Francouzská akční krimi AKA chce být jako Muž v ohni, ale jen výhružně doutná

Francouzská akční krimi AKA chce být jako Muž v ohni, ale jen výhružně doutná
AKA | Netflix
Třiačtyřicetiletý Alban Lenoir je bývalý kaskadér, který pracoval třeba na klasickém akčním thrilleru z produkce Luca Bessona 96 hodin nebo na filmu Agent na útěku. Herectví se věnuje od roku 2004, kdy debutoval v krimi Krvavý prachy a od té doby se objevil ve vedlejších i hlavních rolích francouzských žánrovek. V posledních letech pracuje na kariéře akční hvězdy. AKA vznikl ve stejné produkci jako celkem dobře přijatý diptych automobilových akčních filmů Ztracená kulka a Ztracená kulka 2. V novém filmu se nicméně zdá, jako by Lenoir opravdu ztratil obě kulky a teď po nich jen dvě hodiny zádumčivě smutní.
AKA
AKA
65%
Alban Lenoir
Alban Lenoir

Herec

Jestli totiž vůbec něco předvádí, tak to, že dokáže zahrát „silného, tichého typa“ tak důsledně, že je rezistentní vůči jakýmkoli emocím v jakékoli situaci. Veškeré snahy scénáře hlavního hrdinu aspoň trochu polidštit, ať už interakcí s citově zanedbávaným mafiánským synkem, nebo třeba tím, že ho při odpočinku ruší jeho šéf přes herní konzoli, vycházejí naprázdno. Agent Adam jako by nepotřeboval nic vyjadřovat, protože všechno za něj říká jeho tělo. Na jednu stranu vypracované jako perfektní vražedný nástroj, na druhou poznamenané nejrůznějšími „bojovými poškozeními“, od průstřelů po podlitiny a další následky pěstních soubojů. Obojí totiž dává celkem na odiv.
Podobně jako Adama bychom mohli popsat i celý film. Je to zasmušilá, málomluvná, drsňácká macho záležitost s občasnými výbuchy násilí. Zároveň jí však chybí něco, co povyšovalo třeba zmíněného Muže v ohni – výraznější styl. Film Tonyho Scotta byl horečnatá, freneticky stříhaná přehlídka sytými barvami a sluncem rozzářených výjevů odrážející rozžhavený stav hlavního hrdiny. AKA má naproti tomu vyšisovaný obraz, který nás provádí po ušmudlaných urbánních prostorách, jimiž se pohybují stejně nevlídné lidské postavy. I to je samozřejmě nějaká stylizace – její problém je ovšem v tom, že už ji nějakých pár let využívá každé druhé akční béčko. A právě z téhle kategorie se AKA bezúspěšně snaží vymanit.
Muž v ohni
Muž v ohni
76%
AKA (2023)
AKA (2023) | Netflix
Ztracené kulky měly oproti Lenoirově novince dvě výhody. Jednak trvaly kolem devadesáti minut, což je na daný žánr snesitelná stopáž. Druhou pak to, že v nich čas od času hodně efektně bourala auta. Pořád to nevydalo na víc než na solidní průměr, ale bylo to lepší než 122 minut trvající AKA. Akčních scén ve filmu není mnoho, což je škoda, protože když už se nějaká objeví, je znát, že tvůrci umí z mála vytěžit maximum. Akce však rozhodně není nijak zvlášť dechberoucí. Většinou sledujeme přestřelky a občas celkem komorní souboje beze zbraně. Dané scény jsou ale občas snímané nápaditými způsoby. Jeden souboj vidíme pohledem statické průmyslové kamery se špatným obrazem, přestřelku během úniku z hnízda zločinců autem zase jakoby z pohledu bočního zrcátka.
Jestliže akční scény filmu jsou úsporné, avšak efektivní, pro vyprávění bohužel platí pravý opak. Lenoir, který napsal scénář společně s režisérem Morganem S. Dalibertem, do děje kromě traumatizovaného hrdiny, jenž pracuje v utajení ve zločinecké bandě, implantoval zmíněné scény. Protagonista v nich navazuje vztahy s dětmi mafiánského bosse a rozvíjí se také zápletka s hledaným teroristou, která má nadto ještě politické konspirační pozadí. 
AKA (2023)
AKA (2023) | Netflix
Všechny tyto motivy jsou pro jednoduchý akční thriller trochu moc. Skoro to vypadá, že jediný smysl spočívá v tom, aby filmu dodaly zdání serióznosti. Jenže scéna, kde omláceně vypadající a totálně bezvýrazný Adam dává kápovu synovi k narozeninám boxovací pytel, asi dojme málokoho. A polopatický monolog domnělého teroristy o tom, jak Západ vykořisťuje neprivilegované země, také nejspíš nezanechá hlubší dojem.
Kromě Lenoira tu ve vedlejší roli zločineckého bosse vystupuje bývalý fotbalista Eric Cantona, který nicméně od konce sportovní kariéry hrál zhruba ve třiceti filmech. Tentokrát dostal celkem jednoduchý, jednorozměrný, sedavý part stoického mafiánského vůdce vyzařujícího hrozivou auru, se kterým se vyrovnal důstojně, ale také zcela zapomenutelně.
Eric Cantona
Eric Cantona

Herec

Sledování AKA není úplně ztracený čas, zvlášť pro ty, kdo ho chtějí ztrácet s béčkovými akčními thrillery. Zároveň se na něm těžko hledá něco, čím vybočuje z šedivého průměru mezinárodní akční nabídky Netflixu.
55%
Bývalý kaskadér Alban Lenoir z filmů o Ztracených kulkách v tomhle béčkovém akčnáku z Francie ukázal, že umí být „silný tichý typ“ až na dřeň. Kromě pár obstojných akčních scén se však AKA utápí v úmorně vyšisované, zádumčivé vážnosti. Nezbývá než doufat, že Lenoir Ztracené kulky zase brzo najde.
Antonín Tesař
Antonín Tesař

Kinolog: „Zítra se bude souložit všude.“ Je seriál Volha tak vulgární, že nepatří na ČT?
Ostatní30. 4. 2023
Kinolog: „Zítra se bude souložit všude.“ Je seriál Volha tak vulgární, že nepatří na ČT?