Recenze: Karel – Zlatý slavík dává filmové sbohem

Recenze: Karel – Zlatý slavík dává filmové sbohem 9 obrázků v galerii
Karel | Foto: Karel Gott Agency
Ve čtvrtek do českých kin vstoupí loni dokončený dokumentární snímek režisérky Olgy Malířové Špátové nesoucí prozaický název Karel. Dcera Olgy Sommerové a Jana Špáty sleduje ve střihovém filmu kariéru a poslední dny populárního zpěváka Karla Gotta, který zemřel 2. října roku 2019.

Pod dokumentárním filmem Karel je v roli producentky uvedena Ivana Gottová, vdova po oblíbeném a úspěšném zpěvákovi Karlu Gottovi. Ten nechal režisérku Olgu Malířovou Špátovou nahlédnout do svého soukromí a rodinného archivu, aby mohl dát svým fanouškům a podporovatelům prostřednictvím filmového média poslední sbohem.

Karel: Trailer

Loučení je to dost dlouhé (snímek má 133 minut), rámuje ho datace posledních měsíců života Karla Gotta, během nichž absolvuje řadu nemocničních vyšetření, rodinných výletů, setkání a vzpomínek. Vzpomíná se za doprovodu místy velmi pozoruhodných archivních záběrů, rekapituluje se poměrně známá kariéra.

Dojmy, které si z toho všeho nepříliš zaujatý člověk vezme, by se daly shrnout do slov jako lidskost, lidovost. Karel Gott byl zvyklý dívat se s nadšením do objektivů celý svůj život a tento přístup stál za jeho oblíbeností a úspěchem (když pomineme jeho pěvecké kvality). V dokumentu dává k dobru historku, kde se to naučil. Bylo to od Louise Armstronga, legendárního zpěváka a trumpetisty, který navštívil v roce 1965 Prahu a do roztrhání dával fanouškům podpisy, jammoval až do ranních hodin.

Karel | Foto: Karel Gott Agency

Divák jdoucí na dokument o pozoruhodné figuře tuzemské pop music by jistě ocenil vidět Karla Gotta takového, jaký byl mimo blesky fotoaparátů, kdy vystupoval z komfortní zóny. K tomu dochází, když absolvuje všemožná lékařská vyšetření a diagnostiku, při níž dokáže s grácií zatlačit slzu v oku, ale jeho žena nikoliv. Mimořádně citlivě je zachycen Gottův vztah k jeho dvěma dcerám, především k Charlottě Elle, která s ním zpívá působivé duety. Když je Karel Gott před natáčením videoklipu sám na zšeřelé scéně a čeká na pokyn „jedem“, vypovídá to nejvíce o odcházejícím muži, který stále miluje zpěv a s radostí si střihne duet se svou dcerou. Jenže takhle emocionálně výrazných a filmařsky na první dobrou působících výjevů je ve snímku poskrovnu. Úsměvů a pozitivních grimas se divák přejí, otupí.

Režisérka přistoupila k projektu tak, že se do něj muselo vejít úplně všechno – rekapitulace Gottova života, zmínění jeho stěžejních spolupracovníků, dojemné setkání s Martou Kubišovou, během něhož jeden druhého utvrzoval v tom, že se vždycky uznávali a podporovali, dost rázný vzkaz přímo do kamery, že Anticharta v době vzniku vlastně neexistovala, několikasekundová návštěva v pracovně historika Petra Blažka, který upozornil na to, že se Karel Gott během normalizace ničeho špatného nedopustil, ale do svědomí mu nikdo nevidí...

A když už se v prostřizích objevil náznak podvratného humoru, trval jen pár chvil. Jako když Gottův spolupracovník Ladislav Štaidl komentoval Karlovu vyčerpávající pracovní dobu slovy, že mnohdy vedla až do hotelové postele.

Karel | Foto: Karel Gott Agency

Gottovi fanoušci si jeho filmové sbohem jednoznačně užijí. „Mistrův“ obraz též neutrpí výraznější trhliny či šmouhy. Osobně by mě však mnohem víc bavilo sledovat hraný film s hereckým představitelem Karla Gotta v titulní roli, který by stál na psychologicky propracovaném titulním hrdinovi, silných hudebních číslech a mystifikaci. Podobně jako třeba Rocketman (2019) pojednávající o Eltonu Johnovi nebo životopisný Liberace! (2013) vyprávějící příběh zpěváka, klavíristy a showmana, který po dobu dvou dekád bavil návštěvníky Las Vegas. Tam se ostatně vypravil hledat štěstí i Karel Gott.

Hodnocení: 50 %

Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.

Ankety