Recenze: Šerifská hvězda – minisérie, která mohla být událostí roku

Šerifská hvězda | Kudos Film and Television
Příběh samotný má potenciál hodný románové ságy, z níž scenárista Rowan Joffe (28 dní poté) poskládal deset zhruba 45 minutových dílů.

Hlavní postavou je šerif Jim Worth (Tim Roth), který se s rodinou přesunul z Londýna do kanadské provincie Alberta. Jde, jak se brzy dozvídáme, o policistu v protialkoholní léčebné kůře, momentálně slaví dva roky bez kapky alkoholu. Co ho k návyku na lihoviny přivedlo, nás pochopitelně zajímá a pochopitelně nám to tvůrci neprozradí, protože každé tajemství má svůj čas a s ním se v tomto seriálu pracuje s přesností vyhlášeného švýcarského hodinářství. Zhruba až po čtvrté epizodě se divákovi začne zvolna rozkrývat to, co bylo buď zcela skryto nebo pouze naznačeno a co nabízí odlišnou perspektivu na vše, co jsme doposud viděli. To, co bylo jasné, se náhle relativizuje a ponechává se prostor pro divákův osobní soud, který se vzhledem k odlišné životní zkušenosti bude značně lišit.
Tim Roth
| Kudos Film and Television
Pokud je poetika Šerifské hvězdy přirovnávána k ikonickému Fargu, tedy jeho seriálové odnoži, pak je třeba toto přirovnání specifikovat. V rovině morálních a vztahových dilemat je mnohem propracovanější, k Fargu má blízko mírou sarkasmu a znázorněného násilí, brutalitou, která občas nečekaně a skutečně bez ohledů vyhřezne, nikoli pro efekt, ale jako nezbytná ilustrace přetlaku, který se odehrává v nitru hlavní postavy. Naopak za Fargem zaostává v důslednosti zvolené poetiky. Některé scény (především související s postavami z indiánské komunity a také z poněkud karikaturně pojaté a v příběhu velmi důležité postavy šéfa bezpečnosti olejářské společnosti) působí jako z jiného seriálu, jako by byly včleněné do precizního scénáře improvizovaně a tím vytvářejí dojem nekompaktnosti. To je, odhaduji, daň za rozhodnutí nechat  deseti dílný projekt režírovat šesti režiséry.
Do městečka obklopeného divočinou přichází Jim Worth s manželkou Angelou (Genevieve O´Reilly), pětiletým synem Peteyem a dcerou Annou (Abigail Lawrie). V městečku se až donedávný klid mění s příchodem velké olejářské firmy Northstream Oil. Ačkoli to vypadá, že Jim bude v pracovní době chodit na ryby, příliv nové pracovní síly je i přílivem problémů. Ba co hůř, Jima doženou i stíny minulosti ztělesněné trojicí mužů, jejichž cílem je zjevně sprovodit Jima ze světa, nicméně motivace zůstane dlouho skrytá. Expozice celé série nás postaví před situaci, v níž je Jim s rodinou vystaven útoku, jehož strašlivé následky pak leccos o představě poklidného rehabilitačního pracovního pobytu v Kanadě obrací na hlavu.
recenze-serifska-hvezda-miniserie-ktera-mohla-byt-udalosti-roku
Z trojice pronásledovatelů je nezpochybnitelně nejzajímavější postava Whiteyho (Oliver Coopersmith), zpočátku působícího jako vraždící psychopatické monstrum s tváří dospívajícího chlapce. Zpočátku se zdá, že trpí řadou psychických poruch a pronásledování Jima a jeho rodiny je až děsivě obsesivní. Akce této trojice vyvolá v šerifovi divákem tušené démony a návrat k bezedné láhvi whiskey. Čím blíže konci série, tím více se nám v celkovém obraze příběhu odhaluje původní a skrytá malba související s Jimovou minulostí. A posouvá také náš prožitek na mnohem vyšší level.
Vizualita scenérie Alberty je zúročena možná maličko monotónně, ale bylo by chybou jí nevyužít. Prázdnota silnic vinoucích se rovinami nebo naopak vlnami kopcovitých lesů, při čemž krajině vévodí a jako by jí oddělují od okolního světa ostré vrcholy nedalekých hor, vytvářejí v příběhu Šerifské hvězdy sugestivní atmosferický rámec. Seriál provází i skvělá minimalisticky pojatá hudba (Adrian Corker).
Úspěch Šerifské hvězdy ovšem stojí z podstatné části na výkonu hlavního představitele. A Tim Roth je v nejlepší formě. Herec, který v druhé polovině 80. let přesídlil z Londýna do Los Angeles, protože ho otravovala politika premiérky Margareth Thatcher, nezapomněl svůj britský akcent, což pro roli Jima Wortha bylo nikoli žádoucí, ale zcela nezbytné. Chemie mezi ním a zbytkem rodiny, především dcerou, je bezchybná, hněv a bolest umí prodat tak, že nevíme, jestli s ním soucítit nebo ho nesnášet. Je to on, kdo do značné míry lepí a látuje to, co jinde v příběhu působí značně nekonzistentně, rušivě. Vhled do jeho nitra, které je odrazem i nám známým démonům, světa nenaplněných slibů a opakujících se lží, chybných rozhodnutí a nepochopení, to Šerifskou hvězdu posouvá mezi nadprůměrná díla.
Hodnocení: 75%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE