Cizinec

75%

Komentáře a recenze 4

29 978 bodů
8
Parádní psychologický thriller, či kriminálka z rukou Orsona Walese. Začátek sice trošku vlažnější, ale děj pozvolna graduje až do parádního závěru. Hutná atmosféra, napětí a stará pěkná filmařina, to je cizinec. V době uvedení filmu navíc musel mít tento scénář pro diváka ještě daleko větší sílu, než dnes.
22 289 bodů
8
Wellesovský standard funguje jako vždy, ale po tom účinném budování atmosféry bych čekal míň zkratkovité finále.
6
Franz Kindler. Nejhrůžnější ze všech nacistů, kterého nikdy nikdo neviděl. I na svou dobu průměrný thriller, který trpí hlavně hodně naivním dějem a vskutku pitomou a přehrávající hlavní ženskou postavou. Na druhou stranu ale nabízí výborného Wellese jakožto ďábelského Kindlera, který trochu tu pachuť nudného snímku přebíjí. 6/10
6
Ač kvalitním filmem, Cizinec je zároveň ztělesněním mnoha filmařských postupů, které mi dnes chtě nechtě přijdou spíše úsměvné a velice zastaralé. Jednoduchý příběh vedený ve zběsilém tempu (které ještě zvýrazňuje i ve vypjatých chvílích přehnaně opulentní a úderná hudba) nedává moc prostoru charakteristice postav, jejichž vývoj je buď velmi čitelný (Loretta Young), nebo v podstatě neexistuje a je od počátku jasně daný (detektiv Robinson i záporák Welles). Napětí se daří budovat jen napůl, neboť konec je zhruba od poloviny filmu odhadnutelný, a Welles tak vlastně zaslouží velkou pochvalu za to, že i s chybějícím motivem záhady či momentem překvapení dokázal udržet mou pozornost jen chytrou hrou na kočku a myš, kdy se dlouho jen čeká na pravý okamžik pro nastražení pasti. Nejsilnějším prvkem filmu však zůstává, i vhledem k tomu, jak dlouho chystaná past nakonec sklapla víc než nepřesvědčivě, kostelní věž s hodinami, která nejenže měla pro vývoj příběhu důležitý význam, ale také poskytla prostor pro vskutku památné a nezapomenutelné finále...