Ikarie XB 1

77%

Komentáře a recenze 14

29 697 bodů
6
Dnes již úsměvně působící SCI-FI má svou kvalitu a to zejména díky hereckým výkonům. Radovan Lukavský z jeho nenapodobitelným projevem byl pro tyto role stvořen. Jinak na mě je to celkem ponuré a depresivní. Tyto snímky nevyhledávám, nám zrovna tyto druhy sci-fi moc nešly.
8
Docela i světové, jsem mile překvapený. Jen škoda, že děj se nakonec rozpliznul a socialistická poselství působí poněkud okatě. Jinak ale pocivá práce, těžko si jde její výsledek v našich podmínkách představit lépe.
10
Musím říct, že jsem viděl film až teď na velkém plátně poprvé a se sledováním na televizní obrazovce se to absolutně nedá srovnat. Výborné jsou zejména scény z kosmické lodi, které jsou dechberoucí a snesou skutečně světové srovnání. Právě ve formátu kinoprojekce lze plně docenit jak je tento film výborně natočený a přestože je to záležitost skutečně jen pro fajnšmekry, rozhodně byste si jí neměli nechat ujít.
7.5
Ve své době inteligentní sci-fi na světové úrovni, s ucházejícími triky a navrch okořeněné českou hereckou elitou. Více než poklidný děj zaujme pedantská práce s kamerou a její vztah k okolnímu uzavřenému prostředí, který v mnohém evokuje i novější Vesmírnou odyseu a navozuje místy mnohem čistší žánrovost než celá řada jeho následovníků. Neškodilo by sice trochu více pesimismu a napětí, ale stále se je na co dívat, degradace stárnutím hrozí Ikarii a její sympatické posádce jen minimálně...
M3lios
M3lios
9 140 bodů
10
Legendárne sci-fi podľa príbehu Stanisława Lema, ktoré i v dnešných časoch stále dokáže ohúriť nejedného nadšenca Kubrickovej Vesmírnej Odysey i navzdory svojmu čierno-bielemu formátu. Na svoju dobu sa jednalo o neuskotočne drahý projekt, a plesknutie cez rozpočet komunistickej strany je viac než očiam viditeľné. Pre fanúšikov tuzemskej tvorby neprehliadnuteľný skvost. Keďže je snímka teraz dostupná aj na Netflixe, nemôžem inak než odporučiť.
evismaior
evismaior
4 254 bodů
8.5
Ač jsem milovník sci-fi žánru, tento film mě až do včerejška vytrvale míjel. A hodnotím dost vysoko, protože mi přijde neuvěřitelné, že něco takového mohlo v Československu v roce 1963 vůbec vzniknout - a ještě s natolik kvalitním obsazením (Radovana Lukavského by měli nějak naklonovat a nechat ho minimálně namlouvat audioknihy), Když uvážím, že i seriál Star trek se začal natáčet o pár let později a že obecně nebylo zdaleka možné se tolik inspirovat jinými filmy v tomto žánru tak jako dnes, kdy jich existují tisíce... zkrátka jsem na to zírala dost nevěřícně. Jasně, triky jsou poplatné době, počítače na lodi, robot i kostýmy docela úsměvné (ovšem nejzábavnější byla ta futuristická verze tance při společenském večeru :-)) a místo efektních lejzrových, fejzrových a kdovíjakých jiných přestřelek je to spíše takové upovídané, ale zase se tam neřeší žádné hlouposti - třeba když jedna z postav přemýšlí, o kolik bude manželka, která zůstala doma, starší, až se on od Alfa centauri vrátí - tyhle úvahy člověk vezme v pohodě u filmu Interstellar, ale u filmu starého skoro 60 let to vážně příjemně překvapí. Oceňuji ztvárnění interiéru kosmické lodi, to se architekti vyřádili. A moc se mi líbilo i to mírově laděné vyústění příběhu.
kawa
3 388 bodů
7
Docela kultovní film české sci-fi bohužel v některých rámcích již zastaral. Mladí herci se se žánrem nepotkali, za to bardi Štěpánek se Smolíkem ukázali své umění.
David Bátor
2 824 bodů
10
Povedený film. Jindřich Polák byl génius. Což ostatně dokázal i seriálem Návštěvníci.
Martrix
Martrix
2 449 bodů
6
Ikarie je typický příklad filmu, který je díky kontextu jeho vzniku fenomén. Projek, který začal vznikat v socialistickém Československu jen pár měsíců po tom, kdy poprvé opustil matičku Zemi první muž a byl dokončen ve stejném roce, kdy ho následovala i první žena. Velmi by mě zajímalo, co si o filmu mysleli samotní herci a nakolik do něj zasahovala politika. Tahle herecká sestava mi přišla tak moc ...nesci-fi, že se mi nechce věřit, že v tom účinkovali dobrovolně. J. Polák do té doby nic kloudného nenatočil a Juráčkovi bylo v té době ani ne třicet a byl to jeho první velký film. I tak dostali na tu dobu obrovský rozpočet 6 mil. Kčs. Po obsahové stránce je Ikarie zástupce typického soc-sci-fi a ten uměleckodramatický nádech mě taky nijak neohromil. Zvlášť, když nebyl ten herecký dream team pořádně využit a místo toho se tvůrci spíš snažili zaujmout technickými daty a precizní kamerou. Takže zajímavější než film samotný, mi připadají spíš okolnosti jeho vzniku. Nejspíš bych si daleko víc užil nějaký soudobý dokument ve stylu, film o filmu Ikarie XB 1.
stantheman
stantheman
2 399 bodů