Rosamunde Pilcher potkává bondovky. Akční komedie Ghosted je ostuda s hvězdným obsazením

Rosamunde Pilcher potkává bondovky. Akční komedie Ghosted  je ostuda s hvězdným obsazením
Ghosted | Apple TV+
V Ghosted jsou skoro každý dialog, zvrat a image postav tak šablonovité, šustící papírem a žánrovými příručkami, že zamýšlená metafora o vztahu dvou zcela odlišných lidí úplně zaniká vedle laviny klišé a nerealistických scén. A to i na poměry špionážních filmů.
Ghosted
Ghosted
60%

Obrácení rolí na dobrou zábavu nestačí

Myšlenka obrátit zavedenou formuli, kdy na pohled křehká Sadie (Armas) vystupuje jako ženský Ethan Hunt a osvalený „Captain America“ Cole (Evans) sotva vyběhne schody, přitom nezní marně. Nikoli novátorsky, neboť minimálně komiksové filmy už delší dobu propagují ženské akční hrdinky, ale pořád svěže v porovnání s generickými chlapskými akčňáky. Scenáristé Deadpoola Rhett Reese a Paul Wernick ovšem v případě Ghosted spíš parodují, tudíž pokroková femininita vyznívá naivně a příběh je podobnou vymývárnou mozku jako netflixovské Red Notice.
Ghosted
Prvních patnáct minut vypadá, jako kdyby natáčení navštívil duch Rosamunde Pilcher a postavám našeptával melodramatické fráze. Některé křečovité dialogy by se herci styděli odříkávat i na besídce v mateřské školce. Nezbývá než žasnout, jak si tvůrci představují sexuální chemii mezi dvěma lidmi, kteří vypadli z titulek módních časopisů. Cole a Sadie se překvapivě nepřestěhují k jezeru a nekrmí srnky při západu slunce. Tajuplná žena přestane usedlému farmáři reagovat na zprávy a on tedy využívá toho, že si v její kabelce zapomněl inhalátor opatřený sledovacím čipem. Díky němu zjistí, že Sadie je v Londýně, kam za ní vyráží a padá do zajetí teroristů, kteří ho považují za proslulého agenta Taxmana.
Jeho badass partnerka jej nenechá ve štychu a společně čelí zločineckému syndikátu pod vedením Francouze Levequea (Adrien Brody), jenž prahne po přístupových kódech ke kufříku ukrývajícímu ničivou zbraň. Domnívá se, že kódy zná právě zmatený Cole. Evans, jenž si odlišnou roli maminčina mazánka užívá, se drží sukně své zachránkyně a neustále jí předhazuje výčitky ohledně jejich nadějně klíčícího vztahu. Zatímco Sadie se musí soustředit na misi a upřednostňovat ji před osobními vrtochy, pro Colea je naháněná s teroristy hlavně romanticky motivovanou akcí.
Humor je postavený na jejich vyostřené komunikaci, kdy se každý dialog o špionážní misi nevyhnutelně převrátí do osobního handrkování. „Vy dva byste si měli někam zalézt,“ postupně řeknou rozhádané dvojici lovci odměn, záporáci i agenti CIA. Příběh se ustálí na akční buddy komedii, v níž si oba protagonisté musí urovnat osobní hodnoty, aby spolu mohli vycházet. A zachránit při tom svět a tedy i vlastní rodinu, což Coleovi poskytne rozhodující motivaci a CIA začne pomáhat dobrovolně.

Od všeho trochu

Pořád však nezmizí dojem, že sledujeme několik různých filmů najednou. Přeslazená romantika se vyvine v Mission: Impossible, zběsilá honička v autobusu na pokraji útesu připomene Dobyvatele ztracené archy i na úrovni jednotlivých záběrů, na pár minut ožije koncept Šesti dní, sedmi nocí a drahé netflixovské produkce vidíme v přívalu cameo rolí. Dočkáme se mimo jiné Ryana Reynoldse, jenž na minutku rozjede komickou show přímo uprostřed závěrečné přestřelky.
Ghosted
Ghosted | Apple TV+
Náladu Pravdivých lží se daří navodit jen zřídka a pouze málo hlášek se chytne tak, abychom si na ně druhý den vzpomněli. Přitom kdyby si scenáristé dali práci jako v Deadpoolovi a odvázali se s mládeži nepřístupnými gagy, možná mohl vzniknout malý kult. Ghosted působí jako prostředník mezi vážnou žánrovkou a Austinem Powersem, přičemž v popředí je romantický vztah, který se naplňuje zcela očekávatelně. Stejně jako Fletcherova režie, jíž schází jakékoli překvapivé a nestandardní řešení, nebo vystupování Brodyho zloducha, jenž je pro samou chladnokrevnost k smíchu.
Alespoň že ve finále se tvůrci utrhli ze řetězu a rychlý sled smrtelně vážného vyjednávání s padouchy, videoklipového nástupu sexy oblečené Armas a přestřelky v luxusní restauraci ve vyhlídkové věži, která stále rychleji rotuje nad blikajícím městem, mají ten pravý „guilty pleasure“ náboj. Nemluvě o momentu, kdy online cena na hlavu záporáka zvedne ze židlí tucet lovců odměn a s nadhledem tvarovaný svět náhle parafrázuje Johna Wicka. Na druhou stranu tak činí i v akčních scénách, v nichž nepřátelské střely pro hrdiny evidentně nepředstavují žádné riziko a neprorazí ani čelní sklo rozsypaného autobusu.
Ghosted je ten nejtypičtější zástupce přeplácaného streamovacího blockbusteru, který chce pojmout všechno možné, aby co nejvíc zatraktivnil triviální zápletku těžící z humoru a z obrácení tradičních rolí. Občas se to daří hlavně díky Evansovi a zběsilému tempu, Armas možná nic nekazí, avšak mnohem víc jí seděla zranitelná Marylin v Blondýnce než tahle drsňácká póza. Působí nepřesvědčivě a strojeně jako celý film, který svůj velký rozpočet (přesnou sumu neznáme) utopil v ošklivé a nenápadité stylizaci. Jestli to všechno mělo být jen podobenství o tom, jak těžké je pro dva katalogově krásné lidi najít spřízněnou duši, mohl si Apple ty miliony dolarů a šílený generický plakát klidně odpustit. O moc bychom nepřišli.
45%
Apple TV se tímto počinem vyrovnává blockbusterové produkci Netflixu a profláklou hereckou dvojici namáčí do nesourodé akční komedie, v níž je romantika stejně chabá jako následování špionážních formulí. Ghosted se hodí leda pro odpočinkové odpoledne, za měsíc už po něm ani pes neštěkne.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka

Základní instinkt obsahuje vraždící lesby, litry spermatu a vtipy na úkor Hollywoodu