Recenze: Nezastavitelný (video)

Recenze: Nezastavitelný (video)
| 20th Century Fox
Denzel Washington, Chris Pine
| 20th Century Fox
Ta zápletka už vlastně nemůže být otřepanější, takže nikoho asi nepřekvapí, že vychází ze skutečné události. Díky chybě jednoho pitomce se vlak naložený nebezpečnou látkou (jak jinak) dostane na kolej a začne nabírat na rychlosti. V cestě mu stojí nejen blížící se ostrá zatáčka uprostřed města, kterou nemůže vybrat a tudíž hrozí vykolejení (samozřejmě) a exploze (protože tak to chodí, když máte vznětlivý náklad). Aby těch radostí nebylo málo, je na stejné koleji i vlak plný dětí (ty přece nemohou chybět!) a dvojice odvážných pracovníků drah, z nichž zkušenější jako jediný ví, jak "tu mrchu" zastavit (vážně jste čekali něco jiného?).

Popis děje se úmyslně nese v ironickém tónu, protože tolik žánrových klišé se v jednom filmu vidí málokdy. Naprosto každá škatulka, která vás s podobným typem hrdinského příběhu napadne, je vrchovatě naplněna. Pokud se vám tedy protáčí panenky již ze samotného popisu děje, nemá smysl, abyste Nezastavitelnému věnovali pozornost. S největší pravděpodobností vás totiž bude ohromně štvát.
Denzel Washington
| 20th Century Fox
Ledaže! vám podobně otrocké vyplnění šablony nevadí, pokud je vše technicky naprosto precizně prezentované. Režisér Tony Scott, zkušený akční harcovník, který byl pro průšvihovém Dominu donucen k umírnění svého epileptického stylu (zda je to dobře, či ne, nechám na vás) přináší velmi nadstandardní adrenalinový výplach, ve kterém se nehraje na emoce, zázemí postav, či nějaké politické ambice ze strany drah (ačkoli to vše je samozřejmě lehce zastoupeno). Klíčový je vlak, který dravě uhání po železnici, demoluje vše, co mu přijde do cesty a nedá se zastavit. Scott si vzal rozzuřenou mašinu jako hlavního hrdinu a charismatickou dvojici Washington/Pine dosadil coby důstojné protivníky.
Denzel Washington
| 20th Century Fox
Po dlouhé době má fanoušek fyzické akce možnost přijít si na své. Nezastavitelný není o nějaké změti pixelů. Místo toho přichází čistý adrenalin plný očividně nepřikrášlených kaskadérských eskapád, postavený na rychlosti a ubíhajícím čase. Označení „Nebezpečná rychlost na kolejích“ není vůbec mimo mísu, jakkoli má Nezastavitelný méně zajímavé postavy i přímočařejší děj. Pokud jde o zrychlený tep, který především ve finální třicetiminutovce atakuje infarktovou hranici, je Nezastavitelný dostmožná prvním akčňákem, který na styl Nebezpečné rychlosti důstojně navazuje.

Film o filmu:

O nesporných kvalitách poctivě odvedené práce svědčí i fakt, že se stal Nezastavitelný v zámoří jedním z nejlépe hodnocených akčních filmů posledních let. Komerčně ale bohužel nezáří (současných 167 milionů dolarů celosvětově je pořád velmi málo na rozpočet 100 milionů), díky čemuž jsme se filmu nedočkali v českých kinech. Je to jednoznačná škoda.
Hodnocení: 80%