Opičí král: Ne tak docela dotažený hravý akční animák

Opičí král | Netflix
Opičí král
Opičí král
  • Netflix
61%
Ve světě vládne rovnováha nastolená moudrým a pečujícím Buddhou. Dohlíží na celý vesmír, starost o nebesa přenechal bohům, na Zemi vládnou démoni a vodám draci. Vše fungovalo, než se z magického kamene zrodil jeden potížista. Opičák neměl na světě nikoho a nic, ostatní opice z džungle v níž žil, si ho držely od těla a všichni mu od počátku říkali, jak moc je nicotný a že nikdy nic nedokáže.
Jenže v jeho povaze nebylo se vzdávat. Rozhodl se, že porazí démona unášejícího malé opice a sežene si na to zbraň. Skočil do hlubin oceánu a vynořil se s magickou tyčí. S její pomocí byl neporazitelný, a tak si dal za cíl zničit sto démonů. Pak si ho konečně bohové všimnou a dají mu dar nesmrtelnosti. Protože pouze nesmrtelní mohou žít nesvázáni pravidly světa, kterými se Opičák se nikdy řídit nechtěl a neuměl. Jenže zapomněl, že jeho tyč kdysi někomu patřila, že ji ten dotyčný bude chtít zpět a že bohové věčný život jen tak nerozdávají. Opičák se tak o svou nesmrtelnost bude muset poprat se samotným peklem i nebem a pomáhat mu v tom bude Lin, dívka snažící se zachránit svou vesnici a rodinu před zničením...
Opičí král: trailer | Netflix
Opičí král je určený pro děti od sedmi let, potěší ale celou rodinu. Je to zábavná dynamická podívaná, která odkazuje na tradiční akční asijské snímky. Choreografie scén vycházejí z bojových umění, létá se tu, kope, skáče, běhá po střechách atd. Na plátně se neustále něco děje, nechybí vtipné momenty a hlášky, které rozesmějí ve správnou chvíli. A je jedno, že je to většinou tou již obehranou formou, kdy hrdina například kopne do kokosu a sestřelí kolem letícího ptáčka.
V tomto případě to však funguje a do příběhu namyšleného a bezohledného Opičáka pasuje. Co mě ale zaujalo na daných bojových scénách, byla hudba. Tvrdá metalová hudba od čínské folk metalové skupiny Voodoo Kungfu míchající metal s prvky tibetské a mongolské hudby za využití mongolského hrdelního zpěvu a hudebních nástrojů jako morin khurr. Podobný styl hudby například hraje i nyní poměrně populární mongolská skupina The Hu.
Opičí král
Opičí král | Netflix
Příběh Opičáka a dívky Lin vychází z čínské mytologie a filosofie a dává nejen nahlédnout do světa zlých démonů pojídajících malé opice i lidské děti, ale i do Pekla a jeho sálu se svitky života a do Nebe s Nefritovým palácem. A nechybí ani bohové Yama, Wangmu a samotný Buddha.
Škoda jen, že tato pasáž není tak propracovaná jak by měla být. Opičák s Lin stále plní jeden úkol za druhým a blíží se svému vysněnému cíli, jenže jejich snaze chybí hlubší přesah. Již při Opičákově narození ho chtěl Nefritový král zničit, Buddha ho zastavil s tím, že je velmi důležitou bytostí s vlastní cestou. Po celou dobu filmu ale nezjistíme, co tím myslí. Chybí lepší vysvětlení Opičákova původu. Kde se vzal, proč se zrodil z kamene a jaký má jeho život smysl?
Celý film jen s něčím bojuje, nezajímá ho nic než on sám a na konci chybí lekce, kterou by měl dostat. V nitru touží po přijetí a lásce, ale jakmile ji konečně najde, bohové mu ji vezmou a přijde trest. Ovšem takový, po jehož předčasném uplynutí se v Opičím králi nepohnul ani chlup, natož svědomí. A to ani nemluvím o tom, že konec snímku je díky tomu až příliš otevřený a jednoznačně si říká o pokračování.
Opičí král
Opičí král | Netflix
Výsledný dojem snímku je podobný jízdě na horské dráze, neustále se hýbete, ječíte, smějete a pak to najednou skončí a vy kromě té zábavy v sobě již nic nemáte, protože tam nic navíc zkrátka není. Hlubší ponor do postav nebo samotných čínských legend by snímku prospěl, stejně jako pořádné ponaučení. V dané podobě tak totiž z Opičího krále vyplývá, že když budete drzí jako opice a dostane se vám do ruky magická tyčka, můžete cokoli.
Občas sice vyfásnete domácí vězení, ale když vás budou potřebovat, zase vás z něj pustí a můžete být nesnesitelní dál. Ti, kterým na vás záleželo, už dávno zemřeli, takže není proč se trápit. A to asi není ten hlavní vzkaz, který by měl příběh publiku sdělit.
70%
Opičí král je akcí nabitá rodinná podívaná. Hodina a půl uteče jako nic a upovídaný chlupatý hrdina debatující se svou tyčí bude bavit i ty nejmenší. Animace je moc pěkná a detailně propracovaná. Výšivky na Opičákově zbroji jsou plastické, z oblečení lezou nitě a i jeho zbroj vypadá jako opravdu vykrajovaná z kůže. Samozřejmě se rozsahem nemůže rovnat projektům velkých animačních studií, ale nemá se za co stydět a byla radost se na ni koukat.
Martina „Miňonka“ Krejzlová
Martina „Miňonka“ Krejzlová