Recenze: Gretel & Hansel - Vystraší vás hororová verze slavné pohádky?

Gretel & Hansel | Comet TV
Děj pohádky netřeba nijak představovat a navíc by to bylo poněkud zbytečné, jelikož tvůrci ho uchopili po svém a připravili divákům velmi osobitou verzi, v níž lze pohádku na dobrou noc hledat jen těžko. Na druhou stranu, řada pohádek bratří Grimmů neměla daleko spíše k hororovým povídkám a samotné vyprávění o Jeníčkovi a Mařence se opírá o postavu zlé čarodějnice, která si v peci připravuje menu složené z malých dětí. Není se tedy čemu divit, že novinka Gretel & Hansel plně přizpůsobuje slavnou rozprávku jejím temným tónům a cílí na dospělejší publikum.

Za projektem stojí herec a režisér Oz Perkins, jehož dva předchozí režijní počiny příliš pozornosti nezaznamenaly, tudíž mohl divák vstupovat na zcela neznámou půdu a doufat, že se dočká odvážného formálního konceptu. To se ovšem splnilo tak napůl - rozhodně je třeba uznat, že Perkins nastavil filmu osobitý audiovizuál, na který si zřejmě budete chvíli zvykat, ale v součtu vyznívá jako působivý mix tísnivých středověkých kulis a fantaskní surreálné atmosféry, v níž zůstává zachován i jistý smysl pro pohádkovost, byť po pozitivních emocích a motivech není ani stopy.
Od prvních vteřin jsme vrženi do depresivního prostředí plného pochybných
Mařenka a Jeníček v lese hrůzy
Mařenka a Jeníček v lese hrůzy (2020) | Orion Pictures
postav, kde je Mařenka podrobena slovnímu sexuálnímu obtěžování a maminka hystericky zatne sekeru do stolu, aby vyhnala své dvě děti pryč z domu. Vše je nesmírně pochmurné a věci se samozřejmě nelepší ani po nástupu chaloupky, v níž zlá ježibaba děti vykrmuje a s Mařenkou, která sama projevuje sklony k magii, má trochu jiné plány než prostou výplň pekáče. Snaha o originalitu je zřejmá a ruku v ruce s působivým prostředím a postupným poodhalováním pravé nátury moudré stařeny se daří budovat uspokojivou hororovou kulisu, která i díky krátké stopáži a dobře obsazeným hercům nestačí příliš nudit.
Bohužel se tímto většina tvůrčí odvahy a kreativity vyčerpala a snímek se nevymaní z celkem neškodného hororu pro celou rodinu, kde se najde jen pár sugestivnějších záběrů a zlo nevzbuzuje takovou hrůzu, jak by asi mělo. Před kamerou a výpravou leží velký potenciál fantastického světa, který může obývat takřka cokoli (jak se snažila ukázat zábavná akční verze Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic), ale navzdory nezpochybnitelné poctivosti v navozování atmosféry a několika hezky komponovaným scénám chybí intenzivnější hororový rukopis (snaha o lekačky tu je, ale jen jediná se celkem vydaří) a lepší gradace. Alespoň že myšlenkové vyznění se nebojí být trochu dospělejší a místo čistého boje dobra proti zlu dostáváme pátrání po vlastním životním údělu a osvobození (z čehož pochopitelně vystrkuje růžky i dnes nezbytná emancipační rovina).
Mařenka a Jeníček v lese hrůzy
Mařenka a Jeníček (2020) | Orion Pictures
Nebudu již více prozrazovat, neboť Gretel & Hansel jednak čerpají jistou sílu z divácké nepřipravenosti a zkouší se vydat jinou žánrovou cestou, jednak toho už není zase tolik, co by stálo za vyzdvihování. Mohlo to určitě dopadnout mnohem hůře a je fajn prohlédnout ten pohádkový oblak a dostat se k onomu hororovému jádru, ale zároveň si vzhledem k nastavenému konceptu umím představit mnohem vydařenější a více nebojácný výsledek. Paradoxně ve mně narostla touha vidět prequel zmiňovaného úletu z roku 2013, kde by Jeremy Renner a Gemma Arterton jako děti s ježibabou a se vší okolní havětí zametli řádně krvavým způsobem.
Hodnocení: 60%
Poznáte všechny filmové a seriálové zombíky?