Statek

72%

Komentáře a recenze 1

28 455 bodů
10
Jean-Paul Belmondo a Claudia Cardinale v překrásném milostném snímku natočeného na základě románu Maria Pratesiho ´L'Eredità´ v českém překladu ´Dědictví´ zasazeného do historického centra a okolní krajiny Florencie, který byl na filmovém festivalu v Cannes v roce 1961 oceněn za nejlepší kostýmy a scénografii. Příběh se odehrává na konci devatenáctého století a poukazuje na rozdíly mezi chudobou obyčejného venkova a relativní lehkostí městské buržoazie. Na rozdíly nejen mezi městem a venkovem, tedy mezi bohatými měšťany a chudými rolníky, ale i mezi láskou a rodinou, muži a ženami či současností a minulostí. Zkrátka nemálo komplikovaných protikladů překonávající city daných obyvatel. Máme tu tedy označeny dva subjekty. Venkovskou společnost zakotvenou v práci na poli a společnost městskou živící se svou vlastní chamtivostí. Nutno podotknout, že prostituce nebyla prezentována jako zdroj neřesti. A jsme u jádra věci. Hlavní dějová linka je zaměřena na Ameriga, který opustí venkov a odejde do města, kde se horlivě zamiluje do prostitutky Biancy, pro kterou je odhodlaný udělat vše, aby ji zajistil. I krádeže vlastního strýce, u kterého ve městě pracuje. Jedná se o komplikovaný vztah, jehož bariéry se snaží Amerigo překonat. Jako výrazného uměleckého snímku sice tento počin asi nedosahuje, ale má k němu hodně blízko. Děj jako takový působí značnou lehkostí a coby melodrama vyznívá značně okázale. Společenská problematika na úrovni sociálních rozdílů je pojednána krapet ostražitě, ale v jádru věci přesvědčivě. I mezi sympaťákem Belmondem a krásnou  Cardinale to viditelně hodně jiskří. Pevný scénář, pevná černobílá kamera, vytvářející skutečně nádherné obrázky, a skromné, avšak uvěřitelné herecké výkony. Je to film, který pohladí a zarmoutí zároveň. Je to film, který má jako jeden z mála v sobě ukrytou jednoznačnou výpověď doby.