Recenze: Elitní zabijáci se moc nevytáhli

| 2011 - Open Road Films
Jason Statham, Robert De Niro
| 2011 - Open Road Films
Příběh Elitních zabijáků je mírně řečeno zmatený a má řadu odboček, které se nutně neslučují se slovem logika, takže jen ve zkratce: Danny Bryce (Jason Statham) je jedním z nejlepších zabijáků svého oboru. Když odejde na odpočinek, příliš radosti tím nikomu neudělá. Následně se jeho mentor Hunter (Robert De Niro) dostane do průšvihu, když vezme fušku za několik milionů dolarů a neudělá ji. Je za to klientem uvězněn a na Dannym je, pokud má Hunter žít, aby úkol dokončil.

Základ filmu možná nezní úplně špatně, ale už na začátku jsem nepochopil, proč byl Hunter vlastně uvězněn. Ano, prácičce se upsal a posléze ji odpískal, nevzal si ovšem za ní ŽÁDNÉ peníze (jinak by nedávalo smysl, proč jsou na konci pro Dannyho znovu nachystané), tudíž nevidím důvod, proč by agentura, která zabijáky obstarává, poté nedodala vraždící náhradu, aniž by musel být kdokoli uvězněn. Možná si Hunter peníze vzal, utekl pryč a posléze s nimi byl dopaden. Nic takového ale z filmu jasné není.
Jason Statham, Robert De Niro
| 2011 - Open Road Films
Podobně „kiksový“ je prakticky celý vývoj děje, takže pokud si chcete Elitní zabijáky aspoň trochu užít, mozek tentokrát do kina skutečně netahejte. Samotné obsazení hlavních zabijáků je naprosto v pořádku. Statham se pro podobné role narodil, De Niro pořád na akci má (od Ronina uteklo hodně času a přesto mu to stále zatraceně sekne, když střílí na ulici a mlátí se s někým v metru) a Clive Owen dokazuje, že jsou role záporáků pro obvyklé představitele klaďasů velmi vděčné.
Jason Statham, Robert De Niro
| 2011 - Open Road Films
Problém tudíž není v hercích, ale v samotném vykreslením postav. Proč je Statham numero uno ve svém oboru z filmu nepochopíme. Jasně, má skvělou fyzičku a dokáže s kamennou tváří prodat i ty nejlacinější žánrové fráze. Film mu ale nedopřeje jediný moment, díky kterému by si divák řekl „páni, tohle je vážně machr svého oboru, s tím není radno si zahrávat“. Což se dá říct i o De Nirovi a Owenovi.
To je chyba přirozeně režie, která je nevzrušivá, akční scény točí jen adekvátně a cokoli neakčního je buď nezajímavé, nebo v horším případě nudné. Co naopak funguje velmi slušně, to je atmosféra osmdesátých let, kdy celé to britské zázemí tak trochu připomíná hutnou atmosféru Profesionálů. Nejvíc dobovce překvapivě sluší obsazení Dominica Purcella, který se vykašlal na své obvyklé neherectví, nahodil vousy a irský (či co to mělo být) přízvuk a poprvé ve své kariéře dokázal své postavě vtisknout jedinečný tvar, namísto toho aby byl „jen“ Dominicem Prucellem (což nikdy není výhra).

Akční scéna z filmu:

Elitní zabijáci byli pravděpodobně na papíře klasickou britskou gangsterkou, kterou se tvůrci nerozumně pokusil přetavit v klasickou stathamovku. Této snaze ovšem pomalý scénář, který sází více na sledování bývalých jednotek SAS a vykreslení dobového napětí mezi tajnými složkami, vůbec neodpovídá.
Elitní zabijáci mohli být skvělý film, kdyby se jich ujal realismus milující Paul Greengrass, nebo je natočil zběsilý Guy Ritchie, který dokáže vystylizovat i vystupování z auta. Režisér Gary McKendry pořádně neumí ani jedno, což film odsuzuje k zapomnění. Mohl z toho být nový Ronin a místo toho jsme svědky průměru, kterému bude slušet televizní obrazovka. Škoda.
Hodnocení: 55%