Recenze: Jack Reacher: Poslední výstřel - přešlap, který si Cruise za rámeček nedá

Jack Reacher: Poslední výstřel
Tom Cruise
Jack Reacher: Poslední výstřel
Divák má oproti Reacherovi tu výhodu, že narozdíl od něj od začátku ví, že to opravdu BYLO jinak, neboť film začíná scénou, ve které celou sniperskou akci vidíme, včetně jejího pachatele (což není onen posléze obviněný)! Tudíž je pro nás značná část první poloviny filmu zcela prosta jakéhokoliv napětí. Toto je ale jen jedno z velmi bizarních tvůrčích rozhodnutí, kterých je tento film plný.
Na první pohled jde o stylizovaný thrillerový "fast food", který si přečtete o víkendu a pak na něj zapomenete (to soudím podle filmu, knihu jsem překvapivě nečetl). Autor si nedělá příliš hlavu s logikou děje a spíš mu jde o vykreslení postavy drsného podivína Jacka Reachera.
Jack Reacher: Poslední výstřel
Kdyby mi někdo slovně popsal, co a jak Jack Reacher dělá, tak bych si v jeho roli představil Mickeyho Rourkea, Rona Perlmana nebo Sylvestera Stalloneho. Prostě někoho, kdo je zavalitý chladnokrevný hromotluk, zjizvený, s křivým ksichtem, suchými hláškami, a vystrašujícnější než slůně. Jack Reacher nepředvádí v celém filmu žádné akční scény, s výjimkou dvou krátkých rvaček a jedné automobilové honičky v noci (takže toho není moc vidět). Není to ninja, ale spíš parní válec. Kdyby mi někdo tvrdil, že ho bude hrát Tom Cruise, připadalo by mi to jako tak absurdní vtip, že bych se ani nesmál. Jeho obsazení do této role je nejbizarnější castingové rozhodnutí od... od všech castingových rozhodnutí ve filmu Super Mario Bros. (1993).
Možná to nějak vzdáleně souvisí s tím, že Tom Cruise je producentem Jacka Reachera...
Takže Tom Cruise říká suché hlášky a snaží se být cool motherfucker, přičemž se tváří úplně jako v Top Gunu (1986). Ano, Cruise hrál kvalitního nemilosrdného zabijáka v Collateralu (2004), takže je schopen dobrého hereckého zabijáckého výkonu, ale v tomto filmu ho rozhodně nepředvádí.

Trailer (CZ titulky):

Vlastně je dost zajímavé, jak strašné jsou herecké výkony všech zúčastněných v Jacku Reacherovi (2012), včetně lidí jako Robert Duvall. I v této kolonce nás ale čeká neuvěřitelné překvapení, totiž Werner Herzog v roli hlavního padoucha (o kterém se mimochodem do konce filmu nedozvíme, kdo to vlastně je a proč to všechno dělal)! Werner Herzog, slavný režisér šílených artfilmů, dokumentů a filmů s Nicolasem Cagem, se ve všech scénách tváří zavile, má falešné slepé oko a mluví svým typickým hlasem, takže je hrozně legrační.
Tom Cruise
| BontonFilm
Kdybych věděl, že tento film režíroval Werner Herzog, asi bych byl náchylný teorii, že jde o sofistikovanou poloparodii (podobně jako jeho Špatnej polda / 2009). Vzhledem k tomu, že ho režíroval jakýsi neznámý polodebutant (který má režírovat také příští Mission: Impossible!), kloním se k teorii, že prostě jenom vůbec neumí režírovat a psát scénáře (měl na starosti obojí), Cruiseovi to nedošlo, nebo je příliš velký Thetan na to, aby mu to došlo, a nikdo jiný se ho na to neodvážil upozornit.
Takže ve filmu zůstalo několik naprosto WTF scén, jako je například ta, kdy Jacka přepadnou dva zabijáci, uvedou ho téměř do bezvědomí ránou do hlavy, ale když ho následně chtějí dorazit, jsou tak horliví, že přitom omylem pomlátí jeden druhého, Jack se stačí vzpamatovat a dorazí je. To velmi připomínalo podobný konspirační thriller Šimon a Matouš jedou na Riviéru (ve kterém, mimochodem, NEHRAJÍ Bud Spencer ani Terence Hill). Pár takových naprosto mimózních scén ve filmu, je, ale rozhodně jich není tolik, aby byl film při svých 130 minutách zábavný svou blbostí.
Je to především strašlivá nuda, ve které si většinu času špatně hrající herci povídají o nesmyslných věcech.
Asi nejlépe to asi vystihla Alena Prokopová, která si při projekci uvědomila, že Jack Reacher je podobně blbý jako české thrillery!
Hodnocení: 30%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete  ZDE
P.S: Film vznikl podle knihy "Jack Reacher: One Shot". "One shot" může znamenat "Jeden výstřel" nebo "Jediná šance", ale český název Poslední výstřel je nesmyslný, protože řeč je o "druhém výstřelu z šesti", ne o posledním...