PlayStation 5: První dojmy z konzole, která slibuje nový herní zážitek

PlayStation 5: První dojmy z konzole, která slibuje nový herní zážitek 8 obrázků v galerii
Astro's Playroom | Foto: PlayStation Studios
Poslední Vánoce se nesly v duchu zklamání. Nástup nových konzolí totiž provázel omezený počet kusů, který znamenal, že ne na každého se dostalo. S tím se ale vzhledem k celosvětové pandemii (a ostatně i rostoucímu zájmu o konzole) muselo počítat. Než se tak dostanou do oběhu další kusy, přinášíme vám shrnutí několika dojmů z PlayStation 5.

Vše začíná samozřejmě rozbalením krabice. A už tady dokáže PlayStation 5 vyvolat silný dojem. Pokud jste některou z předchozích verzí konzole vlastnili, okamžitě vás ohromí velikost nové verze. Bál jsem se, i kvůli zvolenému futuristickému vzhledu, jak si sedne se zbytkem obývacího pokoje. A k mému překvapení PlayStation 5 nijak drasticky nevyčnívá. Ano, je to stroj, který má hodně svérázné pojetí. Kombinace černé a bílé z něj nicméně nakonec dělá docela univerzální stroj, který bez problému do interiéru zapadne.

Nastartování je tak rychlé, jak se na moderní herní přístroj sluší a přepracované menu působí dostatečně jinak, aby měl člověk pocit, že si koupil něco nového a přitom ctí staré základy, takže se uživatel neztratí.

PlayStation 5 | Foto: Sony

Coby filmový nadšenec jsem čtyřku hojně využíval i jako Blu-ray přehrávač. Pětka zatím nezvládá 3D, ale jinak nabízí stejný komfort, na jaký je uživatel zvyklý. Menší záludností je nicméně v tom (a to už bude zajímat i hráče), že se disky do mechaniky neobvykle vkládají potiskem směrem ke konzoli. Mašina sice upozorní na to, že jste disk možná vložili obráceně a proto ho nemůže načíst, přesto mí chvíli trvalo, než jsem si připustil, že zakopaný pes (žádný z filmů mi nešel spustit) je v tom, že musím disky vkládat obráceně, než jsme zvyklý. Je to drobnost, ale rozhodně je třeba ji dopředu zmínit.

Zpočátku se wow efekt nedostavuje. Ostatně, podobně jako u mobilů, konzole ušly od svého začátku ohromný kus cesty a dnes už zkrátka není tak snadné přijít s něčím, po čem by člověku spadla brada na zem. Ano, vše vypadá lépe. Hry se mnohonásobně rychleji načítají. Grafika je v detailech dechberoucí. Ale něco takového uměla nabídnout i čtyřka. Nebudu lhát, do chvíle, kdy jsem jen brouzdal a poznával nový hardware, byly mé pocity takovéto "ok, zase jsme se někam posunuli, ale proč hned běžet do krámu". Inu, tu odpověď jsem dostal, když jsem se pustil do hry Astro's Playroom.

Astro's Playroom | Foto: PlayStation Studios

V Sony šli všeobecně hodně štědrou cestou, když s novou konzolí "zabalili" pro hráče zdarma i výstavní dvacítku her ze čtyřky. Hardcore PlayStation hráčům to moc nedá (je pravděpodobné, že většinu kousků jste měli i na předchozí generaci), coby vstupenka pro ty, co PlayStation 4 přeskočili, jde ale o fantastické uvítání. Astro's Playroom coby nová hra zdarma je ale tím opravdovým fanservisem. Nejenže jde samo o sobě úžasnou plošinovku a skvělý milostný dopis všem předchozím PS konzolím, ale - a to je to hlavní - odhaluje skutečný gamechanger letošní generace: ovladač DualSense.

Nový způsob simulace vibrací totiž dokáže pocitově zaznamenat různé povrchy, výbuchy a podobně. V rámci textu se to poněkud ošemetně popisuje (jde o jednu z těch fíčur, které je třeba skutečně pocítit na vlastní kůži), ale když jsem v Astro's Playroom vyrazil do místa, kde byl led a bruslil jsem po něm, skutečně jsem to v rukách cítil. To samé platí pro pohyb na písku, ve vodě a tak podobně. Nevěřil bych, že něco takového může fungovat v praxi, ale DualSense není jen marketingový tah - výsledek je vpravdě ohromující.

To samé platí pro adaptivní trigery, tedy tlačítka, která se obvykle ve střílečkách využívají pro míření a střelbu. Když vám začne během střelby triger "odporovat", protože jste zkrátka překročili u zbraně určitou mez, dodává to pocitu z hraní úplně nový zážitek. Zatímco vibrace tedy fungují jako 4D efekt pro prostředí, trigery jsou ideální pro propojení se s úkonem, který hráč vykonává. Nejsem velký fanoušek sportovních her, ale přiznám se, že s trigery mě závody či FIFA hrozně lákají. Doufejme, že se vývojáři na tuhle novinku do budoucna nevykašlou (takový Spider-Man: Miles Morales ji využívá bohužel pomálu). Tohle je totiž skutečně úplně nový herní zážitek.

Spider-Man: Miles Morales | Foto: PlayStation Studios

Na konec je třeba zmínit i to, že má nová konzole, vzhledem ke svému hardwaru a funkcím, až překvapivě rozumnou cenu (10 790 Kč bez mechaniky, 13 490 Kč s mechanikou). PlayStation 5 by tak neměl chybět v domácnosti žádného náruživého hráče. A nejen kvůli výbavě a DualSense, ale také pro fantastické exkluzivity, kterými Sony již několik desítek let dominuje trhu. Pravda, pokud nejste na příběhové hry s filmovou prezentací, není PlayStation 5 zřejmě pro vás. Jsme ale na Kinoboxu, takže hádám, že kousky jako Uncharted, The Last of Us, Marvel's Spider-Man nebo Days Gone docenit umíte. A na pětce by nás měla čekat stejná nálož pecek.

Za zapůjčení konzole děkujeme české pobočce Sony

Ankety
Máte rádi seriál Peaky Blinders?
Ano!
Ne
Ujde
Neznám ho
Nejnovější články:
Načíst další články
TOPlist