Disney se plácá v krizi. Jeho streamovací služba zdraží a oseká obsah

Disney se plácá v krizi. Jeho streamovací služba zdraží a oseká obsah
She-Hulk: Neuvěřitelná právnička (2022) | Marvel Studios
Disney je největší hollywoodské studio, ale v posledních letech také nejvýraznější otloukánek. Stále víc lidí běduje nad jeho hyperkorektními předělávkami klasických animáků, peníze skoro nevydělal ani očekávaný Indiana Jones 5 a v minulých měsících se kvůli utahování opasků hodně propouštělo. A to nemluvíme o současných stávkách hollywoodských herců a scenáristů, v níž Disneyho výkonný ředitel Bob Iger vystupuje jako padouch bránící změně a pokroku.
V krizi se zmítá i služba Disney+, jejíž představenstvo v tiskových zprávách vylíčilo nutnost několika nepopulárních kroků. Prvním z nich je zdražování, které po USA potká i evropské regiony. Osm zemí (VB, Německo, Švýcarsko, Dánsko, Francie, Norsko, Itálie, Švédsko) dostane na výběr ze tří cenových variant. Standardní tarif s reklamami bude v Británii stát 5 liber (140 Kč) měsíčně; za standardní tarif bez reklam a za prémiový tarif si pak lidé připlatí (225 Kč, respektive 310 Kč). Pouze prémiová hladina přitom disponuje maximální kvalitou obrazu i zvuku, možností stahovat videa a sledovat je na čtyřech zařízeních najednou. Takové funkce přitom dodnes skýtalo jediné standardní předplatné.
Z Disney+ i Netflixu mizí stovky titulů. Z různých důvodů, některé ztráty zabolí
VOD30. 5. 2023
Z Disney+ i Netflixu mizí stovky titulů. Z různých důvodů, některé ztráty zabolí
Zbytku Evropy toto standardní předplatné zůstane, ale bude dražší. Ze 199 korun u nás poskočí na 239 Kč. To se týká i výhodnějšího ročního předplatného, které ze stávajících 1990 korun zdraží na 2390 korun. I když počet uživatelů a uživatelek po zdražení, k němuž dojde v průběhu listopadu a prosince, pravděpodobně klesne, u Disneyho počítají s tím, že i méně poctivě platících lidí zajistí větší profit. Chystají se tudíž po vzoru Netflixu zrušit sdílení hesel s jinými domácnostmi a omezit sledování na více zařízeních.
Dalším krokem by mělo být omezení či úplné stáhnutí platformy z jistých regionů, popřípadě menší důraz na regionální tvorbu. V ní vyniká opět Netflix, jemuž ze zemí jako Španělsko či Jižní Korea proudí globální seriálové fenomény (Hra na oliheň, Papírový dům). Disneymu se navzdory přívalu lokálních projektů tolik nedaří a některé zahraniční týmy či pobočky by se mohly rozpouštět.
To se dotkne také dabingu, který je pro mladší publikum u cizokrajných produkcí důležitý. Dabingová studia nedokázala množství natočeného obsahu pojmout a momentálně můžeme i u nás zapomenout, že české znění obdrží i něco jiného než dopředu očekávané a spíš na mládež cílené tituly.