Blu-ray: Zpívání v dešti dokáže i po letech zvednout ze židle (recenze)

Zpívání v dešti
blu-ray-zpivani-v-desti-recenze
FILM - 90%
Snímek se odehrává ke konci dvacátých let, kdy Hollywoodu vládne němý film a dvojice Don Lockwood (Gene Kelly) a Lina Lamontová (Jean Hagen). On ji nesnáší, ale v rámci profesní růstu musí předstírat, že má s rozmazlenou celebritou s příšerným hlasem vztah. Diváci je totiž jako pár milují. Funguje to do chvíle, než se Don zakouká do začínající zpěvačky a herečky Kathy Seldenové (Debbie Reynolds), která ho odmítá. To je to největší lákadlo pro muže. Aby těch změn nebylo málo, je představen zvukový film, což je formát, z něhož všem „němým tvůrcům“ naskakuje husí kůže.
Šedesát let není zanedbatelná doba, dvakrát tolik v případě muzikálu, který vždy patřil k těm Hollywoodským žánrům, v nichž herci s chutí přehrávali. Onu nakažlivě infantilní atmosféru je proto třeba přijmout jako součást opulentního divadla s vědomím, že pro americké publikum nebyl (v rámci masové zábavy) nikdy veliký rozdíl mezi muzikálem a pohádkou (viz Čaroděj ze země Oz / 1939).
Je na každém, jak mu dobový "hravý styl“ sedne. Co je ovšem bez debat nadčasové, to jsou hudební/taneční čísla. Muzikálová vystoupení ve Zpívání v dešti (1952) jsou prostě úchvatná a i dnes fascinují svým smyslem pro detail. Herci se během nich chovají jako děti na pískovišti, využijí každou možnou dostupnou rekvizitu a čiší z nich taková energie, že vás to spolehlivě zvedne z gauče (vypíchnout si zaslouží hlavně legendárního Kellyho kreace v dešti). Není se čemu divit, že i dnes pro mnohé diváky i kritiky platí Zpívání v dešti za nejlepší muzikál všech dob. V tomhle ohledu nezestárl ani o den.
OBRAZ - 80%
Bylo by naivní očekávat od šest dekád starého filmu stejnou úroveň ostrosti a podání barev, jako u současných trháků. S přihlédnutím k okolnostem, kdy tento barevný film vznikal, lze označit obraz na Blu-ray zřejmě za nejlepší možný, jakého šlo za daných podmínek dosáhnout.
ZVUK - 70%
Původní snímek byl natočen mono, což se i přes snaživé rozmixování do DTS-HD Master Audio v 5.1 nepovedlo úplně zamaskovat. České mono tak paradoxně působí u filmu mnohem přirozeněji, přestože nedosahuje hlasové rozmanitosti originálu (především pištící hvězda Lina v dabingu hodně ztrácí).

Bonusů není příliš, nudit se ale určitě nebudete. V prvé řadě tu máme obsáhlý audiokomentář, který je bohužel prost české podpory. To naštěstí vynahrazuje již česky otitulkovaný takřka hodinový film o filmu, v němž vystupují tvůrci pozdějších muzikálů a vysvětlují, proč a v čem všem bylo Zpívání v dešti revoluční a zásadní pro budoucí generace. Dále se můžete potěšit dobovým trailerem či si v libovolném pořadí pustit písně z filmu.
CELEK - 75%
Pro někoho film s přežitým stylem, pro jiného klasika. A všeobecně nestárnoucí muzikálový klenot. Na Blu-ray se Zpívání v dešti dostalo důstojného vydání, fanoušci by proto s jeho nákupem neměli váhat.
Obraz: 1080p 1.37:1, Zvuk: DTS HD Master Audio 5.1 anglicky, Mono 1.0: česky, Běžná cena s DPH: 499 Kč
Blu-ray film Zpívání v dešti koupíte s internetovou slevou na e-shopu www.filmarena.cz. Za zapůjčení disku k recenzi obchodu děkujeme.
BONUSY - 60%