77%

Komentáře a recenze 14

Tomas_313
Tomas_313
1 197 bodů
8
Dříve než Vetřelec, Solaris, Vesmírná Odyssea či Star Trek dobyla vesmír Ikarie XB 1. Náš jedinečný ( a bohužel takřka jediný ) příspěvek do žánru science-fiction, jež se díky své kvalitě dostal až do amerických kinosálů, bohužel v současné době opomíjený a neznámý pro mladší generaci. Hlavní devízou je režisér Jindřich Polák a scénárista Pavel Juráček, kterým se i přes nemalý ideologický vliv dané doby podařilo natočit osobité drama, jenž v české kinematografii nemá obdoby. Vše je postavené na protagonistech s rozličnými názory a charakteristickými rysy, kteří při svém vesmírném dobrodružstvím prochází běžnými nesnázemi jako je stesk po domově a nejbližších, láska či pouhá snaha o přízeň ženy. Titulními představiteli jsou legendy českého filmu jako Dana Medřická či Zdeněk Štěpánek a Radovan Lukavský, tehdejší bardi Národního divadla. První polovina filmu obsahuje několik žertovných scén odlehčenějšího rázu, postupně však scény gradují do neutichajícího napětí prolnutého s hutnou atmosférou. Po dějové stránce je snímek příliš ochuzený a chvílemi se dostavuje až znuděnost z pozvolné výpravy a minimální příběhovosti. Propracované futuristické náměty spojené s interiéry kosmické lodi napomáhají navodit pocit uvěřitelnosti a reálnosti, která je pro tento druh filmu natolik výjimečná. Intenzivní hudební podtext a bravurní kamera prohlubují divákovu malomyslnost a bezvýchodnost. Ikarie XB 1 představuje prvopočátek zlaté éry science-fiction a zajisté by si zasloužila větší oblibu u českého diváctva, nejenom u fajnšmekrů daného žánru. 80%
paniks
319 bodů
9.5
Obnovená premiéra klasického černobílého filmu. I dnes jsou scény z kosmické lodi dle tehdejších představ zajímavé a napínavé. Dobrodružná cesta vesmírem, v daleké budoucnosti. Příběh posádky Ikarie, jejich cesta k Alfě Centauri. Nová přátelství, plnění pracovních úkolů i vznikající hádky. Určitě doporučuji.