Them!

72%

Komentáře a recenze 3

28 434 bodů
8
“S vynálezem atomových bomb otevřel člověk dveře novému světu. A nikdo neví, co nás v tom novém světě čeká.” Tak zní myšlenka v samém závěru snímku o radiací zmutovaných mravencích do obřích rozměrů, která se v celé své podstatě používá dodnes. Po snímku ´Obluda z 20.000 sáhů´ (1953), který působí jako americká odpověď na japonskou Godzillu, se jedná o druhý snímek používající jadernou energii jako zdroj vzniku ohromných zvířat. V tomto případě tvůrci sáhli po hmyzu a jak dnes již víme, další druhy následovali. Pevný scénář neponechává nic náhodě a vcelku zásadově vytváří atmosféru překvapení, vznikajícího nebezpečí a nejistoty. A děje se tak skutečně stylově. Na padesátá léta samozřejmě nepřekvapí zmínka o studené válce, bez čehož se takovéto filmy, včetně žánru sci-fi, prostě neobešly. Dějová šablona je sice už dosti známá a dá se tvrdit, že i předvídatelná, ale je krásné s odstupem času sledovat scény, které se pro pozdější tvůrce staly nemalou inspirací. Jako příklad se dá použít třeba hon mravenců v kanalizaci. To samé je k vidění třeba ve snímku ´Aligátor´ (1980), kde se nahání zvíře prozrazující už název. A co si budeme povídat, James Cameron mnohé použil ve svém filmovém hitu ´Vetřelci´ (1986). Vyděšené dítě, vojáci ve stísněných chodbách, použití plamenometu na likvidaci vajíček. Snímek o mravencích je sice malý, ale plně zábavný. Mírnější napětí se drží, což je hlavní devízou. Co se týče vizuálních efektů a hlavně mravenců samotných, je již namístě se na to dívat okem shovívavým. Na svou dobu jsou stále skvělé. Snímek nic neztrácí na své zajímavosti a jako klasika z dob počátků monster movie má ve svém jádru stále co nabídnout.
8
Zřejmě nejlepší film svého druhu, z jehož dokonale vystavěné úvodní sekvence v texaské poušti doslova přebíhá mráz po zádech (vyděšená němá holčička je přímo mistrovským tahem), a ve zbytku stopáže neustále překvapuje originálními postupy a výměnou lokací. Jediný zádrhel vidím v tom, že dvakrát po sobě variované schéma, završené scénami z mravenčího doupěte, už podruhé ztrácí původní náboj a energii. Každopádně, chcete-li vidět typického zástupce komplexně zmáknutého monstr filmu, který začíná přepadením karavanu a ve finále řeší nadnárodní krizi a souvislosti, Them! je tou pravou volbou na krásný cinefilní večer při svíčkách.
VládceVesmíru
VládceVesmíru
5 400 bodů
10
Japonci probudili Godzillu, Američané mravence. Pořádně si jich sice divák pořádně užije až ke konci, ale i tak je film po celou dobu zábavný s nezbytným dobovým varováním před následky jaderných pokusů. Můj oblíbený kousek ze Zlatého věku filmové SF.