Recenze: Chlapec, který se stane králem - Novodobý Artuš je malý kluk a musí zabránit konci světa

Chlapec, který se stane králem | Fox Family Entertainment
Zodpovědnost za zpřístupnění osudové hrdinské story mladým divákům připadla na bedra nepříliš zkušeného Joe Cornishe. Ten má za sebou sice scénáře k Tintinovým dobrodružstvím Stevena Spielberga nebo prvnímu dílu Ant-Mana, ale coby režisér spáchal pouze rozporuplně přijímanou komedii Útok na věžák (2011), než se na takřka osm let odmlčel. Chlapec, který se stane králem měl mít s rozpočtem 60 milionů dolarů a se dvěma hereckými hvězdami, Rebbecou Ferguson a Patrickem Stewartem, parametry světové fantasy podívané. Přestože však finální trailer na youtube zhlédlo úctyhodných sedmnáct milionů lidí, film od své lednové premiéry finančně ukrutně strádá a vypadá to, že po něm brzy ani pes neštěkne. A není se věru čemu divit.

Chlapec, který se stane králem
V úvodu dostáváme shrnutí pradávných událostí kolem Artuše a jeho zlé nevlastní sestry Morgany skrze oblíbený animovaný koncept a přesouváme se do současnosti, kdy školní otloukánek Alex (Louis Ashbourne Serkis) nachází na opuštěném staveništi meč, o kterém brzy zjišťuje, že není ničím jiným nežli legendárním Excaliburem. S pomocí svého věrného přítele Bedderse, dvou starších šikanátorů, jež si získává na svou stranu, a samotného Merlina se Alex vydává zastavit obávanou Morganu, která se právě chystá zaútočit na rozpolcené lidské společenství a definitivně si ho podmanit.
cb9a5cac
Chlapec, který se stane králem | TM &2018 Twentieth Century Fox Film Corporation
Zní to jako pohádka? V tom případě se nenechávejte vyvádět z omylu, o čistou pohádku totiž skutečně jde. Celý příběh je vystavěný kolem předem odhadnutelných rodinných klišé a tím, jak se snaží zavděčit především mladšímu publiku, stává se už po chvíli vyloženě nezajímavým a utahaným. Cornish sice není břídil, s efekty dokáže pracovat decentně a nerušivě a nedělá z diváka pitomce, ale zároveň se mu nedaří nabídnout skoro jediný moment, u něhož bychom si mohli uctivě zamumlat "wow, to se povedlo".
Líbilo se mi sice, že se zpočátku příliš netlačí na pilu ohledně hrdinství dětských protagonistů a scénář se snaží, aby se postavy nějak vyvíjeli, jenže to po první třetině ustane a celá prostřední pasáž představuje hrozně nenápaditou moderní variaci klasického dobrodružství s omšelým deadlinem "při nejbližším úplňku se naplní zlé proroctví a jen vy mu můžete zabránit", během níž si už hrdinové uvědomují své poslání a začíná s nimi být nuda. O to větší, že jim samozřejmě nic nehrozí a nepřátelské síly jsou v podstatě neškodné.
Pokud ale dokáže divák přistoupit na vyloženě pohádkový charakter a přežije prostřední část, může si docela užít povedenou závěrečnou "bitvu" s okřídlenou potvorou chrlící oheň, která konečně více upouští uzdu fantazii a spojení "dětské fantasy dobrodružství" se jí daří naplnit. A navrch by nikdo (ani malé děti s prstem v nose) neměl mít problém přijmout i jednoduchou myšlenku, že lidé musí držet při sobě a potlačovat své egoistické a mocichtivé pohnutky.
4f7dcb06
Upřímně, osobně jsem se hodně těšil na přítomnost mé oblíbené Rebecci Ferguson, ale musím předem varovat, že švédská kráska se zdrží v záběru sotva 10 minut a příběh potenciál její silně motivované Morgany ve finále vůbec nevyužívá. Podobně je na tom i Patrick Stewart, jenž coby starý Merlin v tričku s potiskem Led Zeppelin musí většinu času ustupovat svému mladšímu já, hranému Angusem Imriem (scénář přichází s vysvětlením, že bájný kouzelník duševně stárne, zatímco tělesně je stále mladší). A aby to dětičky neměly až tak jednoduché, může jim pomáhat pouze přes den, a to v omezené míře.
Jestliže máte rádi artušovské legendy a chcete se o ně podělit s vašimi dětmi, Chlapec, který se stane králem by mohl být filmem pro vás. Ostatní varuji, neboť sice nejde o snímek nezvládnutý a bez nápadu, ale ty dvě hodiny jsou pro něj přesto zoufale moc a nemá v rukávu příliš atrakcí, jimiž by dějové díry dokázal plnohodnotně zalepit. Ono to ale asi jinak ani dopadnout nemohlo, co si budeme nalhávat.
Hodnocení: 55%