Recenze: Tajemství Divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa

Recenze: Tajemství Divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa 11 obrázků v galerii
Šumný Vávra. Šteindler, který se vrátil z hrobu. Kamenný Vorel. Nabarvený Marhoul. Mazaný Hanák. Zakladatelé Divadla Sklep slaví safírovou svatbu. A při té příležitosti vstoupí 5. května do kin dokument, který mapuje historii svérázného souboru. Může být celovečerní film plnohodnotným odrazem živelně improvizovaných besídek dobešských děvčat a chlapců?

V záběrech ze zákulisí se to tak jeví. A je to vskutku přehlídka individualit. Každý má právo silnějšího. Až překvapí, že se ten ozubený strojek dadaistických scének a vystoupení nezadrhne, ale naopak povyskočí k překvapivým výšinám. Nebo nížinám.

Prapůvodní obyvatelé sklepa - David Vávra a Milan Šteindler. | Foto: Petr Beneš

Ve filmu režisérky Olgy Dabrowské samozřejmě dojde na povinné seznamovací kolečko. Jak to tedy bylo s Divadlem Sklep? David Vávra a Milan Šteindler, roku 1971 chlapci základní školou povinní, si v babiččině sklepě zřídili takovou malou scénku pro improvizované výstupy. Kamarádům a spolužákům se ta "show" za doprovodu plechovkových světel líbila. A na miniaturní pódium se přidávali další. A další. A další. Mohlo se cokoliv. Úžasný svět, který se naprosto vymykal tehdejší komunistické době. Svět, který neměl potřebu se bouřit a vymezovat. Svět, kde jinakost a vyšinutost byla normou. A jak se zdá, zůstalo to tak až do současnosti.

Producent a režisér Václav Marhoul tu idylu čas od času s cigárem v ústech shodí. Ale na pódiu drží basu. Jedinečnost "géniů průměrnosti" potvrdí v jedné z odboček exaktní psycholog. Když sklepákům sdělí výsledek šetření, že se jejich IQ neliší od průměru populace, propuknou v radostný jásot.

Snímek Tajemství Divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa (2016) nabídne celou řadu cenných archivních záběrů, zákulisní scény z první ruky a kaleidoskop sklepáckého stromu života. Kdo není členem Sklepa, jako kdyby nebyl. Považte - režiséři a producenti Tomáš Vorel a Ondřej Trojan, herečka Eva Holubová, výtvarníci František Skála, Aleš Najbrt nebo Jaroslav Róna. Zpěvačka Monika Načeva, scénografové Šimon a Michal Cabanové... Co jméno, to pojem na tuzemské kulturní scéně.

A jako odbočka takové kultovní pořady jako Česká soda, Šumná města, filmy Pražská 5 (1988), Kopytem sem, kopytem tam (1988) nebo Kouř (1990). Člověk má při tom všem výčtu takové tušení, že to, co se jim jen tak mimoděk podařilo, se už nebude opakovat. A nesouvisí to jen s kouzlem doby a nostalgií. Prostě to tak je. Všechno je v nejlepším pořádku. Planeta Země se otáčí dál.

Milan Šteindler a Václav Marhoul. | Foto: Bio Art Production

Dokument o Divadle Sklep není objevný. Sklepáci si s tvůrci hrají stejně jako s diváky. Občas probleskne vzácný okamžik konfrontace - během natáčení filmu s Věrou Chytilovou, účastí sklepáků na misi v Afghánistánu, kde hráli vojákům České republiky. Převládá ale to zdánlivě nevkusné pozlátko, které soubor přetaví v dokonalý estetický kýč. A navíc přidá jedno moudro, které by měl člověk nosit pořád v hlavě a srdci: "Nebojte se ztrapnit". Ve filmu o tom ostatně ještě před Divadlem Sklep přemýšlel Miloš Forman.

David Vávra | Foto: Bio Art Production

Sklep je "lékařská diagnóza, spolek pacientů, kteří jsou si všichni vzájemně terapeuty". Pro Davida Vávru a spol. navíc způsob bytí. A člověka to hned popožene k tomu neodbývat své přátele, setkávat se s nimi a nabíjet se zdánlivými nesmyslnostmi. Všechno dobré.

Hodnocení: 70%

Ankety
Těšíte se na bondovku Není čas zemřít?