Recenze: Nákaza

Recenze: Nákaza
| Warner Bros.
Nákaza
| Warner Bros.
Nový film Stevena Soderbergha je tzv. "ensemble piece", tj. nemá jednoznačně definované "hlavní postavy", respektive má jich asi deset, aniž by bylo jasné, koho uvidíme na konci filmu triumfovat a kdo zemře ve 20. minutě. To je obzvlášť osvěžující, protože Soderbergh nemá problém odpravit po několika minutách či desítkách minut filmu i herce nejhvězdnějšího kalibru.

Soderbergh velmi rozumně ignoruje většinu "intimních lidských osudů" a předkládá nám pouze to, co přímo souvisí s šířením epidemie a bojem proti ní. Používá přitom mistrovské zkratky (například úvodní sekvence, která rychlým střihem a údernou hudbou beze slova dialogu ukazuje, jak nenápadně a rychle se virus v různých částech světa šíří) a skvěle vede skvělé herce - za zmínku stojí skutečně drastické scény umírání, které fungují a jsou dost silná káva bez nutnosti nějaké extrémní hudby nebo krve stříkající z tělesných otvorů. A bonusové body za pitvaný mozek Gwyneth Paltrowové.
Kate Winslet
| Warner Bros.
Znovu musím konstatovat, že Soderbergh zvládá řemeslnou stránku filmařiny naprosto bravurně a - podobně jako Dannyho parťáci - i Nákaza působí dojmem, že natáčení vlastně byla brnkačka, záležitost pro pár kámošů, všechno jelo jako po másle, všichni tak nějak hezky improvizovali, Soderbergh to tak nějak od ruky nakameroval (pod pseudonymem), sestříhalo se to, ozvučilo a bylo hotovo. Tento dojem je jistě mylný, ale prostě to tak působí.
Jude Law
| Warner Bros.
Jsem také rád, že se Soderbergh nesnažil do filmu vecpat žádné výrazně formulované poselství ve stylu "lékařské megakoncerny jsou zlé, áno" a ten, kdo je nejvíce proti nim (zuřivý blogger Jude Law) je dokonce v závěru odhalen jako největší svině.

Film o filmu:

Bohužel, mé bezmezné nadšení postupně opadávalo, když se po skvělé první půlhodině dále jen recyklovalo a konce podivně vyšuměl kamsi. Ne, neočekával jsem něco jako "hlavní hrdina statečně uškrtí hlavního viruse a v tu chvíli všichni mrtví ožijí", nicméně přes velmi střídmou stopáž snímku jsem se ke konci mírně nudil.
Každopádně bych byl všemi deseti pro, aby se tento film pouštěl studentům jako dokument toho, jak funguje WHO a podobné organizace. Nevím, jestli jeho pseudodokumentární podoba odpovídá skutečnosti, ale přinejmenším tak PŮSOBÍ.
Hodnocení: 80%