští rok mu bude sto let, přesto patří k filmům, které se na plátně nikdy nepřestanou vyjímat. Orientální dobrodružnou fantasy Zloděj z Bagdádu uvede tento týden do tuzemských kin Film Europe. Volná adaptace Pohádek tisíce a jedné noci o zakázané lásce mezi prostým zlodějem a urozenou princeznou představuje možná nejepičtější němý film Hollywoodu, který charakterizuje zejména osobnost hlavní hvězdy, producenta a pionýra akčního žánru Douglase Fairbankse.

10 nejstrašidelnějších českých filmů. Nechybí inkvizice, upíři, obilná pole ani Vlastimil Harapes
Téma18. 2. 2023

Přestože se česká kinematografie na horory nikdy nezaměřovala, vybrat desítku nejděsivějších titulů není snadný úkol – lákavých adeptů je totiž mnohem víc. Spousta krátkometrážních děl si proto vysloužila „jen“ čestnou zmínku a vybraná desítka se snaží odrazit různé proudy a přístupy, jimiž se tuzemští filmaři a filmařky během uplynulých dekád snažili vystrašit publikum.

Jak naučit pohádky mluvit? Aneb Cesta k nejhorším českým příběhům pro nejmenší
Téma29. 12. 2022

Ačkoli většina tuzemských diváků a divaček nedá na naše pohádky dopustit a mnohdy přehlíží jejich zjevné nedostatky, na počátku cesty k pomyslným zlatým érám 50. a 70. let stály dva obskurní projekty, které mají potenciál být nejkultovnějšími a zároveň nejhoršími filmovými díly československé tvorby.

The Electrical Life of Louis Wain nabízí nejen opět výjimečného Benedicta Cumberbatche, ale i silný lidský příběh
Recenze5. 12. 2021

Benedict Cumberbatch si svými hereckými výkony získává stále větší pozornost, je totiž schopný obsáhnout jízlivého Sherlocka Holmese (Sherlock), stát se hrozivým drakem (Hobit), vyrovnaným Doctorem Strangem, nevypočitatelným drsným kovbojem (Síla psa) a nyní i citlivým malířem koček Louisem Wainem, jehož můžete vidět na kanálu Amazon Prime.

Komentáře týdne: S novými českými pohádkami nemusí být nuda. Princezna zakletá v čase připomíná marvelovku Doctor Strange a sci-fi Na hraně zítřka
Téma30. 3. 2021

Do kin se dostala koncem loňského září, mezi koronavirovými uzávěrami a pohříchu zapadla. V době premiéry si nicméně pohádka Princezna zakletá v čase vysloužila pozornost kritiků a diváků. Nyní míří spolu s dalšími komentáři do tematického článku. Vaše názory uvádíme bez jakýchkoliv redakčních úprav. Inspirujte se.