Hollywoodská studia najímají experty na umělou inteligenci navzdory rozsáhlým stávkám

Hollywoodská studia najímají experty na umělou inteligenci navzdory rozsáhlým stávkám
Stvořitel | 20th Century Fox
„Máme tu zprávu pro pana Igera,“ zahájil Bryan Cranston (Perníkový táta) svou řeč na newyorské demonstraci 25. července. Oslovoval Boba Igera, výkonného ředitele společnosti Disney, jenž dříve nazval požadavky stávkujících pracovníků vůči studiím a producentské asociaci nereálnými. „Vím, že se na věci díváte odlišně. Neočekáváme, že nám porozumíte. Ale žádáme vás, abyste nás vyslechl a neignoroval skutečnost, že se v práci nenecháme nahradit roboty,“ pokračoval sedmašedesátiletý herec, jenž nedávno oznámil své plány na důchod.
Bryan Cranston
Bryan Cranston hovoří na demonstraci stávkující herecké asociace SAG-AFTRA na Times Square. | Getty Images
Cranston a další slavné tváře představují jen špičku tamní herecké pyramidy, která se slučuje pod aktuálně stávkující organizací SAG-AFTRA. Zatímco on si na příjmy stěžovat nemůže, jeho loajální postoj k méně etablovaným a nesrovnatelně hůř placeným kolegům a kolegyním svědčí o závažnosti situace. Vedle podfinancování se herci obávají, že studia vezmou jejich podobu a hlasy, jež díky AI posléze uchovají jako nevyčerpatelný zdroj hereckého výkonu. A to s minimálním nárokem na peněžní vyrovnání. Totéž platí pro scenáristky a scenáristy, jejichž strach z programů jako ChatGPT postupně narůstá.
Pro studia však jde o lákavou a levnější alternativu, která může navzdory absentujícímu lidskému aspektu udávat směr kinematografie. Každá větší společnost momentálně najímá experty, kteří jí mohou pomoci porozumět potenciálu nastupující technologie. Inzerátům v tomto směru dominuje právě Disney, jenž dle webu The Hollywood Reporter shání například „někoho, kdo má ambice posunout limity AI nástrojů a rozeznat hranici mezi hlasem dat a hlasem designérů, autorů a umělců“.
Daná pozice má být napojená na vývojáře z univerzit a jiných organizací za účelem „zhodnotit, adaptovat a začlenit nejnovější generativní AI“. Základní plat činí 180 tisíc dolarů (3 904 200 Kč) ročně, což spolu s patřičnými bonusy dokazuje, jak prestižní a důležité postavení AI ve studiovém systému zaujímá. Podobných poptávek Disney zveřejnil nejméně šest, přičemž není osamocený.
Bob Iger
Bob Iger na premiéře filmu Indiana Jones a nástroj osudu na festivalu v Cannes. | Getty Images
Netflix se poohlíží po produktovém manažerovi AI, jemuž slibuje až 900 tisíc dolarů ročně. Vedle toho nabízí práce se zaměřením na AI zejména v oblasti průzkumu trhu či videoher. To se týká i dalších velkých společností, jejichž divize produkují audiovizuální obsah, jako jsou Amazon, Apple nebo Sony. U poslední jmenované firmy shánějí inženýra se zaměřením na etiku AI, jenž se bude podílet na výzkumu a vývoji umělé inteligence, která „posílí představivost a kreativitu umělců a tvůrců po celém světě“. Plat činí 160 tisíc dolarů ročně.
Sony vyhlíží harmonickou spolupráci mezi AI a lidmi, ačkoli lidská role minimálně z kvantitativního hlediska v Hollywoodu oslabuje. U Disneyho nedávno propustili sedm tisíc zaměstanců a zaměstnankyň a utahování opasků dostihlo i Paramount, Warner Bros. Discovery či Amazon. AI je však v posledních měsících natolik žhavým tématem, že ho musí zohlednit každá ambiciózní společnost. A toho se herecké a scenáristické odbory obávají. Bob Iger minulý měsíc pro The Hollywood Reporter prohlásil, že „technologický pokrok nezastavíš“. Potvrdil rovněž, že AI u Disneyho rozhodně nehodlají přehlížet.
Budoucnost zčásti formovaná naprogramovaným myšlením bude možná utopičtější, než očekáváme. Momentálně se však pro stávkující a pro průmysl zásadní umělce a umělkyně jeví jako dystopie, čemuž najímání přeplácených expertů a slova aktuálního záporáka Boba Igera nepomáhají.