Monty Python a Svatý Grál

81%

Zajímavosti 69

  • Krev na tváři vraždícího králíka zmizí hned poté, co král Artuš nařídí útok. V pozdějších záběrech se opět vrací.
  • Po svatební bouračce sira Lancelota je poprvé vidět nevěsta bez krve na tváři. Poté ji detailní záběr ukazuje s jasně červenou krví, která jí vytéká z úst a stéká na bradu. V dalším záběru krev opět zmizí.
  • Podle sira Michaela Palina měl původně pro Galahada blonďatou paruku. Byla vyřazena, protože v ní vypadal jako John Morris.
  • V komentáři Terry Gilliam vysvětluje, jak se Monty Python už nikdy nemohou sejít. Přirovnává je k Beatles a k tomu, že když jeden člen zemře, skupina se rozpadne a neexistuje způsob, jak se dát úplně dohromady. Graham Chapman zemřel v roce 1989. Gilliam říká, že mnoho členů bude spolupracovat na projektech ostatních, ale "skupina je mrtvá".
  • Mezi komparzisty byl i budoucí spisovatel Iain Banks, který v té době studoval na nedaleké Stirlingově univerzitě.
  • Terry Gilliam a Terry Jones strávili dva týdny průzkumem lokací v Británii. Na speciální edici DVD a Blu-ray vydání tohoto filmu je bonusový dokument o průzkumu lokací se Sirem Michaelem Palinem a Terrym Jonesem, kteří se vracejí k několika lokacím, které použili v tomto filmu, a k několika dalším, o kterých se uvažovalo, ale které nebyly nikdy použity.
  • Hudební skladba, která hraje na začátku filmu, je "Ice Floe 9", kterou složil Pierre Arvay a která byla, stejně jako většina hudebního doprovodu filmu, licencována z De Wolfe Production Music Library. Mezi další filmy, které tuto melodii používají, patří prodloužená verze Úsvitu mrtvých (1978) a Ona he ba bu (1978).
  • Ze všech šesti Monty Pythonů si Graham Chapman zahrál v tomto filmu nejméně rolí - čtyři, protože u většiny scén musel být přítomen jako král Artuš.
  • Elvis Presley byl velkým fanouškem Monty Pythonů a tento film, který viděl asi 50krát, měl obzvlášť rád. Jeho bývalý bodyguard vzpomínal, že Elvis odmítal představení, která se mu nepovedla, slovy "Je to jenom rána do masa".
  • Premiere tento film v roce 2006 zvolila jako jeden z "50 nejlepších komedií všech dob".
  • Slunce na tunice a štítu krále Artuše má knír.
  • Pán francouzských vojáků je identifikován jako "Guy de Lombard" - kanadský kapelník Guy Lombardo (1902-1977).
  • Podle komentářové stopy na DVD se velká princezna, kterou si má princ Herbert vzít, jmenuje "princezna Lucky". Obří písmena "H" a "L" před hradem Swamp znamenají "Herbert" a "Lucky".
  • Další týrání koček zahrnuje zašlápnutí kočky během scény tance rytířů Kamelotu.
  • Bee Duffell (Old Crone) zemřela před uvedením filmu do kin.
  • Podle Erica Idlea dostali Terry Gilliam a Terry Jones práci režiséra, protože byli jediní, kdo o ni měl zájem.
  • John Cleese v jednom televizním rozhovoru řekl, že tento film byl nejhorším zážitkem z natáčení, jaký kdy zažil. Většina produkce se natáčela ve Skotsku, kde, jak Cleese žertoval, bylo teplé a suché počasí jen dva týdny v září.
  • Na začátku Příběhu sira Robina je pomalé přiblížení kamery na skalnatou scenérii (která je ve voice-overu popsána jako "temný les Ewing"). Ve skutečnosti se jedná o statickou fotografii rokle The Gorge v národním parku Mount Buffalo v australském státě Victoria. Vedoucí produkce Julian Doyle v roce 2000 v rozhovoru pro Hotdog Magazine uvedl, že se jedná o statický snímek natočený se svíčkami pod záběrem (pro vytvoření tepelného oparu). Jednalo se o nízkonákladovou metodu, jak dosáhnout přesvědčivého efektu lokace.
  • Film byl v roce 2006 adaptován jako broadwayský muzikál s názvem "Spamalot".
  • Scény, jako je Artušovo přibližování k prvnímu hradu nebo Launcelotův úprk na Bažinatý hrad, se natáčely v londýnském parku Hampstead Heath vedle jedné z nejrušnějších silničních křižovatek ve městě.
  • Část frustrace herců a štábu z režie Terryho Gilliama pramenila z jeho potřeby být technicky přesný, pokud jde o pozice herců v záběru. Gilliam dělal animované sekvence pro televizní pořad Pythonů pomocí malých vystřihovacích figurek a kulis. Když přišel čas na přípravu scény, zacházel s herci, jako by to byly stejné malé figurky, které používal po celá léta.
  • Strážce mostu smrti podvádí; Asýrie neměla v roce 932 n. l. hlavní město, protože již neexistovala a oblast byla pod kontrolou Abbásovského chalífátu se sídlem v Káhiře.
  • Tento film debutoval v americké televizi na CBS v pořadu Late Movie v únoru 1977. Monty Pythoni údajně s nelibostí zjistili, že televize film silně upravila, aby vynechala vulgarismy a grafické prvky. V důsledku toho se Pythonům podařilo získat zpět kontrolu nad americkými televizními právy a následně je prodat PBS a později pro komerční syndikaci, což vedlo k převážně neupravenému televiznímu vysílání tohoto filmu.
  • Prvním natočeným záběrem byl král Artuš přecházející po mostě smrti. Posledním záběrem byl Launcelot donekonečna běžící k hradu, který byl natočen na poslední chvíli jako dotáčka v Londýně (tento malý záběr Launcelota byl ve skutečnosti natočen mnohem dříve, přímo na místě, ale běh Johna Cleese byl považován za "příliš hloupý", což vyvolalo smích a zkazilo vtip, když se náhle objevil).
  • Malá dcera Johna Cleese byla na place během natáčení scény s Černým rytířem a poté, co viděla "boj", poznamenala Connie Boothové: "Tatínek toho muže nemá rád, že?".
  • Patsy má ve filmu pouze jednu repliku: "Je to jen model."
  • V červnu 2019, téměř pětačtyřicet let poté, co ztvárnil sira Galahada, se Michael Palin stal skutečným rytířem. V rámci novoročního seznamu vyznamenání pro rok 2019 ho princ William z Walesu, vévoda z Cambridge, povýšil do rytířského stavu.
  • Terry Jones si nemyslí, že středověk byl plný špinavých lidí s nechutnými černými zuby. "Myslím, že v moderním 20. století rádi věříme, že středověk takový byl, takže když jsme to ukázali, spousta kritiků řekla: 'Ach ano. Vypadá to opravdu autenticky." Jones si všímá lodi Mary Rose, která se potopila v roce 1545 a která byla v posledních letech vyzdvižena. Všichni na palubě lodi měli dokonalý chrup. Jones poznamenává, že neměli moderní zubaře, ale také neměli cukrovarnický průmysl.
  • Podle Monty Pythonů byla na propagačním turné k tomuto filmu nejčastěji kladena otázka, jaký bude jejich další film. Na tuto otázku při promítání tohoto filmu v Paříži Eric Idle žertem odpověděl: "Ježíši Kriste: "Touha po slávě". Tento vtip však zůstal a inspiroval Pythony k dalšímu filmu, Život Briana (1979).
  • Všichni hlavní rytíři mají na svých štítech a brněních příslušnou kresbu. Zbabělý sir Robin má ve znaku kuře. Bedevere, muž vědy a přírody, má ve znaku strom. Launcelot, příliš horlivý rytíř, který často zabíjí bez rozmyslu, má ve znaku rozzuřeného gryfa. Král Artuš, který pro svou výpravu dostává vidění od Boha na nebi/slunci, má symbol znázorňující slunce. Sir Galahad, čistý rytíř, jehož čistota je zkoušena návštěvou hradu plného pokušitelek, má svatý kříž. A Černý rytíř má divokého kance, který docela dobře vystihuje jeho tvrdohlavou povahu a odmítání uznat porážku.
  • Úvodní záběr ukazující "les Ewing" byl ve skutečnosti stockový záběr Yosemitského údolí.
  • Podle Terryho Gilliama se mu při prvním záběru rozbila kamera.
  • Terry Gilliam vzpomíná na premiéru filmu v kině Cinema One v New Yorku. Před svítáním druhého dne otevření stála fronta kolem bloku. To ohromilo Gilliama a ostatní, kteří celý den chodili kolem zástupu a dokonce šli do kina sledovat film s diváky. Gilliam vzpomíná zejména na dva lidi, kteří se zúčastnili jedné z prvních projekcí a kteří přišli za souborem a řekli jim, jak se jim film líbil. Těmito dvěma lidmi byli John Belushi a Gilda Radnerová, kteří tehdy začínali svou vlastní kariéru.
  • Několik scén se skutečně natáčelo na velmi veřejných místech se shromážděním diváků mimo kamery, kteří natáčení sledovali. John Cleese v mnoha rozhovorech hovořil o záběru Lancelotova běhu směrem k "bažinatému hradu", který se natáčel v londýnském parku Hampstead Heath. Cleese uvedl, že musel stát na chodníku v parku a čekat na vizuální pokyn, aby mohl začít běžet přes pole směrem ke kameře. Zcela sám a v plném kostýmu vedl náhodné rozhovory s několika kolemjdoucími, kteří pochopitelně netušili, co tam dělá muž ve středověkém kostýmu s mečem v ruce.
  • V několika scénách zpívají mniši latinsky: "Pie Jesu domine, dona eis requiem". Překlad zní: "Milosrdný Pane Ježíši, dopřej jim odpočinek." Je to součást standardního latinského pohřebního obřadu. Německá heavymetalová skupina Blind Guardian ji vysamplovala v úvodní skladbě svého alba "Follow the Blind".
  • Nezvykle pro montypythonovský celovečerní film hrály všechny ženské role (kromě Dennisovy matky, kterou hrál Terry Jones) ženy. Ve filmech Monty Pythonův létající cirkus (1969), Život Briana (1979) a Smysl života (1983) hráli téměř všechny ženské role muži.
  • Na začátku scény "Vyveďte své mrtvé" jsou vidět dvě jeptišky s obrovskými palicemi. Podle původního scénáře měly bušit do muže přivázaného k vozíku, ale scéna byla vystřižena a zůstal jen tento záblesk.
  • Dva týdny před plánovaným začátkem natáčení skotské ministerstvo životního prostředí zrušilo Monty Pythonům povolení natáčet v prostorách jejich hradů s tím, že scénář by byl "neslučitelný s historií a strukturou" hradů. Interiéry Camelotu a hradu Swamp a exteriéry hradu Anthrax, Francouzského hradu a úvodního hradu byly natáčeny na hradě Doune (přičemž různé místnosti byly mnohokrát předělány a znovu použity). Nedávno přestavěný hrad Stalker byl použit pro hrad Aaargh. Oba byly v soukromém vlastnictví a mohly být použity. Ústavní sedlácký hrad a Kamelot jsou každý deset stop vysoké překližkové modely (odtud Patsyho poznámka), které měly tendenci se uprostřed každého záběru převrhnout; proto je v traileru uveden další vtip, kdy král Artuš pasuje na rytíře někoho, kdo právě postavil velký hrad, ale když se překližková stavba převrhne, Artuš ho probodne.
  • Podle sira Michaela Palina: "Vzpomínám si, jak jsme se jednou hodně krčili s hradem v pozadí a Terry Gilliam nás požádal, abychom se ještě jednou krčili, protože tam dopadal krásný sluneční paprsek a zachytil Johnovu helmu. John se úplně rozzuřil a řekl: "Víš, já nečekám, až mi do helmy dopadne nějaký světelný paprsek, kurva. Jsme tu už čtyři hodiny, krčíme se a je nám zima. Na co čekáš? Měsíc a hvězdy, aby se mi uspořádaly kolem hlavy." Terry Gilliam vzpomínal: "Když jsme dělali scénu, kde jsou na hradbách a převrhne se kráva, byl to matný záběr a jediný způsob, jak to udělat, bylo vykopat díru v zemi a nechat je všechny klečet. John z toho šílel, protože mu to bylo nepříjemné. Nakonec jsem řekl: "Kašlu na to. Je to tvůj skeč, napsal jsi ho ty. Já se jen snažím, aby to fungovalo. A tohle je ošemetný záběr. Tak jsem řekl: 'Jdi do háje', naštvaně jsem odešel a lehl si do trávy s tím, že tohle režírovat nebudu."
  • Tento film neobsahuje závěrečné titulky.
  • V aukci filmových kostýmů v březnu 2007 se helma, kterou nosil sir Bedevere (Terry Jones), prodala za 29 000 dolarů, což je více než desetinásobek původního odhadu.
  • John Cleese byl v rozhovoru s publikem na živém turné ke knize 2020 dotázán, zda má oblíbenou scénu z tohoto filmu. Řekl, že jeho nejoblíbenější je scéna se dvěma strážnými, kteří nedokázali správně pochopit instrukci "Zůstaňte tady a dohlédněte na to, aby neodešel". Konkrétně řekl, že to, co na ní fungovalo, bylo to, že šlo o nekomplikovaný záběr s použitím pouze dvou stacionárních kamer, jedné široké a jedné střední, a že jednoduchost pouhých dvou úhlů umožnila absurditě scény mluvit sama za sebe.
  • Film v kině obsahuje 527 vtipů, z toho 42 v úvodních titulcích, což je v průměru jeden vtip každých deset a půl sekundy.
  • Gorilí ruka otáčející stránkami patřila spoluscenáristovi a spolurežisérovi Terrymu Gilliamovi. Ruka, která otáčí stránky předtím, patří Gilliamově manželce Maggie Westonové.
  • Mezi Terrym Gilliamem a Terrym Jonesem došlo k četným neshodám. Gilliam se více soustředil na technické aspekty, zatímco Jones byl více zaměřen na komediální stránku. Poté bylo dohodnuto, že další pythonovské filmy bude režírovat Jones.
  • Podle Terryho Jonese si scéna s Launcelotem a Concordem vyžádala dvacet záběrů. Zatímco druhý záběr byl dokonalý, kameraman si všiml, že v pozadí je spousta kouře. V jednu chvíli rozčilený John Cleese zavtipkoval: "No, byl ten kouř dost vtipný?".
  • Pro japonské vydání bylo "Holy Grail" přeloženo jako "Svatý pohár saké".
  • Podle sira Michaela Palina "o obsazení rozhodovalo hlavně to, kdo co napsal. Hrad Anthrax byl Galahad a ten jsem napsal s Terrym, takže jsem byl obsazen jako Galahad; Terry Jones napsal Bedevere; Launcelot byl směsicí věcí, které jsme napsali, ale zdálo se, že John Cleese se k tomu hodí; Eric Idle napsal Statečného sira Robina, takže dostal roli sira Robina, a zbytek byly vedlejší role, které opět myslím, že byly z velké části původně dány tím, kdo co napsal."
  • Alkoholismus Grahama Chapmana (který se snažil potlačit Antabusem) způsoboval problémy během natáčení, a to nejen tím, že opakovaně zapomínal své repliky. První den natáčení musel Chapman přejít přes most smrti. Při práci na filmu Monty Pythonův létající cirkus (1969) byl Chapman zvyklý hodně pít, aby uklidnil své nervy. Ke svému zděšení rychle zjistil, že štáb nemá na place žádný alkohol a nejbližší město je příliš daleko na to, aby si ho mohl rychle koupit. V důsledku toho byl viditelně vystresovaný, třásl se, potil a pomalu se pohyboval po celé scéně, přestože byl známý jako zkušený horolezec. Protože štáb nevěděl o jeho alkoholismu, uvažoval, zda Chapmanův těžký kostým mu nezpůsobil stres. Ve skutečnosti šlo o delirium tremens vyvolané alkoholismem.
  • První den natáčení provázely problémy: po delším putování do pohoří Glen Coe se jediné synchronizační kameře štábu seklo ozubené kolo a tým mohl natáčet pouze němé záběry, které zahrnovaly přechod přes Most smrti. Graham Chapman trpěl deliriem tremens (DTs, vedlejší účinek jeho alkoholismu) a při pokusu o přechod Mostu smrti ztuhl, a tak ho musel dublovat první asistent režie Gerry Harrison.
  • Náhlý konec tohoto filmu vznikl proto, že neměl rozpočet na rozsáhlou bitevní sekvenci.
  • Mnoho komparzistů v tomto filmu byli technici a kulisáci, včetně výtvarníka a střihače, kteří hráli policisty, hudebníka tohoto filmu, který hrál nosiče zabitého trojským králíkem, kostyméra, který hrál jednoho z minstrelů, a manželky producenta Monty Pythonova létajícího cirkusu (1969), která hrála manželku historika.
  • Sir Michael Palin si zahrál nejvíce postav - dvanáct.
  • Rychlost letu nezatížené vlaštovky je zhruba jedenáct metrů za sekundu, tedy dvacet čtyři mil za hodinu, přičemž křídly udeří sedmkrát až devětkrát za sekundu, nikoliv třiačtyřicetkrát. Je to pravda: pták o váze pěti uncí nemůže nést kokosový ořech o váze jedné libry, ale navíc žádná vlaštovka neváží pět uncí. Vlaštovka obecná, kterou má většina Angličanů na mysli, když se řekne "swallow", váží pouhých dvacet gramů (dvě třetiny unce).
  • Součástí vitráží a výzdoby interiérů několika středověkých katedrál byly ilustrace ctností a neřestí. Neřest zbabělosti byla zobrazena jako rytíř utíkající před zajícem. Notre Dame v Paříži má ne méně než tři takové medailony "zabijáckého králíka".
  • Montypythonovský štáb obecně považoval tento díl za jeden z méně oblíbených, přestože byl populární. John Cleese často říká, že Život Briana (1979) považují za své nejlepší dílo. Souvisí to ale také s jejich špatnými vzpomínkami na natáčení filmu.
  • Ačkoli byl proslulý jako nejzdrženlivější a nejnepoddajnější z Pythonů, když byl sir Michael Palin požádán, aby natočil sedmý záběr scény, v níž se plazí bahnem, měl podle vlastních slov "veselý výbuch". John Cleese a Graham Chapman byli tak ohromeni, že mu zatleskali. Tento záběr nebyl nikdy použit ve finálním sestřihu filmu.
  • Artušovo vojsko na konci filmu tvořilo výhradně sto sedmdesát pět studentů (natočených z různých úhlů, aby to vypadalo, že jich je dvakrát tolik) ze skotské univerzity ve Stirlingu. Podle výzvy k účasti na castingu, kterou produkce škole zaslala, dostal každý student zaplaceno dvě libry šterlinků a za jediný den práce dopravu, jídlo a "hojnost bláznivých výstřelků" zdarma.
  • John Cleese a Terry Gilliam předvedli všechny své kaskadérské kousky během souboje Černého a Zeleného rytíře. Oba se museli naučit zacházet s velkými a těžkými meči a předvádět akrobacii, ačkoli je nikdy nebylo poznat, že mají na sobě těžké brnění a plné přilby. Vyhnuli se použití kaskadérů, protože, jak uvedli v komentářích, se při inscenování souboje velmi bavili.
  • Ve scéně s vraždícím králíkem byl použit skutečný bílý králík. V záběrech po bitvě byl obarven něčím, o čem se předpokládalo, že je to smývatelná červená barvicí tekutina. Po skončení natáčení byl majitel králíka zděšen, když zjistil, že barvivo nelze opláchnout. Terry Gilliam uvedl, že si myslí, že kdyby byli filmaři zkušenější, štáb by si místo tohoto králíka koupil vlastního." Jinak se králíkovi nic nestalo. Efekty králičího kousnutí byly vytvořeny pomocí speciální loutky Terryho Gilliama a technika speciálních efektů Johna Hortona.
  • Graham Chapman (král Artuš) byl jediným členem hereckého obsazení, který nosil skutečnou řetězovou zbroj. Vážilo asi pětadvacet kilogramů. Zbytek herců měl na sobě pletenou vlnu, natřenou tak, aby vypadala jako kovová. Vzhledem k tomu, že povětrnostní podmínky ve Skotsku a Anglii byly takové, jaké obvykle bývají, strávili herci většinu natáčecích dnů ve velké zimě a mokru. Aby toho nebylo málo, v hotelu, kde byli ubytováni, byl jen omezený počet koupelen a teplé vody. Na konci každého natáčení se předháněli, kdo se dostane do hotelu jako první. Všichni členové skupiny Monty Python se zřejmě shodli na tom, že si natáčení tohoto filmu příliš neužili.
  • Během honu na čarodějnice Eric Idle vycení zuby a zakousne se do čepele kosy, kterou drží v ruce. To nebylo napsáno ve scénáři; Idle se ve skutečnosti chystal vyprsknout smíchy a zakousl se do kosy, aby se udusil a nepokazil záběr. (Když se podíváte pozorně, uvidíte, jak se mírně třese a snaží se udržet smích pod kontrolou.) Ve stejnou chvíli je vidět, jak smích skrývá i sir Michael Palin, zatímco dříve ve scéně John Cleese těsně před střihem záběru rychle otočí hlavu na stranu, i když ne dost rychle na to, aby skryl, že porušil charakter a široce se usmívá. ​
  • Bůh je fotografie slavného anglického hráče kriketu z devatenáctého století W. G. Grace.
  • Francouzská taktika zasypání Artuše a jeho rytířů dobytkem je ozvěnou poměrně moderní legendy o středověkém obléhání opevněného jihofrancouzského města Carcassonne. Obyvatelé města, kteří prý byli téměř vyhladovělí, použili poslední zásoby jídla, aby obléhající vojsko obložili a přesvědčili je, že stejně tak trpí, že město je dobře zásobeno potravinami a že obléhání je beznadějné. Taktika byla úspěšná a obléhání bylo zrušeno.
  • Když se tento film promítal na filmovém festivalu v Cannes, diváci se při úvodních titulcích smáli. Projektor se však zastavil a diváci jen řvali smíchy, protože si mysleli, že je to součást tohoto filmu. Ukázalo se, že šlo o bombový poplach, přišli hasiči a donutili všechny v kině vyjít ven.
  • Při jednom z prvních promítání tohoto filmu před živým publikem si spoluscenárista a spolurežisér Terry Jones všiml, že když během vtipů hraje hudba, smíchu diváků výrazně ubylo. Vrátil se k tomu a hudbu vystříhal, kdykoli byla pronesena nějaká pointa. Při dalších projekcích si všiml, že se výrazně zvýšil počet pozitivních reakcí diváků na vtipy. Od té doby vždy, když film režíroval, nezapomněl hudbu u vtipných pasáží vypnout.
  • Slavné ztvárnění cválajících koní pomocí skořápek kokosových ořechů (tradiční zvukový efekt rozhlasové show) vzniklo z čistě praktického důvodu, že produkce si prostě nemohla dovolit skutečné koně.
  • Na financování tohoto filmu byly použity prostředky získané z alba "The Dark Side of the Moon" skupiny Pink Floyd. Kapela byla takovými fanoušky tohoto pořadu, že přerušovala nahrávání jen proto, aby mohla sledovat Monty Pythonův létající cirkus (1969).
  • Na rozpočet tohoto filmu přispěli Led Zeppelin, Pink Floyd a Genesis.