Night of the Demon

65%

Komentáře a recenze 1

28 443 bodů
9
Svého času významný hororový snímek a do dnes ceněný v rámci filmových klasik na pomezí děsivých hororů. Dnes už to samozřejmě už tak nepřijde, ale v padesátých letech se považovala scéna seancí jako jedna z nejděsivějších svého druhu. Kromě excelentních hereckých výkonů té správné atmosféře dodává hlavně černobílý obraz ve stylu noir. Satanské kulty byly nejen filmaři, ale hlavně diváky. vždy přitahovány, z čehož zřejmý vrchol přišel v sedmdesátých letech snímkem ´Přichází satan´ (1976). Scénář tohoto snímku pod názvem ´Noc démonů´, jak by se to dalo přeložit, byl sepsán na základě povídky ´Casting The Runes´ autora Montagua Rhodese Jamese, který je označován jako zakladatel tradičních anglických duchařských příběhů. Pro postavu Dr. Juliana Karswella se dokonce inspiroval dle skutečného okultisty Aleisterem Crowleym (1875-1936), proslulého svým, na svou dobu, šokujícím hedonismem a ,svým způsobem, veřejným rouháním. Takže je tímto jasné, že příběh není nijak vzdálen od skutečných událostech podobného druhu. Ve filmu Dr. Karswell vyznívá sympatickým dojmem, což z něj dělá zákeřného padoucha. Pro děti je zábavný, neb je pro ně vtipný a tak nějak okouzlující. Ve svém jádru však skrývá zcela něco jiného. Co však přitahuje nejvíc je podoba démona. Scény přetékající děsivostí, při jeho zjevení, dosahují snad i vrcholu. Možná je škoda, že se poprvé ukazuje poměrně brzy. Vývojem děje by se tak po divácké stránce udržovala zvědavost nad jeho podobou, čímž by atmosféra zjevení mohla být ještě o něco děsivější a scéna na nádraží mohla mít ještě o něco větší atmosféru. Podoba démona se hodně podobá japonskému vizuálu, kde s démony vždy měli nemalé zkušenosti. Po technické stránce je démonické monstrum vyobrazeno dnes už dětinsky, ale na svou dobu prostě skvěle. V padesátých letech vzniklo hodně hororových klasik, ale jak již bylo výše zmíněno, tato klasika je skutečně jedna z nejděsivějších a nejstrašidelnějších filmů z období padesátých let, byť na dnešní rychlou a akční dobu může být konverzační potenciál spíše hodný k zavrhnutí. Byla by to škoda.