Josef Mysliveček ve stínu Jana Žižky? Výpravné historické drama o vlivném českém skladateli by nemělo zapadnout
Il Boemo | Pilot Film
Mainstreamovým tahákem letošní tuzemské kinematografické sezóny bude zcela jistě Jan Žižka režiséra a producenta Petra Jákla mladšího, který vstoupí do distribuce 8. září. Neměli bychom ale zapomínat na jiný filmový projekt, taktéž popularizující výrazného Čecha našich dějin, skladatele Josefa Myslivečka. Tvůrci historického snímku Il Boemo, který vstoupí do kin 20. října, představili první upoutávku.
Teaser: Il Boemo
Il Boemo: Teaser
Operní skladatel Josef Mysliveček se narodil roku 1737 v Praze a zemřel v bídě a zcela zapomenutý v italském Římě o 43 let později. Přitom byl váženým skladatelem, jehož dílo ovlivnilo například Wolfganga Amadea Mozarta. V historickém filmu režiséra a scenáristy Petra Václava ztvárnil Myslivečka herec a zpěvák Vojtěch Dyk. Upoutávka snímku, který se natáčel italsky v České republice a v Itálii, měla premiéru na letošním hudebním festivalu Smetanova Litomyšl.
Il Boemo | Richard Hodonický
Hlavní dějovou linkou filmu by dle tvůrců měl být konflikt a odhodlání mladého Myslivečka, který se vzepřel rodinnému údělu pracovat jako mlynář a šel za svým snem stát se hudebním skladatelem. Talent ho dovedl až do Itálie, kde zaznamenal slávu a později i tragický pád. „Mysliveček byl nejen vynikající skladatel, ale především skvělý psycholog a dramaturg. Výborně dokázal svou hudbou podtrhnout konflikty postav, zprostředkovat skutečně silné emoce a dilemata protagonistů. Myslím si, že Mozartova fascinace Myslivečkem pramenila právě z obdivu k jeho dramatickému talentu,“ popisuje svého filmového hrdinu režisér Petr Václav.
Il Boemo | Pilot Film
Na historickém filmu Il Boemo se v nesnadných covidových letech podílel mezinárodní štáb, jehož složení dodalo prvním záběrům mimořádnou vizualitu, dynamiku a emoce. Kromě Vojtěcha Dyka v titulní úloze se ve snímku představí řada současných operních hvězd. Jsou mezi nimi sopranistka Simona Šaturová či francouzský kontratenor Philippe Jaroussky.
Kamera Diega Romera a svícení dosáhlo toho, že by člověk doslova kterékoli políčko rád převedl do velkoformátové nástěnné fotografie. Režisér a scenárista Petr Václav (Český lev za nejlepší režii a scénář dramatu Cesta ven) se spolu s producentem Janem Macolou (Český lev za Cesta ven a Normální autistický film) pustil do mimořádně ambiciózního díla, jehož rozpočet činil 120 milionů korun, a bedlivě se řešil každý detail (znalci a vyznavači klasické hudby nepřesnosti poznají a vytknou). O dobovou hudbu se postaral Václav Luks a specialisté na historickou klasiku Collegium 1704. Podobný projekt u nás v rámci celovečerní filmové tvorby v obdobném rozsahu, důkladnosti a specifičnosti ještě nikdy nevznikl.