Blu-Ray drobky: Bourneův odkaz přináší na obrazovky solidní řemeslo (Recenze)

Bourneův odkaz
blu-ray-drobky-bourneuv-odkaz-recenze
FILM - 65%
Když Matt Damon a Paul Greengrass dali sérii o agentu Bourneovi vale, nabízelo se mnoho variant. Tvůrci přesto překvapili, když se rozhodli názvem dále těžit ze známé značky, přestože se slavný agent ve filmu ani na minutku neobjeví. Smělý tah, ale vzhledem ke koncepci filmu nakonec celkem logický. Bourne zde působí jako hybná síla událostí. Thorovo kladivo, díky němuž se svět otřásl a nyní je třeba sčítat ztráty. Hlavní postavou čtyřky se tak stává - navzdory přítomnosti Aarona Crosse (Jeremy Renner) – samotná agentura, která vojáky stvořila. Ona má průšvih. Ona musí omezit škody na minimum. A musí to udělat rychle.
Rennerův Cross je typickým příkladem vzdorovitého „náhodného hrdiny“, který se odmítá smířit se svým osudem. Přestože jde de facto o supervojáka, nepůsobí myšlenka geneticky upravených bojovníků směšně ani nepatřičně. Do světa, v němž nás původně provázel Bourne, hladce zapadne.
Háček je v tom, že film de facto nepřináší nic nového. Variuje osvědčené postupy, využívá chytlavých akčních zkratek a snaží se dodat pocit naléhavosti zápletkou o problému, který může přerůst do celosvětového měřítka. Režisér Tony Gilroy bohužel není zkušený žánrový matador, díky čemuž je akce „pouze“ adekvátní (přitom třeba naháněčka končící na motorkách mohla být přímo úžasná) a i dějově tu nic nového není.
Bourneův odkaz (2012) na jedné straně úspěšně rozmělňuje pocit z pouhé nastavované kaše (rozhodně je o čem vyprávět), na té druhé ale postrádá vlastní rukopis a hlavně filmový look. Akce je solidní, lokace rozmanité, ale pořád mi to přišlo jako trošičku velkolepější pilot nějakého připravovaného seriálu. Pokud bych měl misi Aarona Crosse srovnávat třeba s tím, co na obrazovkách svého času předváděl Jack Bauer, agent PTO na body jasně vede. A teď si představte, o kolik asi Cross prohrává s původní trilogií.

OBRAZ A ZVUK - 90%
I přes můj povzdech nad akcí a celkovou „televizní“ strukturou příběhu, je bez debat, že z technického hlediska jde o podívanou do kin. Obraz je téměř perfektní a dává naplno vyniknout práci kameramana Roberta Elswita. Poměrně náročný úvod v zasněžené prázdnotě, kde se Cross utká z vlky, je bez sebemenších výkyvů. Černá, pravda, není po celý film úplně ideální, ale to je spíše otázka samotného natočeného materiálů. Oslní především detaily, kde byste nenašli chybičku ani pod lupou. Zvuk svou „misi“ neplní o nic hůře. Originál DTS-HD 5.1 je působivý a bez problému vás vtáhne do každé scény. 5.1. dabing patří k tomu lepšímu a i hlasově filmu nedělá žádnou ostudu.
BONUSY - 70%
Bournův odkaz vznikal s tím, že půjde o hit (což se povedlo vyplnit tak z půli), takže studio na bonusech nešetřilo. Nechybí série vystřižených scén s volitelným komentářem režiséra a kameramana, tuna dokumentů z natáčení a audiokomentář u filmu. Komentáře jsou tradičně, jak už bývá u Universalu zvykem, bez české podpory, vše ostatní ale titulky obsahuje. Obsahově nejde o vyložené hody, nudit se ale při projíždění bonusů nebudete. A sběratelé nepochybně ocení krásnou STEELBOOK variantu:
blu-ray-drobky-bourneuv-odkaz-recenze-1
CELEK - 80%
Bourneův odkaz má v sobě hodně dobrého a přestože ho nelze zařadit mezi elitu žánru, kam k jeho smůle původní trilogie patří, nelze mu upřít post solidně odvedeného řemesla. Fanoušci dostanou za své peníze edici ve výborné technické kvalitě a s otitulkovanými bonusy. Dobré řemeslo.
Obraz: 1080p 2.35:1, Zvuk: DTS HD Master Audio 5.1 anglicky, DTS 5.1: česky, Běžná cena s DPH: 499 Kč, STEELBOOK varianta: 599 Kč
Blu-ray film Bourneův odkaz koupíte s internetovou slevou na e-shopu www.filmarena.cz. Za zapůjčení disku k recenzi obchodu děkujeme.