1.6.2018, 16:00

Recenze: Detroit: Become Human - víc od hry už si fanoušek filmů a seriálů přát nemůže

Recenze: Detroit: Become Human - víc od hry už si fanoušek filmů a seriálů přát nemůže
Detroit: Become Human | Foto: Quantic Dream

Napsat o Detroit: Become Human, že jde o jednu z nejzásadnějších her současné generace konzolí, by bylo nejspíš nadnesené. Už proto, že vychází z osvědčených dávných herních principů a s ničím vyloženě novým nepřichází. Známé postupy ale dovádí téměř k dokonalosti a pokud jste filmový fanoušek (a počítám, že ano, protože co byste jinak na tomhle webu dělali), v takovém případě pro vás Detroit: Become Human BUDE jednou z nejlepších her vašeho života.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Hra Detroit: Become Human nás zavádí do nepříliš vzdálené budoucnosti. Androidi jsou běžnou součástí našich životů. Natolik běžnou, že se pro mnohé stali nežádoucí, neboť "lidem berou práci". Hráč se ujme hned tří androidů: Kara (Valorie Curry) se stará o malou holčičku v domě násilníka, Markus (Jesse Williams) je osobním sluhou ochrnutého umělce (hollywoodský veterán Lance Henriksen) a Connor (Bryan Dechart) je speciální android-detektiv, který přichází na policejní oddělení, aby společně s nevrlým parťákem (Clancy Brown) zjistil, proč se začínají roboti chovat nestabilně (což znamená, že přestávají poslouchat nebo vraždí lidi).

Trailer:

Již z popisu je jasné, že Detroit: Become Human (dále jen D: BH) hodlá hráčům nabídnout opravdu komplexní zážitek. Vtip je v tom, jak daleko až vývojář David Cage (Heavy Rain, Beyond: Two Souls) společně se svým týmem zašel. Již dříve nám z Quantic Dream nadělili několik strhujících her/interaktivních filmů, kde nechyběla možnost volby ovlivňující příběh a intenzita vyprávění byla stejně podstatná (ne-li důležitější) jako hraní samotné. V případě D: BH ale zašli tvůrci mnohem dále. Hra je v podstatě jakousi interaktivní verzí špičkových moderních seriálů, jaká na nás chrlí HBO nebo Netflix. Epizodické vyprávění staví na prokreslených charakterech, postupně odkrývá ne vyloženě složitý, ale velmi promyšlený příběh a hráč tak postupně de facto sleduje strhující desetihodinovou sérii, kterou navíc ovládá (seriálový dojem umocňuje i fantastická vizuální stránka, kdy není obtížné zapomenout, že člověk sleduje "jen" CGI a ne normální hranou věc).

Detroit: Become Human | Foto: Quantic Dream

To, co činí D: BH jedinečným zážitkem, je každopádně promyšlenost voleb. Napoprvé to s největší pravděpodobností tolik nedoceníte, protože vám to ani nedojde. Jistě, po každé misi se objeví příběhový strom, který vám ukáže, co vše jste v misi minuli a že daná kapitola měla třeba dalších pět konců. Ale například v Beyond Two Souls bylo v zásadě jedno, jaké volby člověk během hraní udělá. Pořád se mířilo do stejné finální lokace (ač se v ní nabízelo několik různých rozřešení). To D: BH je jiná káva.

Nebudu lhát, že jsem hru ze začátku dost podcenil. Po prvním "jetí" jsem se sice okamžitě pustil do druhého kola, protože jsem byl zvědavý, jaké změny mě čekají, příliš jsem ale od autorů nečekal. A nemá cenu zastírat, že jsem byl v šoku. Napodruhé jsem totiž zhruba od jedné třetiny hrál úplně jinou hru. Bez přehánění. Vývoj je tu natolik podstatný, že jsem například jednu z postav nadobro vyřadil již v první třetině, zbylým dvěma volbami otočil charaktery (oproti prvnímu hraní) a díky tomu se nejen příběh vydal odlišným směrem, ale dokonce mě zavedl na nová místa a přinesl nové zvraty. 

Detroit: Become Human | Foto: Quantic Dream

Nevím, kolik času Cage se svým týmem nad příběhem D: BH strávili, ale výsledek je ohromující. Vše hraje svou roli, postavy nikdy nereagují nepatřičně (což vede k otázce, kolik variant odpovědí a reakcí musí na jednotlivé situace mít hra v záloze) a je to opravdu hráč, kdo určuje vývoj. Je samozřejmě třeba mít trochu hbité prsty. Hra si v dramatických pasážích vystačí hlavně s "zmáčkni tohle tlačítko" a "vyber cestu", což může být některým lidem proti chuti. Stejně jako fakt, že hra má řadu přiznaných bariér a nedovolí nikdy jen tak volně zkoumat ulice Detroitu budoucnosti.

Neříkám to ale jako výtku - tvůrci nikdy nic takového neslibovali. Jde jen o upozornění. Ale zpátky k vývoji. Ve hře není bod, jehož neúspěch by vedl k restartu mise. Proto jsem zmínil ony hbité prsty, protože pokud nebudete dostatečně rychlí, i to určí, jak se bude pokračovat (ve smyslu, že nějaká postava nevyhraje souboj, což přirozeně nezůstane bez odezvy). Pro milovníky filmů a seriálů je pak nezanedbatelný bonus, že se během hraní stávají v podstatě režiséry. Vy určíte, jak se postava bude chovat, což ovlivní vše ostatní (od děje po vztah s dalšími postavami). Já osobně (aniž bych konkretizoval) jsem první hru pojal tak, že jedna postava vždy pracovala s empatií, druhá byla pragmatická a třetí nerozhodná. A ano, vše hraje svou roli, což pochopíte ve chvíli, kdy charaktery postavám v další hře prohodíte.

Detroit: Become Human | Foto: Quantic Dream

K tomu zmíním ještě jednu zajímavost. Během prvního hraní přišel moment, který vnímám jako jeden z nejpřekvapivějších dějových twistů v celé hře. Změny při druhém hraní ale vedly k tomu, že jsem se k téhle pasáži vůbec nedostal! To v praxi znamená, že kdybych činil napoprvé volby, jaké jsem si vybral při druhém hraní, vůbec bych nevěděl, že mají tvůrci někde schovanou natolik nečekanou (a silnou) pointu. Opakování se tu opravdu vyplatí.

Detroit: Become Human | Foto: Quantic Dream

Fantastickou prezentaci už jsem zmínil, pochválit je třeba i soundtrack, kdy hlavním postavám vytvořil ústřední motiv vždy jiný skladatel. A nezanedbatelným bonusem je také povedená česká lokalizace formou titulků (je jenom dobře, že se tohle stává u PlayStation exkluzivit standardem). Kapitolou samu pro sebe pak tvoří otázka morálky. Hra vás postaví před celou řadu podstatných rozhodnutí, která o vás možná řeknou víc, než byste si přáli. Cage zašel tak daleko, že dokonce nabízí speciální dotazník v rámci hlavního menu hry. Tam vás mimochodem uvítá Chloe. Je přirozeně android a až děsivě přesně ukazuje, jak možná jednou bude vypadat virtuální asistent. I ona má navíc připravenou morální otázku (odpověď si dobře rozmyslete, protože rozhodnutí nepůjde vzít zpátky).

Najdou se v D: BH nějaká slabší místa? Někomu může bezpochyby vadit zvolená hratelnost, která vychází z principů starých adventure her a omezená volnost pohybu. Některé pasáže se při opakovaném hraní stanou otravnější, protože je nelze přeskočit a současně v nich ani nelze nic nového objevit (ale je třeba je absolvovat). A... to je asi všechno. Vše ostatní je na hraně mistrovského díla a pokud nejste zarytý zastánce multiplayeru, který vnímá hry pro jednoho hráče za moderní přežitek, neměli byste si Detroit: Become Human nechat ujít. Tolik emocí v jedné hře zas hodně dlouho neuvidíme.

Hodnocení: 90%

Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE

-
-

Související články:

8 exkluzivních her pro PlayStation 4, které by si milovník filmu neměl nechat ujít

Ve své recenzi jsem sice nového herního Spider-Mana nešetřil, to ale neznamená, že neoceňuji jeho filmovost, která jednoznačně předčila všechny předchůdce...

Detroit: Become Human - finální trailer na hru pro fanoušky Westworldu

Již tento týden vyjde očekávaná novinka studia Quantic Dream, v níž se hráči přenesou do Detroitu roku 2038, kdy jsou androidi běžnou součástí lidských životů.

První dojmy: Detroit: Become Human - hra, kde se každé rozhodnutí počítá

Do vydání plné verze Detroit: Become Human zbývá měsíc a aby nás tvůrci opravdu nalákali, rozhodli se zveřejnit demo, které je nyní volně ke stažení.

Očekávaná hra Detroit: Became Human zná své datum vydání a bude mít českou podporu!

Milovníci filmově pojatých her, respektive studia Quantic Dream (Heavy Rain, Beyond: Two Souls), vyhlížejí Detroit: Became Human hladovým okem již od roku...

Recenze: Beyond: Two Souls - Novinka od tvůrců Heavy Rain je šitá na míru filmovým fanouškům (Playstation 3)

David Cage, autor interaktivní detektivky Heavy Rain, znovu zatíná drápy do herního průmyslu. A tentokrát už žádné kompromisy. V hlavních rolích jeho nové...

Ankety

Kdo je nejlepší bojovník ve Hře o trůny?
  • Barristan Selmy
  • Oberyn Martell
  • Brienne z Tarthu
  • Jaime Lannister
  • Jon Snow
  • Bronn
  • Arthur Dayne
  • Robert Baratheon
  • Rhaegar Targaryan
  • Sandor Clegane ,,Ohař"
  • Gregor Clegane ,,Hora"
  • Syrio Forel
více k tématu:
Kdo je nejlepší bojovník ve Hře o trůny?
Jaký je Váš nejoblíbenější film s Predátorem?
  • Predátor (1987)
  • Predátor 2 (1990)
  • Predátoři (2010)
  • Predátor: Evoluce (2018)
  • Vetřelec vs. Predátor (2004)
  • Vetřelci vs Predátor 2 (2007)
více k tématu:
Predátor: Hodnoceno od nejlepšího dílu po nejhorší
Nejlepší herní adaptace Uwe Bolla?
  • House of the Dead
  • Sám v temnotě (Alone in the Dark)
  • BloodRayne
  • Ve jménu krále (Dungeon Siege)
  • Postal
  • Far Cry
více k tématu:
Mlátil kritiky, vysmál se Tarantinovi a označil se za génia. Nyní o "nejhorším režisérovi všech dob" vznikl dokument

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: