76%

Komentáře a recenze 16

VládceVesmíru
VládceVesmíru
5 400 bodů
8
Viděl jsem to několikrát a pokaždé jsem měl trochu problém to vydržet sledovat, protože po akčním úvodu to začne působit poněkud zdlouhavě. Hlavní problém vidím se symbolickými pasážemi o hledání Grálu, které sice dávají smysl v legendách a středověkých esoterických podobenstvích, ale osekané ve filmu působily dost chaoticky (asi je důvodem i to, že tu Artušovskou mytologii nelze úplně jednoduše pojmout, obecně v Česku není tak známá jak v Británii a vyznat se v těch zarostlých rytířích, kteří často ani nejsou jmenování a většinu času mají na sobě brnění s přilbou, také nebylo nejlehčí). Navíc mi do toho pořád naskakovaly scény z Monty Python and the quest for the Holy Grail. Ale možná, že v trochu jiném rozpoložení bych si to užil trochu víc. Překvapilo mě, kolik tam hrálo herců, ze kterých se časem staly největší hvězdy britského filmu - Patrick Stewart je otec královny Guinever, Liam Neeson je Gawain a sexy čarodějku Morganu hraje Helen Mirren, kterou mám zažitou jako prototyp distinguované starší dámy z britských filmů (i když občas hraje i bizarních filmech) Jejího syna Mordreda pak hraje Robert Addie, kterého pamětníci z mé generace mají spojeného s legendárním britským seriálem Robin of Sherwood z poloviny 80. let.
miza
miza
2 336 bodů
7.5
Slušné zpracování klasické báje o slavném meči.
Vurhor
Vurhor
2 021 bodů
10
Ještě před Pánem prstenů, před Harry Potterem, dokonce i ještě před Icewind Dale, jsem byl, především díky svým rodičům, políben na tvář kouzlem filmu, který i tak trochu zhmotnil mu osobnost a i předurčil, co v životě budu milovat - Statečné rytíře, čáry a magii, hrdinské bitvy a epickou hudbu s velkolepými chorály (můj první poslech Carminy Burany ). Excalibur je bezpochyby jeden z nejlepších filmů, co jsem kdy viděl. Z žánru fantasy je samozřejmě na přední příčce, konkurovat mu může pouze zmíněný Pán prstenů. Boormanova mistrovská režie je doplňována excelentní atmosférou, kterou tvoří především naprosto dechberoucí implementace Wagnerovy hudby, ze které jde husina jak hrom. Tomu filmu vděčím za mnohé. Byl mým prvním učitelem angličtiny, pojmenoval jsem podle něho svůj první dřevěný meč a získal jsem díky němu své první herecké zkušenosti. Je to takový můj praotec všech filmů. Na počátku, ještě před vším ostatním, byl on. Jenom on. Děkuju. Nejlepší scény: Chlapec vytáhl meč, Artušovo pasování, zjevení Jezerní paní, uzdravování země.
pokladnik
pokladnik
1 602 bodů
9.5
Další moje srdeční záležitost. Poprvé jsem ho viděla asi v 16-ti a z kina jsem odcházela úplně mimo. Na jedné straně brutální scény bitev (krev, havrani vyklovávající oči oběšencům) na druhé straně nádherné obrazy ( ruka jezerní paní čnící nad hladinou a v ruce třímá excalibur) navíc Mozartova hudba, tu nezapomenu do smrti. A když jsem konečně pochopila co je svatý grál, tak byl zážitek úplný. Nemám co dodat.
brbla666
brbla666
1 534 bodů
10
Zatím nejlepší zpracování mýtické legendy o kouzelném meči.
kozo.roh
kozo.roh
259 bodů
6.5
Rád jsem se po letech znovu podíval na Excalibur, ale najednou jsem si nebyl jist, zda je to opravdu ten film, který se mi před x lety tak líbil. Zajímalo by mě, jak by tehdy vypadal můj komentář. Dnes, po letech, to pro mě bylo trochu zklamání.
  • plusem je rozhodně kamera a nádherné exteriéry
  • vtipný Merlin (Nicol Williamson)
  • na můj dnešní vkus trochu moc přezbrojeno