Perličky na dně

68%
Perličky na dně
Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jímž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)



Pete69
Pete69
29 898 bodů
6.5
Ani z jedné povídky jsem nebyl unesen, ale neříkám, že to bylo špatné. Moc jsem se nezasmál, nic brilantního jsem na Perličkách nenalezl, ale je to příjemná podívaná na práci našich legend. Tyto Hrabalovi povídky ze všedního života mají své kouzlo. Více než na 65% to u mě ale není.
Fingon
16 886 bodů
6
Pana Hrabala, respektive jeho prózy, zrovna nemusím. Film samotný se dost vlekl a nebýt poslední naprosto ujeté povídky, byla by to naprostá ztráta času. Všichni zůčastnění naštěstí natočili spoustu mnohem lepších snímků...
cerfik
cerfik
7 890 bodů
8
Smrt pana Baltazara, Dům radosti a Romance Pokud by všechny povídky dosahovaly takových kvalit jako Smrt pana Baltazara, Dům radosti a Romance, neváhal bych dát plné hodnocení. Jen pro tyhle 3 skvosty má cenu film shlédnout, u jediného barevného Domu radosti Evalda Schorma jsem byl doslova uhranut jeho originalitou a vtipem, ty pojišťováci nemají chybu a dokud pojištovny budou, neztratí nic na své aktuálnosti. Romance Ivana Vyskočila s cikánskou dívkou to je jízda, kterou si nemůžete nechat ujít. Díky panu Hrabalovi za tak skvostné náměty a dialogy - jako celek 80%


Dodatečné informace

Původní název:
Perličky na dně (více)
  • Československo Perličky na dně
Premiéra v ČR:
7. 1. 1966
Distributor:
Národní filmový archiv
Země původu:
Československo, Česká republika, Slovenská republika
Ocenění:
Žádná ocenění