Recenze: U Zlaté rukavice je filmový portrét (ne)lidské odpornosti

U Zlaté rukavice | Film Europe
Německý scenárista a režisér tureckého původu Fatih Akin (Proti zdi, Odnikud) napsal a natočil film o Fritzu Honkovi (k nepoznání namaskovaný třiadvacetiletý hezoun Jonas Dassler), skutečném sériovém vrahovi, který v 70. letech v Německu zabil několik žen.
To je hlavní a de facto i jediná dějová linie filmu - naprostá většina scén pojednává o tom, že si fyziognomicky neuvěřitelně odpudivý Honka, jenž je zjevně sexuálně frustrovaný agresivní alkoholik, ve své oblíbené hospodě nejnižší cenové skupiny (viz název) vyhlídne ženu (zpravidla opilou nevzhlednou starou prostitutku), jíž si posléze odvede do svého podkrovního bytu, kde ji po sexuálních "hrátkách" (obvykle ne zrovna zdařilých) brutálně zavraždí.

U Zlaté rukavice: trailer | Warner Bros.
Akinův nový snímek je tudíž plný (až přeplněný) ošklivými lidmi, ošklivými místy a velmi, velmi ošklivými scénami. Veškerá ošklivost je ale samozřejmě zcela záměrná. A rozhodně velice přesvědčivá a působivá, tj. hodně nepříjemná ke sledování. Ve 'vrcholných' momentech (sexuální/znásilňovací scény, vraždění a porcování obětí) až žaludek zvedající.
U Zlaté rukavice
Pokud jste viděli např. Henry: portrét masového vraha nebo u nás nepříliš známý rakouský horor Angst, máte představu, co zhruba čekat - nesmírně krutý a 'špinavý' psychologický thriller, hraničící s exploatačním hororem. Ovšem dokážu si představit, že pro některé skutečné 'fajnšmekry' možná bude snímek primárně výbornou (ultra) černou komedií. Záleží na míře vaší morálky/zvrhlosti, empatie/cynismu a (ne)schopnosti smát se chvílemi vskutku absurdnímu nelidskému jednání zvráceného, perverzního psychopata a jeho bestiálním, neomluvitelným činům.
U Zlaté rukavice je každopádně extrémně těžce stravitelné sousto. O spoustě filmů se říká, že nejsou určeny lidem se slabším žaludkem. Mnoho takových je oproti děsivému a šokujícímu příběhu Fritze Honky podívanou pro celou rodinu jak od Disneyho. Akin stvořil umělecky zcela nekompromisní dílo, které z hlediska drsného obsahu a jeho nepříjemně sugestivního zobrazení zachází až na samou mez divácké únosnosti. Není divu, že si za to i od některých kritiků vysloužil silné opovržení. Na druhou stranu ale Akin zaslouží uznání, že takovou látku zvládl zfilmovat bez zromantizování a přehnané snahy Honku polidštit či dokonce omlouvat (navíc ani nenabídne žádnou okázalou úlevnou katarzi!). A hlavně, že mu z toho nakonec nevyšla jenom laciná, samoúčelná provokativní přehlídka nechutností - byť není pochyb, že ho tak bude mnoho diváků vnímat.
Hodnocení: 70 %
Máte odvahu vyrazit na tento snímek do kina? Napište nám do diskuze.