Jeden svět 2014 - Recenze: Ukrajina není bordel aneb Divé ženy - FEMENistky?

| Jeden svět 2014
Ocitáme se na sídlišti, kde většina těchto mladých aktivistek žije. Jsou krásné, přiměřeně vzdělané, soběstačné. O co jim vlastně jde? Dozvídáme se, že především o to, aby ženy přestaly být vnímány jako sexuální nástroje, aby se postavily mužské nadřazenosti, aby se nenechaly vykořisťovat, nenechaly se prodávat - od toho je také odvozen název dokumentu. Ukrajina není bordel, Ukrajinky nejsou prostitutky.

Trailer dokumentárního filmu Ukrajina není bordel:

Režisérka nás zavádí na různá místa, kde aktivistky hnutí FEMEN protestují. Blokují například vchod metra v čele s velmi korpulentní madam v tangách. Protesty jsou nenásilné, mají spíš formu happeningu. O nic tak zvláštního zase nejde. Do tuhého však začíná jít, když se rozhodnou protestovat uvnitř totalitního Běloruska, to jsou uneseny, mláceny, vyhoštěny, začíná jim být vyhrožováno. Film končí přípravou na protesty proti Euru 2012. To už se nad slečnami vznáší hrozba vězení. Začínají pochybovat o smyslu celého hnutí.
Ukrajina není bordel
| Jeden svět 2014
Režisérka též zpovídá zakladatele hnutí Viktora Sviatského. Ten se ve filmu prezentuje jako chlápek, který to sice všechno vede, ale má ve věcech celkem slušný zmatek, když se režisérka ptá, jaký má smysl "patriarchální organizace proti patriarchátu." Viktor se do svých odpovědí a duševních pochodů velmi slušně zamotá. Jde o nejvtipnější scénu snímku, vyvažuje atmosféru dokumentu, vybalancovává ho a nastoluje otázku, zda celá ta věc kolem FEMEN není jen jeden velký humbuk.
Režisérka točí svižně, film plyne jako voda, místy je střih poněkud zmatený,
Kitty Green
Režisérka filmu Kitty Green.
zvláště při snímání protestů, které díky tomu vypadají velmi neorganizovaně a chaoticky - působí to tak, že ženy někde vyběhnou, ukáží prsa, jsou odvlečeny a tím to všechno hasne - divák si pak logicky musí klást otázku, proč má hnutí tolik příznivců.
Hnutí FEMEN je dnes nejaktivněší v Paříži, ale v souvislosti s událostmi na Ukrajině se vrací na Krym, kde se přímo střetává s politikou, v níž jde do tuhého. Uvidíme, jak se to všechno bude vyvíjet. Putinův režim nemá pro tyto hrátky pochopení.