Recenze: Záhadné sídlo Bly - Sledujete rádi a bez dechu strašidelné duchařské příběhy? Potom tenhle seriál nebude pro vás

Záhadné sídlo Bly | Netflix
Záhadné sídlo Bly nepřímo navazuje na předloňskou desetidílnou sérii s názvem Dům na kopci. Tvůrci v čele s hororovým šikulou Mikem Flanaganem (Doktor Spánek) tentokráte vypráví příběh o mladé ženě Dani (Victoria Pedretti), která přijímá pozici vychovatelky v odlehlém panství Bly. Na starost má dvě malé děti, které přišly o rodiče a za tajemných okolností také o bývalou chůvu. V honosném objektu plném vzpomínek se postupně rozplétá minulosti jednotlivých aktérů a začíná být stále více zjevné, že zemřelí obyvatelé propadají děsivé kletbě a stále se potulují po okolí. A jakkoli zní celé schéma neoriginálně, povedlo se z něj poskládat velmi netradiční a zajímavě koncipovanou podívanou.

Co se totiž během prvních tří epizod jeví jako celkem standardní duchařská povídka, která strhává pozornost na dvojici na pohled milých, ale uvnitř nevyzpytatelných dětí, se rázem mění ve velmi komplexní a komplikované vyprávění, v němž hrají prim pocity aktérů a především provázanost minulosti a přítomnosti (a ve finále také budoucnosti). Tvůrci vymysleli pro přibližně deset ústředních postav motivačně hutnou šachovnici, která se v druhé polovině seriálu mění takřka v Rubikovu kostku - jednotlivé epizody nám totiž neodkrývají pouze chronologickou minulost určité postavy, ale postupně splétají dohromady zpřeházené časoprostorové asociace a vyvolávají dojem vzpomínkových halucinací.
Závěrečné dvě epizody pak roztěkaný rytmus opět stabilizují a dochází k vysvětlení všech motivů a vztahů v rámci minulosti i přítomnosti. A navzdory průběžným pochybám v závěru triumfuje příjemné zjištění, že jsme byli svědky úplně jiného příběhu, než jaký slibovaly opatrně se rozvíjející epizody úvodní - příběhu silně procítěného a melodramatického, jehož kompozičně objemné vyvrcholení uspokojilo o to více, jak usedle a 'nehororově' vygradovalo.
A je to právě příběh jako celkový významový mechanismus, který mi udělal
The Haunting - Záhadné sídlo Bly
The Haunting – Záhadné sídlo Bly | Netflix
vůbec největší radost a nechal mě po skončení poslední epizody v krátkém snovém rozjímání. Pokud bych měl totiž hodnotit jednotlivé díly odděleně a příliš se zaobírat tím, jak jsem byl průběžně ponořen do vyprávění, musel bych být o něco přísnější. Ony tři epizody, v nichž tvůrci manipulovali s časem a prostorem skutečně jako s Rubikovou kostkou, možná jsou příkladem vynalézavé a kreativní formy, ale po určitém čase mi přišly rovněž dost úmorné. V nekonečně temném prostředí jsem opakovaně ztrácel pozornost a potřebu neustále diváka překvapovat jsem místy shledával frustrující - a přestože do sebe v závěru vše hezky zapadlo, stále si myslím, že minimálně o hodinu šlo to dokola variované otevírání dveří a mžourání ve tmě zkrátit.
Neberte to ovšem doslova - řemeslně je seriál samozřejmě také precizní a není pochyb o tom, že tvůrci v každé scéně přesně věděli, čeho chtějí dosáhnout. Jen mi občas scházela větší srozumitelnost na úrovni psychologie a místy už mě zkrátka nebavilo pořád koukat do tmy (obzvlášť s vědomím, že příběh je inteligentnější a nespoléhá na laciné noční atrakce a lekačky). Tím mohu zároveň varovat ty diváky, kteří očekávají a hlavně chtějí strašidelný duchařský příběh, jenž jim nedá pod přívalem strachu ve stylu V zajetí démonů vydechnout - tohle nebude seriál pro vás.
The Haunting - Záhadné sídlo Bly
The Haunting - Záhadné sídlo Bly | Netflix
Záhadné sídlo Bly místo toho nabízí originální vyprávění o přátelství a lásce v charakterním gotickém prostředí, jehož průběh občas hraje moc na efekt a některé postupy se začnou přejídat, ale v součtu dostane diváka přesně tam, kde ho mít chce. Po boku sympatických herců a zajímavě napsaných postav nasajete zvláštně vtahující auru starobylého prostředí, a byť se některá příběhová zákoutí mohou jevit jako nadbytečná, celkové vyznění vyšle jasný signál, že bychom se měli těšit na další řadu.
Hodnocení: 75%