Sully: Zázrak na řece Hudson

80%

Zajímavosti 67

  • Během slyšení NTSB se nikdy nebere ohled na životy lidí na zemi. Pokud by se Sully rozhodl pokusit se o přistání na letišti La Guardia nebo Teterboro, musel by také zvážit možné ztráty na životech jiných osob než cestujících a posádky, pokud by havaroval.
  • Při prvním simulovaném přistání na letišti LaGuardia se letadlo přiblíží z jihozápadu a přistane na dráze 4, což je nejpřímější cesta zpět na letiště a jediná, která dává smysl. Při druhé simulaci (s 35sekundovým zpožděním) se však letadlo přiblíží ze severovýchodu a pokusí se přistát na dráze 22 - stejné dráze, ale v opačném směru. To nedává smysl, protože by muselo proletět kolem letiště, otočit se a pak se vrátit.
  • V čase 00:39:04 je napravo od hlavy kapitána Sullyho jasně vidět reklama na OLED televizor LG. Společnost LG uvedla svůj první televizor OLED až na veletrhu spotřební elektroniky (CES) v roce 2012.
  • V zařízení řízení letového provozu je let zobrazen na radarovém zaměřovači jako "USA1549". Společnosti US Airways a America West Airlines se spojily v roce 2005 a v říjnu 2008 získaly od FAA certifikát jediného provozovatele. Protože k této nehodě došlo v roce 2009, identifikace ICAO (která se zobrazuje na radarových obzorech) by byla "AWE", což je návrat k America West. Na radarovém zaměřovači se tedy mělo zobrazit "AWE1549" místo "USA1549".
  • Ačkoli se děj filmu odehrává v lednu, v mnoha záběrech jsou stromy na březích řeky Hudson v plném květu.
  • Na jednom z taxíků je billboard na film REVENANT Zmrtvýchvstání (2015).
  • Při simulacích řízených piloty mluví všichni čtyři piloti anglicky s americkým přízvukem. I kdyby v Toulouse mluvili anglicky, jejich přízvuk by byl francouzský, německý, britský a možná i jiný evropský, nikoliv pouze americký.
  • Sully právě prošel letadlem ve vodě po kolena, ale když ho vytáhli na záchranný člun, měl kalhoty suché.
  • Když cestujícímu, který skočil do řeky, pomáhají na záchranný člun, má na sobě košili prvního důstojníka, která ho zahřívá. Když první důstojník nastupuje na palubu záchranného člunu, má na sobě jeho košili, kravatu a sako. ve filmu není ukázáno, že v kabině pro cestující jel pilot mimo službu, v uniformě. Byl to právě tento pilot, kdo dal promočenému pasažérovi svou košili.
  • Když je zobrazena skutečná událost, letadlo letí směrem k Hudsonu a my vidíme, jak prolétá kolem, je zřetelně slyšet hluk motorů. Údajně jsou však oba mrtvé, takže by neměly vydávat hluk.
  • Když se Sully chystá nastoupit do letadla v čase 27:31 s příručním zavazadlem, vypadne mu část oblečení. Letuška to vidí, ale nic neudělá.
  • Ve scéně bezprostředně po záchraně z řeky Hudson jsou vidět dva pánové v záchranných vestách s logem USAir. Společnost US Air se v roce 1997 přejmenovala na US Airways a změnila všechna loga, v roce 2009 už by na nich nebylo nic s logem USAir.
  • Záznam hlasu v pilotní kabině je velmi citlivý. Nikdy by se nepřehrával před stovkami lidí jako ve filmu. Ve skutečnosti je pro NTSB nezákonné zveřejnit jakoukoli část záznamu pro tisk. (Spravedlivě: Proto se záznam CVR poslouchá na sluchátkách, aby k němu měli přístup pouze ti, kteří se jednání přímo účastní).
  • V 00:28:01. První důstojník říká "Start checklist complete", ale na papíře (několik sekund předtím) je napsáno "before start checklist". Jeff by tedy měl říct "před startem kontrolní seznam dokončen".
  • Podle zprávy NTSB kapitán Sullengberger během skutečného volání Mayday omylem uvedl letové volání "Cactus 1539" namísto skutečného volacího znaku "Cactus 1549".
  • Vrtulník newyorské policie ve filmu je model Bell 205, civilní verze vrtulníku UH-1D/H Huey, který létal ve Vietnamu. Tato verze má jeden turbínový motor a dva listy hlavního rotoru. Ve skutečnosti, jak je vidět během závěrečných titulků, byl vrtulník newyorské policie použitý při záchranné akci model Bell 214. Tento letoun je vybaven dvěma turbínovými motory a čtyřmi listy hlavního rotoru.
  • Na filmu je vidět, jak se řeka Hudson vlévá do zadní části letadla, takže zadní východy jsou nepoužitelné. To se při skutečné události nestalo. Jeden z cestujících se protlačil kolem letušky na zádi a otevřel dveře východu právě tak, aby se voda dostala dovnitř. Letuška, která stála vzadu, se dvakrát pokusila dveře znovu zavřít, ale bez úspěchu.
  • Když je Sully po nehodě na lékařské prohlídce, vyšetřuje ho lékař pomocí oftalmoskopu. Přístroj není zapnutý a není dostatečně blízko, aby umožnil vyšetření vnitřního oka..
  • Automatický systém varování před přiblížením k zemi (GPWS) letadla vyhlásí varování, když se blíží k mostu GW, a poté, co jej mine, vyhlásí "Clear of Conflict". Ve skutečnosti systém GPWS neohlašuje, že je volno před konfliktem. Místo toho je "clear of conflict" zvukové hlášení prostřednictvím TCAS, pokud by se blížilo jiné letadlo, které by vyžadovalo poradenství a řešení konfliktu.
  • NTSB vyšetřuje dopravní nehody pouze na základě faktů, nikoliv na základě honů na čarodějnice, jak naznačuje tento film. Ve filmu vystupují jako skeptici, kteří se domnívají, že Sullenberger se možná rozhodl špatně. To se ve skutečném životě nikdy nestane.
  • Při otevření předních nástupních dveří není vidět žádná skluzavka, takže cestující musí skočit do řeky. Ačkoli se jedná o faktický okamžik, který se skutečně stal (přední skluzavka se nenafoukla okamžitě a cestujícímu bylo letuškou nařízeno, aby skočil do řeky), tato skluzavka by přesto byla viditelná, i když by se nenafoukla. Evakuační skluzavky jsou uloženy ve skluzavkových obalech, které jsou připevněny na vnitřní straně dveří letadla. Když jsou dveře odjištěny, část skluzavky, která je připevněna k takzvané příčce, se zahákne do podlahy letadla. V důsledku toho, pokud jsou dveře při odjištění otevřeny, skluznice vypadne ze skluzného balíčku ve dveřích, přičemž je stále spojena s příčkou a letadlem, a za normálních okolností by se automaticky nafoukla. V tomto případě skluz vypadl, ale špatně fungoval a nenafoukl se. V reálném provozu ji ručně nafoukla letuška. V této scéně není skluzavka vůbec vidět, dokud se mezi záběry neobjeví a nezačne se nafukovat.
  • Když Sully v 00:34:05 zapne APU, napájení se okamžitě obnoví. Ve skutečnosti trvá asi 2 minuty, než se APU nastartuje.
  • Při simulaci a vysílání obě sady pilotů pohybují za letu pákami tahu dopředu a zpět na volnoběh při vzletu, jako by oba motory stále běžely a neprováděly přistání bez motoru. Obě páky tahu by měly být nastaveny a zůstat v poloze "IDLE", aby bylo možné se pokusit o opětovné spuštění.
  • Jeden z členů NTSB uvádí, že prokáží, že levý motor běžel po nárazu ptáka stále na "volnoběh nebo pod ním". U proudových motorů neexistuje žádný "volnoběh". Nejnižší konzistentní nastavení je volnoběh. Jakékoli otáčky pod touto hodnotou naznačují, že motor po nastartování buď stoupá na volnoběh, nebo během vypínání motoru klesá z volnoběhu na nulu.
  • Během scény vzletu má první důstojník Skiles po celou dobu od přistávací dráhy až do vzletu letadla ruce na řídicích pákách. Ve skutečnosti musí piloti A320 okamžitě sundat ruce z plynu, jakmile letadlo dosáhne rychlosti V1.
  • Z dramatických důvodů nebylo mnoho aspektů vyšetřování NTSB zobrazeno správně. Žádný vyšetřovatel nehod se nesnaží svalovat vinu na piloty nebo je nutí ospravedlňovat jejich jednání. Zajímá je pouze zvýšení bezpečnosti letectví tím, že prostudují všechna fakta. (V mnoha zemích dokonce není povoleno používat zprávy z vyšetřování pro právní účely). Vyšetřování pak vychází z přepisu hlasového záznamu z pilotní kabiny, jehož příprava často trvá týdny a někdy i měsíce (např. akustičtí inženýři zkoumají zdroj a význam každého zvuku). Stejně tak příprava, upřesnění a interpretace zkoušek na simulátoru trvá dlouho. Ačkoli NTSB pořádá veřejná slyšení, neprobíhají jako soudní řízení - jsou nástrojem, jak shromáždit další informace od zainteresovaných stran a jak diskutovat o důkazech a zjištěních.
  • Během slyšení kapitán Sully uvedl, že jim oba motory vypadly v nižší výšce než kterémukoli letadlu v historii (2181 stop). Přitom o rok dříve, v roce 2008, let British Airways 38 ztratil oba motory ve výšce 720 stop a nouzově přistál na Heathrow, aniž by si vyžádal oběti na životech.
  • V pilotovaných simulátorech měli oba kapitáni ruce na plynových pákách a plynové páky na maximálním tahu, ale oba motory měly být mrtvé. Plynové klapky v tomto okamžiku nesloužily k ničemu. Navíc na začátku QRH pro Airbus s poruchou dvou motorů se požaduje přesunutí plynových pák do polohy volnoběhu, nikoliv do polohy plného tahu, jak je znázorněno v simulátorech.
  • Posádka potvrdí, že před vzletem je naloženo 21800 liber paliva, ale stejná hodnota paliva se ukáže, když se motory po nárazu ptáka vrátí zpět.
  • V retrospektivě Sullyho nouzového přistání v letadle Air Force je několik nesrovnalostí týkajících se kurzů a nastavení dráhy. Je mu nařízeno přistát na dráze 21, ale ve skutečnosti přistává na dráze 22. Existovala by buď dráha 21, nebo 22, ale ne obě. Na jednom místě uvádí, že je na kurzu "020", přestože má dráhu jasně na dohled. To není možné, protože čísla "22" pro dráhu označují její magnetický kurz, takže konečný kurz přiblížení by byl 220. Kurz 020 by ho odváděl od letiště.
  • Zhruba v polovině filmu se Sully prodírá k zadní části letadla po pás ve vodě, aby zkontroloval, zda jsou všichni evakuováni. Když o několik vteřin později vejde do pilotní kabiny, má kalhoty úplně suché.
  • Po přistání je vidět, jak se za letuškou Doreen Welshovou valí voda. Během rozhovoru s Lettermanem uvedla, že se tak stalo proto, že se kolem ní protlačila jedna z cestujících a otevřela zadní dveře, které byly částečně pod vodou, což způsobilo, že se letadlo začalo plnit vodou. Welshová cestující násilím postrčila k přední části letadla a snažila se dveře zavřít. Během tohoto rozhovoru kapitán Sullenberger uvedl, že spodní část trupu se nárazem roztrhla a nabírala vodu. Přesto vztlak letadla selhával dostatečně pomalu, takže nebýt otevřených zadních dveří, jen málokterý z cestujících by si namočil víc než nohy.
  • Ann Cusacková hrála členy "party" Toma Hankse ve filmu Velké vítězství (1992) a v tomto filmu.
  • Letoun McDonnell Douglas F-4 Phantom II ve flashbacku Chesleyho "Sullyho" Sullenbergera je QF-4E 82. letky vzdušných sil USA. Číslo AF-349 je po přistání stále vidět na sání klimatizace nad příďovým kolem. Tento letoun se stal posledním letounem F-4 ve službě v USA, do výslužby odešel 21. prosince 2016. Ocasní kód NA 68547 je smyšlený, ale připomíná ocasní kódy v době, kdy byl Sully umístěn na letecké základně Nellis.
  • Ve vzpomínce na Sullyho létání na dvouplošníku v mládí je na letištní budově jasně vidět znak Civilní letecké hlídky (červená vrtule na modrém pozadí). Civilní letecká hlídka měla za druhé světové války na starosti mimo jiné kurýrní službu a mise pobřežní hlídky. Dnes je zodpovědná za všechny vnitrozemské pátrací a záchranné operace ve Spojených státech a provozuje jednu z největších flotil letadel na světě.
  • Jedná se o pětatřicátý film Clinta Eastwooda jako režiséra.
  • Tom Hanks již potřetí ztvárnil skutečnou tragédii a podruhé se události odehrály v roce 2009. Předtím ztvárnil Kapitán Phillips (2013), který byl v dubnu 2009 zajat somálskými piráty. Události v tomto filmu se odehrály v lednu 2009. Ve filmu Apollo 13 (1995) hrál astronauta Jima Lovella pro události, které se odehrály 11. dubna 1970.
  • Clint Eastwood natáčel tento film téměř celý na nové 65mm kamery ALEXA IMAXВ®.
  • Letadlo použité v tomto filmu je Airbus A320-200. Produkce zakoupila dva vyřazené Airbusy A320, které byly použity.
  • Sully má povoleno 35sekundové zpoždění, než piloti simulace provedou obrat: během událostí (jak jsou zachyceny ve filmu) trvalo 17 sekund mezi nárazem ptáka a Sullyho slovy "oba motory rolují zpět", 25 sekund, než se pokusil nastartovat zážeh, 31 sekund, než spustil AVPU, a 53 sekund, než se rozhodl, že se musí "otočit zpět". Rozhodnutí přistát v řece Hudson učinil 86 sekund po nárazu ptáka a přistání přibližně během 5 minut a 15 sekund (315 sekund).
  • Píseň "A Real Hero" od francouzského elektronického umělce College ve spolupráci s Electric Youth, vydaná v roce 2010, byla o pilotovi Chesleym "Sullym" Sullenbergerovi a nehodě letu 1549 společnosti U.S. Airways při přistání na vodě. Frontmana skupiny Electric Youth Austina Garricka inspiroval k napsání písně citát jeho dědečka, který o Sullenbergerovi a incidentu hovořil. Garrickův dědeček o Sullenbergerovi mluvil jako o "skutečném člověku a skutečném hrdinovi", což se stalo refrénem písně. Píseň zazněla ve filmech Drive (2011) a 96 hodin: Odplata (2012).
  • Katie Couricová, která se v tomto filmu objevila, dělala rozhovor s Chesleym Sullenbergerem pro epizodu Saving Flight 1549/Coldplay (2009), který byl odvysílán 8. února 2009, čtyřiadvacet dní po zázračné události.
  • Ve skutečném volání Mayday Sully omylem uvede volací znak letu jako "Cactus 1539", ale ve filmu je chybně opraven na "1549". To je ze zprávy N.T.S.B., která je ke stažení na stránkách New York Times.
  • Jedná se o první spolupráci Clinta Eastwooda a Toma Hankse.
  • S délkou jedné hodiny a třiceti šesti minut se jedná o druhý nejkratší film, který Clint Eastwood režíroval. V současnosti je nejkratší snímek Paříž 15:17 (2018), který trvá hodinu a třicet čtyři minut.
  • Brazilská premiéra naplánovaná na 30. listopadu 2016 byla odložena kvůli letecké tragédii fotbalového týmu dva dny předtím.
  • Když Sully běží přes Times Square, jsou na něm vidět nápisy odkazující na další filmy Clinta Eastwooda, Gran Torino (2008) a Jersey Boys (2014). Na ceduli k filmu Gran Torino je také Eastwoodův obrázek, takže jde o "cameo".
  • V přídavcích na DVD se dozvíte, že Sully a jeho žena Lorrie se seznámili díky letecké společnosti, kde pracovala v marketingu. Po svatbě se dlouhá léta snažili mít děti, nakonec adoptovali své dvě dcery.
  • Objemný prsten s modrým kamenem, s nímž si Chesley "Sully" Sullenberger (Tom Hanks) pohrává, pochází z americké letecké akademie. Chesley Sullenberger byl členem ročníku 1973. Další vojenský prsten nosil Hanks ve filmu Apollo 13 (1995), kde hrál astronauta Jima Lovella, absolventa americké námořní akademie.
  • Tom Hanks prohlásil, že vybělení jeho vlasů pro roli Chesleyho "Sullyho" Sullenbergera bylo pro maskérské oddělení překvapivě obtížné.
  • Při vytváření scén po nehodě v řece producenti nejprve natočili záběry záchranných člunů, které obklopují velký prázdný prostor na řece Hudson. Tyto záběry zkombinovali se záběry vyřazeného letadla A320 v umělém jezeře studia Universal ("Falls Lake") v jižní Kalifornii. (Ve Falls Lake se natáčely i části dalšího filmu o historické letecké katastrofě s Tomem Hanksem, Apollo 13 (1995)).
  • Během nouzové situace za letu požádá pilot Chesley "Sully" Sullenberger (Tom Hanks) svého druhého pilota Jeffa Skilese (Aaron Eckhart), aby "sehnal Q.R.H.". Stručná referenční příručka (Q.R.H.) obsahuje všechny postupy platné pro abnormální a nouzové stavy ve snadno použitelném formátu. Kromě toho jsou pro specifické podmínky uvedeny také opravy výkonnostních údajů. Letecká zkratka "Q.R.H." není nikde v tomto filmu vysvětlena ani definována.
  • Dvouplošník, na kterém Sully ve scéně s flashbackem cvičil, je velmi vzácný Stearman Cloudboy, jeden z pouhých šesti, které v době natáčení filmu ještě létaly.
  • Film inspiroval recenzenty k vtipkování o tom, jak se stalo nerozumným cestovat s Tomem Hanksem. Mezi předchozími cestami jsou uváděny např: Trosečník (2000) a Terminál (2004) letadlem, Kapitán Phillips (2013) a Zachraňte vojína Ryana (1998) lodí, Forrest Gump (1994) a Most špiónů (2015) pěšky, Cesta do zatracení (2002) autem, Polární expres (2004) vlakem a Apollo 13 (1995) vesmírnou lodí.
  • Nějakou dobu po událostech v tomto filmu Sully vypovídal v Kongresu a uvedl, že jeho plat byl snížen o 40 % (stejně jako u ostatních pilotů), že jeho penze byla zrušena kvůli poklesu podnikání aerolinek a že systém penzijního pojištění mu za tuto ztracenou penzi vyplácí haléře. Uvedl, že platy a výhody se staly tak nízkými, že žádný pilot veterán nechce vzít práci a že tato místa obsazují mladí, nezkušení piloti. Jeho dlouholeté zkušenosti byly částečně důvodem, proč při letu 1549 nedošlo k žádným smrtelným nehodám, ale nedostatek zkušeností mladých pilotů by stál životy budoucích pilotů.
  • Scéna, v níž Chesley "Sully" Sullenberger (Tom Hanks) a někteří členové jeho posádky vystupují v pořadu Late Show with David Letterman (1993), byla digitálně složena ze studiových záběrů a záběrů z původního Lettermanova rozhovoru (podobně jako různé scény ve filmu Forrest Gump (1994)) a nebyla pro tento film znovu vytvořena. Vzhled Davida Lettermana se od roku 2009 velmi změnil a v tomto filmu se na rozdíl od Katie Couricové, která v něm vystupuje, neobjevuje.
  • Sully uvedl, že po celou dobu jeho leteckého výcviku neměly oficiální letecké simulátory žádný software, který by ho připravil na nemyslitelnou situaci - přistání dopravního letadla na vodě. Musel se spoléhat téměř výhradně na své instinkty a druhého pilota. Poté, co mu motory nenávratně poškodilo hejno kanadských hus, měl pouhé tři minuty a dvacet osm sekund na to, aby se připravil na bezprecedentní přistání.
  • "Cactus" byl název pro řízení letového provozu společnosti America West Airlines, která se tak jmenovala proto, že sídlila ve Phoenixu a potřebovala se zvukově odlišit od American Airlines. America West se později stala součástí společnosti U.S. Airways. Proto byl let označen jako "Cactus 1549".
  • Laura Linneyová uvedla, že přestože s Tomem Hanksem nesdíleli žádný herecký čas, během natáčení telefonních rozhovorů spolu skutečně mluvili.
  • Všichni čtyři piloti ve scénách na simulátoru byli ve skutečnosti piloti leteckých společností. Lori Clineová, pilotka simulátoru v Teterboro, byla kontrolní pilotkou letounu A320 společnosti U.S. Airways a podílela se také na skutečném vyšetřování havárie letu 1549 jako zástupkyně letecké společnosti v operačním týmu Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (N.T.S.B.).
  • Skutečný detektiv Robert Rodriguez a detektiv Michael Delaney z newyorské policejní jednotky Scuba Team/Air Sea Rescue Unit si zopakovali svůj seskok z vrtulníku v New Yorku.
  • Skutečný Airbus A320, který byl účastníkem incidentu, byl vyzdvižen z Hudsonu a vystaven v leteckém muzeu Carolina's Aviation Museum v Charlotte v Severní Karolíně. Charlotte bylo původním cílem tohoto letu. V muzeu byly natočeny záběry se skutečnými cestujícími a posádkou, které se objevily během titulků.
  • Tom Hanks strávil půl dne s Chesleym "Sullym" Sullenbergerem v jeho domě v Bay Area během předprodukce. Sullenberger řekl, že byl ohromen tím, jak dobře ho Hanks zachytil.
  • Produkce natáčela scény v newyorském hotelu Marriott Downtown, kam byli po nehodě převezeni přeživší původního přistání.
  • Producent a režisér Clint Eastwood záměrně natočil únik na záchranný člun bez zkoušky, aby zachytil fyzickou náročnost vyproštění člunu. Akce Toma Hankse (Chesley "Sully" Sullenberger) a Aarona Eckharta (Jeff Skiles) byly bez scénáře.
  • Chesley "Sully" Sullenberger byl přítomen ve studiu. Podpořil film a pomohl mu odrážet realitu.
  • Kapitán trajektu Vincent Lombardi, který byl kapitánem prvního trajektu, jenž dosáhl letadla, si v tomto filmu zahrál sám sebe.